اسکلت بیرونی موجب تسکین جراحان و محافظت از بیماران در اتاق عمل

جراحی تومور مغزی به دقت بسیار بالایی نیاز دارد. هر حرکت اشتباه جراح می‌تواند به معنای آسیب جدی به مغز بیمار باشد. تاکنون جراحان برای مقابله با این مشکل تنها مانده‌اند. آنها مجبورند ساعت‌ها روی بیمار خم شوند و این چنین خودشان دچار مشکلات عضلانی یا کمر می‌شوند. بنیان‌گذاران Hellstern Medical می‌خواهند آن را تغییر دهند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی موجب تسکین جراحان و محافظت از بیماران در اتاق عمل
افراد کمربندها را مانند کوله پشتی می‌بندند و توسط قاب فلزی پشتیبانی می‌شوند. این کار فشار را در طول ساعت‌ها جراحی از کمر خارج می‌کند. منبع: Hellstern medical

کمک به جراحان با یک اسکلت بیرونی

دو بنیان‌گذار Hellstern Medical، Sabrina Hellstern و Claudia Sodha، با پزشکان و مهندسان همکاری کردند تا نخستین اسکلت بیرونی کنترل شده با حسگر را برای کمک به جراحان حین جراحی ایجاد کنند.

پزشکان یک سامانه حمل کننده ارگونومیک می‌پوشند که به یک قاب فلزی متصل است. این قاب از بالا تنه‌ی خم شده‌ی کاربر پشتیبانی می‌کند و فشار روی پشت را کاهش می‌دهد. به لطف فناوری و نرم افزار پیشرفته حسگر، این سامانه جراح را در هر موقعیت دلخواه دنبال می‌کند. در عین حال دستشان برای عمل باز است.

عمل‌هایی که جان بیماران را تهدید می‌کند، اغلب ساعت‌ها طول می‌کشد. جراحان خسته هستند و در وضعیت‌های اجباری و پیچ خورده کار می‌کنند. این می‌تواند منجر به اختلالات اسکلتی عضلانی شود که عملکرد را در دراز مدت مختل می‌کند. Sabrina Hellstern می‌گوید: «بنابر قانون، جراحان حق دارند یک محل کار ارگونومیک داشته باشند. اما واقعیت چیز دیگری است».

بسیاری از پزشکان برای پشت سر گذاشتن عمل‌های روزانه خود مسکن مصرف می‌کنند. Hellstern به همراه Claudia Sodha راه‌کار متفاوتی ایجاد کردند: اسکلت بیرونی. از نظر مالی، این بنیانگذاران پیش از این به موفقیت اولیه دست پیدا کردند. این دستگاه برای نمونه در بیمارستان دانشگاه توبینگن بکار می‌رود. بنیانگذاران اکنون به شدت در حال گسترش فعالیت‌های فروش خود هستند.

Hellstern سال‌ها در بخش فروش فناوری پزشکی کار می‌کرد. او ارتباط خوبی با درمانگاه‌ها دارد و نیازهای موجود را می‌دانست. Hellstern می‌گوید: «پزشکان از ما پرسیدند آیا نمی‌توان چنین چیزی را توسعه داد. یکی از آنها Martin Schuhmann، رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب کودکان در توبینگن است. او خود را جزو قربانیان دردناک شرایط کاری می‌داند و عضوی از تیم شش نفره بنیان‌گذار Hellstern است».

فناوری پزشکی برای اتاق عمل

Hellstern می‌گوید تسکین پزشکانی مانند Schuhmann حین عمل، ده‌ها سال به تعویق افتاده است. به همین دلیل است که نمونه اولیه “Noac” با سرعت بیشتری توسعه یافت. به گفته بنیانگذاران، این دستگاه تنها در 15 ماه به همراه دو مهندس و دو جراح ساخته شد. از آن زمان تاکنون در سراسر جهان ثبت اختراع شده و به عنوان یک دستگاه پزشکی تأیید شده است.

اسکلت بیرونی موجب تسکین جراحان و محافظت از بیماران در اتاق عمل
افراد کمربندها را مانند کوله پشتی می‌بندند و توسط قاب فلزی پشتیبانی می‌شوند. این کار فشار را در طول ساعت‌ها جراحی از کمر خارج می‌کند. منبع: Hellstern medical

وقتی Hellstern از شرایط کار در اتاق عمل صحبت می‌کند، به گونه‌ای برخورد می‌کند که انگار از تجربه خودش به عنوان یک پزشک صحبت می‌کند. چهار سال پیش و در آغاز پروژه، او حتی ماشین خود را فروخت و خانه‌اش را رهن گذاشت. او توضیح می‌دهد: «این مرحله هرگز برای من قابل بحث نبود. وقتی به 80 سالگی نگاه می‌کنم، این مشکل شخصی در مقایسه با حل یک مشکل بزرگ و نجات جان انسان‌ها بسیار کوچک به نظر می‌رسد».

دور بعدی تأمین مالی

یکی از بنیانگذاران به نام Claudia Sodha به عنوان مدیر مالی فعالیت می‌کند. او 59 ساله و یک مهندس و مشاور مدیریت با تجربه است. این دو کارآفرین پیش از این جایزه بنیانگذاران Baden-Württemberg را در سال 2019 برنده شدند. اکنون دور بعدی تأمین مالی برای سه میلیون یورو دیگر در حال انجام است. این پول برای افزایش فروش در آلمان و خارج از کشور مورد نیاز است.

در حال حاضر، Hellstern و Sodha هر روز در یک درمانگاه هستند تا به جراحان اجازه دهند نخستین دستگاه آماده تولید خود را آزمایش کنند. به این دلیل که تقاضا باید از اتاق عمل بیاید. درمانگاه‌ها تنها زمانی چنین دستگاه‌های جدیدی را سفارش می‌دهند که تحت فشار پزشکان باشند. Hellstern اطمینان می دهد: «در حال حاضر طرف‌های ذینفع متعددی وجود دارد».

برای نمونه، در بیمارستان دانشگاه توبینگن، اسکلت بیرونی Noac در حال حاضر استفاده می‌شود. Volker Steger، متخصص جراحی قلب و رئیس جراحی قفسه سینه در توبینگن، می‌گوید: «من پیش از این مجبور به برداشتن دیسک بین مهره‌ای شده‌ام. یک سامانه پشتیبانی می‌تواند به من کمک کند». همکارانش Silvio Nadalin، رئیس مرکز پیوند، یا Sara Y. Brucker، مدیر پزشکی در بخش بهداشت زنان، در حال حاضر به طور فعال از اسکلت بیرونی در اتاق عمل استفاده می‌کنند.

اسکلت بیرونی موجب تسکین جراحان و محافظت از بیماران در اتاق عمل
جراحان خسته هستند و بیشتر ساعت‌ها در وضعیت‌های اجباری  و پیچ خورده کار می‌کنند. بنیانگذاران می‌خواهند آن را تغییر دهند. منبع: Hellstern Medical

برنامه های آینده

اینکه چقدر در بازار موفقیت بزرگی خواهد داشت باید منتظر بود. به هر حال، باید خرید این اسکلت بیرونی برای یک درمانگاه ارزشمند باشد. اسکلت بیرونی ارزان نیست. قیمت این دستگاه‌ها بین 80000 تا 100000 یورو خواهد بود. برای سهولت تصمیم‌گیری برای اپراتورهای درمانگاه، می‌توان آنها را با 1500 یورو در ماه اجاره کرد.

Sabrina Hellstern می‌گوید: «ما می‌خواهیم به اندازه کافی با Noac درآمد کسب کنیم تا ایده بعدی خود را تأمین کنیم». او ایده‌های بسیاری برای آسان‌تر کردن کار پزشکان دارد. و قصد دارد نظارت و کنترل اکسیژن رسانی به مغز را حین جراحی بهبود بخشد. همچنین تاکید می‌کند: «هدف نهایی ما نجات جان انسان هاست».


>> اسکلت بیرونی برای کمک به پزشکان و جراحان


منبع: orthexo.de

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *