اسکلت بیرونی در صنایع غذایی

کار در صنایع غذایی می‌تواند تهدیدی برای سلامتی افراد به شکل اختلالات اسکلتی- عضلانی باشد که امروزه حدود ۳۵ درصد از آسیب‌های محل کار را شامل می‌شود. اسکلت‌های بیرونی صنعتی می‌توانند به کاهش فشار روی افراد و کاهش آسیب کلی کمک کنند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی در صنایع غذایی

کار در آشپزخانه‌های تجاری، محل‌های تولید مواد غذایی یا فروشگاه‌های مواد غذایی مستلزم آن است که کارمندان از حرکات تکراری استفاده کنند، برای مدت طولانی در یک مکان بایستند، در وضعیت‌های نامناسب قرار گیرند و در محل‌های کار نامناسب و با تجهیزاتی با طراحی نامناسب کار کنند. همه این وظایف می‌توانند منجر به آسیب‌هایی شوند که به عنوان اختلالات اسکلتی عضلانی (MSD) شناخته می‌شوند و شامل صدمات یا اختلالات عضلات، اعصاب، تاندون‌ها، مفاصل، غضروف‌ها و دیسک‌های ستون فقرات است.

اداره آمار کار (BLS) گزارش می‌دهد آسیب‌های ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن حدود ۳۵ درصد از آسیب‌های محل کار را تشکیل می‌دهد. بر اساس این گزارش، به طور متوسط، این نوع صدمات ناشی از فشار، ۱۲ میلیون دلار خسارت در پی داشته است. ادعای کشیدگی کمر و شانه در غرامت کارگران بسیار رایج است. همچنین این صدمات منجر به افزایش غیبت و کاهش بهره‌وری برای کارفرمایان می‌شود.

استفاده از اسکلت بیرونی برای کاهش آسیب کارگران

اسکلت‌های بیرونی صنعتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشار را از بدن کارگر خارج و به کاهش صدمات کمک کنند. در واقع، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله Applied Ergonomics منتشر شد، نشان می‌دهد اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی می‌توانند آسیب‌های کمر کارگران را در حمل و نقل مواد از ۲۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهند.

تخمین زده می‌شود ارزش بازار اسکلت بیرونی در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان بود، که این رقم تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

با نمونه‌های متعددی از اسکلت بیرونی که برای کمک به کاهش خطر در محل کار استفاده می‌شود؛ استفاده و پذیرش اسکلت‌های بیرونی در حال رشد است. یکی از نمونه‌های استفاده از اسکلت بیرونی، جابجایی چمدان در فرودگاه است. در بخش مواد غذایی، ما شاهد استفاده از اسکلت بیرونی در انبارها و مراکز توزیع برای کمک به جابجایی کالا هستیم.

اسکلت بیرونی و ایمنی کارگران

شرکت‌ها باید رویکرد محکمی برای مدیریت ریسک داشته باشند و خطرات بالقوه در محیط‌های کاری مختلف را درک کنند، خواه یک کارخانه فرآوری مواد غذایی، یک خط مونتاژ یا یک انبار.

برای نمونه، آیا یک کارگر می‌تواند هنگام پوشیدن اسکلت بیرونی به درستی از تسمه ایمنی استفاده کند؟ آیا کارمند هنگام پوشیدن اسکلت بیرونی، با روش متفاوتی گام برمی‌دارد که شعاع حرکت او را تغییر می‌دهد و موجب می‌شود به ماشین‌ها یا سایر کارمندان ضربه بزند؟ آیا پوشیدن اسکلت بیرونی بر راه رفتن کارمندان تأثیر می‌گذارد و آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد؟

در ارگونومی، باید بررسی شود که آیا پوشیدن یک اسکلت بیرونی می‌تواند موجب ایجاد مشکلات دیگری شود یا خیر. برای نمونه، آیا پوشیدن اسکلت بیرونی هنگام استفاده از ابزار برقی، لرزش دست و مچ را بیشتر می‌کند؟

بسیار مهم است که یک اسکلت بیرونی – صرف نظر از نوع صنعت – برای کارگر راحت باشد و مانع حرکات طبیعی نشود. و البته، اسکلت بیرونی نباید ایمنی کلی کارگران را به خطر بیاندازد و ایجاد مشکل کند.

استفاده از اسکلت بیرونی در صنایع غذایی

چندین تولیدکننده بزرگ مواد غذایی در حال حاضر در حال بررسی استفاده و اجرای اسکلت بیرونی در محل کار هستند. آنها پتانسیل بالقوه اسکلت بیرونی برای کمک به کارگران در بلند کردن مواد سنگین و انجام کارهایی با نگه داشتن بازوها در سطح شانه یا بالاتر از آن را بررسی می‌کنند.

برای نمونه در استرالیا و نیوزلند، پردازنده‌های گوشت در حال آزمایش اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی در محیط بسته‌بندی گوشت بوده‌اند، جایی که اختلالات اسکلتی عضلانی یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها است.

در ایالات متحده، سازمان غذا و دارو (FDA) بر تولید مواد غذایی نظارت می‌کند. اگر یک تولید کننده مواد غذایی بخواهد اسکلت‌های بیرونی را در محل کار پیاده کند، آن شرکت باید اطمینان حاصل کند که استفاده از اسکلت بیرونی با مقررات سازمان غذا و دارو مطابقت دارد. الزامات مهمی برای تمیز کردن منظم اسکلت‌های بیرونی در فرآوری مواد غذایی وجود دارد.

افزون بر این، هنگام استفاده از اسکلت بیرونی در صنایع غذایی می‌شود، تولیدکنندگان مواد غذایی باید اطمینان حاصل کنند که در عین رسیدگی به خطرات ارگونومیک، خطرات دیگری ایجاد نمی‌شود. ارزیابی باید انجام شود تا مشخص شود که آنها در تلاش برای حل چه مشکلی هستند. اگر یک اسکلت بیرونی به عنوان یک راه‌کار مناسب تشخیص داده شود، آنها باید گزینه‌های موجود را بررسی کنند و تجهیزات را آزمایش کنند. آنها همچنین باید به برنامه اجرایی، ارتباطات، آموزش کارکنان و نگهداری از اسکلت‌های بیرونی توجه کنند. درنهایت ارزیابی خطر برای تعیین اینکه آیا خطرات جدیدی در هنگام استفاده از اسکلت بیرونی ایجاد می‌شود و برنامه‌ریزی برای مقابله با آنها بسیار مهم است.

نگرانی‌های ایمنی در مورد اسکلت‌های بیرونی در صنایع غذایی

وقتی صحبت از استفاده ایمن از فناوری اسکلت بیرونی توسط شرکت‌های مواد غذایی می‌شود، مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از جمله:

  • پیاده‌سازی و ارتباطات نامناسب توسط شرکت در هنگام عرضه فناوری. ممکن است این شرکت ساختار مدیریت ایمنی را نداشته باشد.
  • عدم استفاده از دستگاه مناسب
  • عدم تکمیل ارزیابی کامل ریسک و صرف خرید دستگاهی که ظاهر خوبی دارد.

اگر یک تولیدکننده مواد غذایی قصد خرید اسکلت بیرونی را دارد، باید همان فرآیند متمرکزی را که حاملان غرامت کارگران اتخاذ می‌کنند برای ارزیابی و اجرای راه‌کار‌های ارگونومیک دیگر دنبال کنند.

مرحله ۱: از آنها بپرسید که چه مشکلی را حل می‌کنند و چگونه دستگاه به آنها کمک می‌کند تا به هدف خود برسند.

مرحله ۲: مطمئن شوید که ارزیابی ریسک را کامل کرده‌اید.

مرحله ۳: سلسله مراتب کنترل‌ها برای حذف خطر یا کنترل‌های مهندسی برای کاهش خطر را بررسی کنید.

مرحله ۴: برنامه‌های اجرایی و ارتباطی قوی ایجاد کنید.

محاسبه بازگشت سرمایه در فناوری اسکلت بیرونی

در محیط تولید مواد غذایی، یک وسیله کمکی اساسی برای بلند کردن و گذاشتن اجسام می‌تواند بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد، که در مقابل هزینه درمان آسیب کمر باید در نظر گرفته شود.

روش های مختلفی برای محاسبه بازگشت سرمایه وجود دارد. در اینجا چند روش رایج وجود دارد:

  • ۱- کاهش هزینه زیان‌های متحمل شده
  • ۲- بهره‌وری بیشتر
  • ۳- کاهش غیبت
  • ۴- بهبود کیفیت
  • ۵- بهبود روحیه کارکنان و بهبود حفظ و نگهداری. استخدام نیز آسان‌تر است زیرا متقاضیان جدید می‌بینند که شرکت برای محافظت از کارگران خود تلاش می‌کند.

>> صنایع غذایی و هوش مصنوعی

>> مزایای کلیدی ربات های منعطف در تولید مواد غذایی


منبع: foodlogistics.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *