نیاز به اسکلت های بیرونی خانگی و پزشکی به صرفه رو به افزایش است

اسکلت‌های بیرونی تخصصی با تمرکز بر کارکردی خاص، با قیمت کمتری نسبت به اسکلت‌های بیرونی چندکاره عرضه می‌شوند. کاهش قیمت اسکلت‌های بیرونی با توجه به افزایش نیاز به اسکلت‌های بیرونی خانگی امری منطقی است. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا با دلایل نیاز به فناوری‌های خانگی کم هزینه، و یکی از تولید کنندگان این محصولات، شرکت Saebo، از زبان خبرنگاران صنعت اسکلت بیرونی آشنا می‌شویم.

اسکلت های بیرونی برای بهبود قسمت های مختلف بدن مقید هستند. به همین دلیل می‌توان اسکلت های بیرونی خانگی و تخصصی را عرضه کرد

یکی از راه‌های کاهش زمان مراحل طراحی تا عرضه‌ی اسکلت‌های بیرونی، تخصصی نمودن آن‌هاست. یک اسکلت بیرونی که با هدفی خدمتی خاص ساخته می‌شود، به صرفه، راحت و ایمن است. چنین دستگاهی هدف ساخت خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. این تنها رویکرد ساخت اسکلت‌های بیرونی نیست.

شرکت‌های Wandercraft و Sarcos Robotics برای توسعه‌ی اسکلت‌های بیرونی چندکاره بودجه‌های کلانی جذب کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌های فعال در این زمینه به افزایش ارزش سهام خود اهمیت بیشتری می‌دهند و برخی نیز ترکیبی از این چند روش را پیشه می‌کنند.

چرا به اسکلت های بیرونی خانگی و پزشکی نیاز است؟

نخستین دلیل نیاز به اسکلت‌های بیرونی خانگی از دل مباحث جمعیت شناسی سربرآورده است. میانگین سنی جوامع رو به افزایش است. انتظار می‌رود در سال‌های آینده تعداد افراد مسن در کشورهای شرق آسیا و برخی کشورهای غربی افزایش یابد. سالمندان با مشکلاتی از قبیل از کارافتادگی عضلات یا فلج موضعی دست و پنجه نرم می‌کنند. این امر حتی در حال حاضر نیز فشارهایی را بر بخش توانبخشی تحمیل کرده است. عرضه‌ی اسکلت‌های بیرونی به صرفه نه‌تنها به حل برخی مشکلات حال حاضر کمک می‌کند، بلکه برای توسعه وساخت اسکلت‌های بیرونی کارآمد نسل بعد نیز مفید خواهد بود.

دلیل دوم به طول درمان از طریق توانبخشی بازمی‌گردد. برای درمان کامل به کمک توانبخشی به ۶ تا ۸ ساعت تمرین در طول روز نیاز است. در حال حاضر طول جلسات توانبخشی ۱.۵ تا ۳ ساعت است. در صورتیکه به جلسات طولانی‌تری برای درمان نیاز باشد، در دسترس بودن یک اسکلت بیرونی خانگی برای بیمار بسیار مهم خواهد بود.

دلیل سوم به کارکرد اسکلت بیرونی مربوط می‌شود. یک اسلکت بیرونی به جای درمان عارضه، به بازگشتن توانایی از دست رفته کمک می‌کند. با یک اسکلت بیرونی پزشکی قسمت فلج بدن دوباره به کارگرفته می‌شود، حتی اگر این کارکرد به شکلی کاملا محدود انجام شود. بنابراین قسمت فلج بدن به شکل روزانه به کارگرفته می‌شود. به این شکل مغز به طور مداوم برای به کارگیری توانایی از دست رفته‌ی بدن تلاش خواهد کرد. در مواردی کارکرد عضو پس از مدت زمان طولانی( بیش از ۹ ماه) و یا پس از سالیان احیا می‌شود.

راه رفتن افراد آسیب نخاعی بدون استفاده از تحریک الکتریکی

قیمت تمام شده‌ی اسکلت بیرونی

عرضه‌ی یک اسکلت بیرونی معمولا به دلیل مشکلات فنی به درازا نمی‌کشد، بلکه قیمت تمام شده‌ی دستگاه زمان عرضه را به راحتی طولانی می‌سازد. در میان اسکلت‌های بیرونی بالاتنه می‌توان به اسکلت بیرونی ArmeoPower ساخت Hocoma اشاره کرد که یک اسکلت بیرونی برای توانبخشی دست است. این دستگاه با چندین درجه‌ی آزادی برای حرکت دست بسیار گران و پرحجم است. Myomo Pro مثال دیگری است. این اسکلت بیرونی دست با دو درجه‌ی آزادی، یک وسیله‌ی قابل حمل است. اما هزینه‌ی آن همچنان بیش از توان پرداخت مشتریان معمولی است. اسکلت بیرونی Saebo اما سعی کرده است که این مشکل را با ارائه‌ی محصولی کارآمد حل کند.

آشنایی با اسکلت بیرونی Saebo

شرکت Saebo از سال ۲۰۰۱ در زمینه توانبخشی پس از سکته فعالیت می‌کند. این شرکت بیش از ۱۵ هزار متخصص را در این زمینه آموزش داده‌ است. فناوری های تولیدی شرکت در بیش از ۵ هزار بیمارستان استفاده می‌شوند. این شرکت در زمینه‌ی کشف، توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های پزشکی و رویکردهای کلینیکی برای بیماران دارای مشکلات ارتوپدی وحرکتی فعالیت می‌کند. با چیزی در حدود ۲۰۰ هزار مشتری در سراسر جهان، Saebo یک شرکت مستقل است. پس از سال‌ها تجربه در ساخت و فروش ابزارهای توانبخشی به بیماران پس از سکته‌ی مغزی، شرکت Saebo بر این باور است که اسکلت‌های بیرونی در حال حاضر فناوری‌های به صرفه‌ای نیستند. به همین علت این شرکت دستگاه‌های متنوعی با قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار عرضه‌ می‌کند. این دستگاه‌ها را می‌توان نسل جدید فناوری‌های پوشیدنی دانست.


در زمینه اسکلت‌های بیرونی بیشتر بخوانیم:

اصطلاح «اسکلت بیرونی» دقیقاً به چه چیزی اشاره دارد؟

اسکلت بیرونی AFA وسیله ای ویژه ی آتش نشانان است

توانایی حمل تجهیزات نظامی سنگین با اسکلت بیرونی نظامی روسیه


منبع : exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *