صنایع غذایی و هوش مصنوعی

از جمله صنایعی که با پیشرفت فناوری دچار تحول اساسی شده است، صنایع غذایی است. از بخش امور مالی گرفته تا رضایت مشتریان. صنایع غذایی تحت تاثیر مستقیم هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین بوده است.

جلب نظر مشتریان و خدمات جانبی در مورد غذا و خوراک بسیار مهم است. هدف این صنعت دستیابی به خدمات بدون نقص با مدیریت بازار و خدمات آنلاین است. در این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به پتانسیل هوش مصنوعی در خدمات صنایع غذایی می‌پردازیم.

انواع هوش مصنوعی در صنایع غذایی و رستوران

تبلت و پیشخوان های سلف سرویس

در برخی رستوران‌ها تبلت‌های رومیزی و پیشخوان‌های ارائه خدمات جایگزین کارمندانی شده است که سفارش مشتریان را ثبت می‌کنند. به این شکل ایستادن در صف لازم نیست و مشتری آسوده‌تر است. همچنین به این روش امکان نمایش اطلاعات غذا وجود دارد. استفاده از هوش مصنوعی این خدمات را بهتر نیز خواهد کرد.

با استفاده از هوش مصنوعی، و تشخیص هویت مشتری می‌توان تاریخجه سفاراشات وی را ثبت کرد. به این شکل ارائه یک فهرست شخصی سازی شده برای مشتری امکان‌پذیر است.

این فناوری در BurgerFi به کار گرفته شده است. BurgerFi یک شعبه از رستورانی در فلوریدا است که در چین باز شده است. در آینده خدمات مشابه در بیمارستان‌ها هم دردسترس خواهد بود. به این صورت دسترسی به پرونده بیمار با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

BurgerFi

مدیریت کارکنان

در گذشته تنظیم برنامه کارکنان با یک جدول دیواری انجام می‌شد. هوش مصنوعی این برنامه‌ریزی را متحول کرده است. هوش مصنوعی می‌تواند نیاز شما به استفاده از نیروی کار را تخمین بزند، با پیگیری وضعیت بازار مد روز را شناسایی کند، به شما در برنامه‌ریزی در کمترین زمان کند و هزینه‌های مدیریت کارمندان را به شدت کاهش دهد.

آشپزخانه هوشمند

آماده سازی غذا

با هوش مصنوعی می‌توان برنامه غذایی و منوی رستوران‌های یک سازمان و شرکت را برنامه‌ریزی کرد. کافی است نیازهای غذایی و غذاهای در دسترس را داشته باشید. پس از آن کارکنان آشپزخانه با دسترسی سریع به دستور پخت به راحتی کار خود را انجام می‌دهند. اگر دستیار صوتی در اشپزخانه باشد، کارهای سریع‌تر هم خواهد بود. همچنین امکان شخصی سازی منو با توجه به توصیه‌های هوش مصنوعی برای موارد خاص ممکن است.

دستیار صوتی آشپزخانه و هوش مصنوعی در آشپزخانه

آماده سازی فهرست غذاها

توجه به نکات مختلف در خوردن مواد غذایی مختلف با هم، نیازهای شخصی افراد و … برنامه‌ریزی یک منوی غذایی خوب را دشوار می‌کند. در آینده هوش مصنوعی می‌تواند این کار را با دستورات یک CMD یا CEPP انجام دهد. CEPP با توجه به دستورات برنامه خود یک منو طراحی می‌کند. رایانه نیز تصمیم‌گیری را با استفاده CMD‌ در این مورد خواهد آموخت.

آماده کردن سالا با کمک ربات

پخت غذا با کمک ربات

در حال حاضر تعدادی ربات در اشپزخانه‌های رستوران‌های سراسر جهان کار می‌کنند. به عنوان مثال Chowbotics Sally یک ربات برای آماده سازی سالاد است.

Sally با استفاده از خدمات فضای ابری و ردگیری مواد اولیه مدیریت مواد اولیه را هم ساده می‌کند.

Filppy ربات Miso Robotics، مثال دیگری است. Flippy دستیار سرخ کردن غذا است که در زمان طولانی میزان هزینه‌های اشپزخانه را کاهش می‌دهد. همچنین در مورد استفاده از برخی مواد غذایی خاص و روغن نیز اطلاعاتی در اختیار کارمندان قرار می‌دهد.

Flippy

مدیریت انبار مواد غذایی

مقایسه میزان مصرف مواد اولیه با مواد خام موجود در انبار با کمک هوش مصنوعی، رسیدگی به انبار مواد غذایی را ساده‌تر می‌کند. در این صورت هوش مصنوعی می‌تواند موادی که رو به اتمام هستند را نیز برای شما سفارش دهند. سطل زباله هوشمند ابداع جدیدی است که با عکس گرفتن از مواد دور ریخته شده و پردازش تصویر هزینه مصرفی شما را تخمین می‌زند. یکی از مثال‌های مدیریت مواد خام انبار محصول Window Vision‌است که ادعا می‌کند هزینه‌های سالانه را ۲ تا ۸ درصد کاهش خواهد داد.

کنترل پروتکل‌های غذا در آشپرخانه با هوش مصنوعی

خدمات مشتریان

این بخش بیشتر شامل خودکار کردن فرآیند سفارش یا پرداخت است. فرض کنید با خانواده برای سفارش غذا به رستورانی خاص می‌روید. یا حتی بهتر، برای سفارش غذا از دستگاه خودکار استفاده می‌کنید. چت بات دستگاه با ردیابی چهره شما و یافتن ترجیهات شما لینکی به منوی رستوران مورد علاقه شما ایجاد می‌کند. این فرآیند بدون درگیر شدن کارمندان رستوران انجام می‌شود و انتظار در صف فروش را بی‌مورد کرده است. این مورد به خصوص برای پیشگیری از شیوع بیماری مهم است.

سفارش آنلاین غذا

پایبندی به قوانین سلامت غذایی

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ناشی از خوردن مواد مختلف یک صنعت غذایی باید پروتکل‌های خاصی را رعایت کند. هوش مصنوعی در این مورد سودمند است. هوش مصنوعی KanKan مثالی از این مورد است. KanKan در چین پایبندی کارمندان را به اصولی مانند استفاده از ماسک و کلاه چک می‌کند.

پیشگیری از تخلف در مورد فروش ماهی یک مثال مهم است. گاها یک ماهی ارزان قیمت را به جای ماهی دیگری به مشتری می‌فروشند. هوش مصنوعی می‌تواند با کنترل ارزش غذایی ماهی این تخلف را شناسایی کند. این خدمات به خصوص در مورد خریداران عمده مواد مغذی بسیار مهم است.


بستر هوش مصنوعی متا به پزشکان در توسعه پروتزهای بهتر کمک میکند
فناوری به افراد قطع عضو اجازه میدهد با ذهن خود بازوی رباتیک را کنترل کنند
ربات های آشپز در رستوران های جهان


منبع: roboticsbiz

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *