فناوری هیبریدی پای مصنوعی، امیدی تازه برای بیماران آسیب نخاعی

تجربه توانبخشی با اسکلت‌های بیرونی برای بسیاری افراد در سراسر دنیا مفید بوده است. برای برخی افزون بر بهبود شرایط جسمی و کاهش مشکلات ثانویه ناشی از بی‌تحرکی، کمکی ذهنی به پذیرش وضعیت جدید نیز بوده است. یکی از این افراد Kle Montgomery است که با شرایط یک فرد کوادریپلژی دست و پنجه نرم می‌کند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور تجربیات وی از استفاده از اسکلت بیرونی می‌پردازیم.

فناوری هیبریدی پای مصنوعی، امیدی تازه برای بیماران آسیب نخاعی

Kyle Montgomery با شرایط یک فرد کوادریپلژی دست و پنجه نرم می‌کند. اما فناوری مورد استفاده برای بازیابی مسیر‌های عصبی به وی امید می‌دهد. وی روی تردمیل با ربات اسکلت بیرونی  راه رفتن را تمرین می‌کند. این تمرین علاوه بر تقویت عضلات نوعی تمرین ذهنی نیز هست. اما با قبول شرایط و قبول آن‌چه که باید انجام داد، وی بار ذهنی زیاد این تمرین را تحمل می‌کند.

Kyle Montgomery در ۳۴ سالگی در مسابقات مشت‌زنی شمال Woloongong دچار آسیب عصبی شد. این واقعه غیرمنتظره شوک زیاد و تغییرات فراوانی را برای وی در پی داشت. وی در حال آمادگی برای مسابقات سه گانه بود. او امید داشت که با شرکت در دوره‌های آموزشی مهارت‌های رزمی تلفیقی برای مسابقات آماده شود.

پیش از آسیب نخاعی وی هفت روز هفته را با فعالیت زیاد سپری می‌کرد. اینک با ایستادن روی تردمیل و حرکت و تمرین برخی حرکات به بدن وی بازمی‌گردد.

فناوری هیبریدی پای مصنوعی، امیدی تازه برای بیماران آسیب نخاعی

اسکلت بیرونی ضعف بدنی را جبران می کند

Mongomery با استفاده از ربات اسکلت بیرونی HAL (ساخت ژاپن) در حال بازیابی مسیرهای عصبی بدنش می‌باشد. در این تمرین‌ها فیزیوتراپ، Maryanne Harris،  هیچگونه برانگیختگی عصبی مصنوعی در بدن وی ایجاد نکرده است.

الکترودها سیگنال‌های عصبی مغز را بازخوانی می‌کنند. سپس اسکلت بیرونی با دریافت این سیگنال‌ها و جبران کمبود نیرو به فرد در حرکت دادن عضلات کمک می‌کند. در واقع این اسکلت بیرونی با ایجاد یک بازخورد عصبی نوروپلاستیسیته ایجاد می‌کند. به این صورت اسکلت بیرونی همراه بدن کار می‌کند و نه برای بدن.

بهبود استقلال فردی با اسکلت بیرونی

یکی دیگر از کاربران اسکلت بیرونی همسر Maryanne Harris است. وی برای کمک به همسرش این فناوری را در استرالیا به کار گرفته است. همسر وی، Daniel Hillyer، پس از سقوط از بالکنی در ارتفاع چهار متری با مشکلات حرکتی مواجه شد. پس از این تصادف او برای حرکت،‌ استفاده از سرویس بهداشتی، حمام و پوشیدن لباس به کمک نیاز دارد.

در دو سال گذشته تمرین با اسکلت بیرونی به وی کمک کرده است که در منزل بدون یاری دیگران کارهای خورد را انجام دهد. همچنین این وسیله کارکرد سیستم گوارش وی را بهبود بخشیده است. اینک وی پس از بلند شدن و ایستادن روی پاهای خود می‌تواند گرم شدن پاها براثر رسیدن خون به قسمت‌های انتهایی را حس کند و این حس برای وی فوق‌العاده است.

گسترش امکانات توانبخشی در استرالیا

اینک کلینیک توانبخشی زوج Harris و Hillyer با در Wollongong شمالی نخستین کلینیک در این منطقه است که برای استفاده از اسکلت بیرونی گواهی TGA یا Therapeutic Goods Administration را دریافت کرده است. مشتریان آنان افرادی هستند که با بیماری‌های عصبی-عضلانی دست و پنجه نرم می‌کنند. بیماری‌هایی مانند MS و پارکینسون،  افرادی که دچار آسیب نخاعی شده‌اند و قربانیان سکته. حتی برای سالمندان نیز این وسیله بر ای پیشگیری از سقوط مهم است.

درحال حاضر این کلینیک مشتریان بسیاری در سراسر استرالیا، ملبورن و کویینزلند دارد. به همین دلیل باید به مرکز بزرگ‌تری تبدیل شود تا جوابگوی نیاز افراد باشد.

نیاز به تساوی برای کار با اسکلت بیرونی در بازیابی استقلال

برای Montgomry پذیرش نوع جدید زندگی یک چالش بزرگ ذهنی بود. اما فناوری برای وی درمان موثری بوده است. در واقع تمرینات ذهنی که از راه رفتن با اسکلت بیرونی به وی داده شده است، در پذیرش شرایط جدید بسیار موثر بوده است. وی امیدوار است افراد بیشتری برای ایستادن روی پاهای خود به این امکانات دسترسی داشته باشند. به گفته وی:« در سراسر دنیا فناوری‌های بی‌استفاده زیادی هست که واقعا کار خاصی برای هیچ‌کس انجام نمی‌دهد. اما چیزهای مثل (این فناوری جدید) هم هستند و یا ویلچرها که باید برای همه افراد دارای ناتوانی ذهنی در دسترس باشند. این واقعیت که افراد نمی‌توانند به این چیزهای ساده دسترسی داشته باشند بسیار خجالت آور است.»


حس کردن سیگنال ها در عضلات فلج
درمان مبتنی بر بازی های ویدیویی به اندازه توانبخشی حضوری مؤثر است
راه رفتن با اسکلت بیرونی روی چمن مصنوعی زمین فوتبال


منبع:

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.» abcnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *