اسکلت بیرونی چگونه به حفظ سلامت کاربران عادی و بهبود بیماران کمک می‌کند؟ (بخش نخست)

اسکلت‌های بیرونی از جمله ادواتی هستند که با افزایش قدرت بدنی نه تنها به بیماران بلکه به افراد عادی نیز در حفظ و بهبود سلامت خود کمک می‌کنند. در این مقاله و بخش دوم آن از مجله‌ی فناوری‌های پوشیدنی و توان‌افزا به کاربرد اسکلت‌های بیرونی در سه بخش پزشکی، صنعت، و نظامی اشاره می‌شود.

اسکلت بیرونی توانبخشی X2

بدن انسان در عین توانایی بسیار نحیف است و آسیب‌های خاصی می‌تواند به صورت مادالعمر بدن را تحت تأثیر قرار دهد. قابلیت‌های انسان با افزایش سن نیز کاهش می‌یابد. استفاده از پوشیدنی‌های توان‌افزا مانند اسکلت بیرونی می‌تواند برخی ناتوانی‌های بدنی را جبران سازد. آمار و اعداد مربوط به ارزش صنایع اسکلت بیرونی خود گویای اهمیت این صنعت است. به گزارش BIS research تا سال ۲۰۲۸ ارزش این صنعت به بیش از ۵.۴ میلیارد دلار می‌رسد که ۴۰ درصد این رقم به شرکت‌های اروپایی اختصاص دارد.

پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۸ ارزش تجارت اسکلت بیرونی صنعتی به تنهایی در حدود ۲.۵ میلیارد باشد. این عدد اسکلت‌های بیرونی پزشکی ۵۶۰ میلیون دلار و برای اسکلت‌های بیرونی نظامی ۱.۹ میلیون دلار خواهد بود. شرایط خاصی مانند آسیب نخاعی، سکته، و بیماری‌هایی مانند MS، که به نوعی کیفیت حرکت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، رشد پوشیدنی‌های پزشکی را توجیه می‌کنند. در بخش صنعت کاهش آمار آسیب‌های محیط‌های کاری سخت و کاهش هزینه‌های درمان یکی از انگیزه‌های اساسی کار روی اسکلت‌های بیرونی صنعتی است. در بخش نظامی تمرکز بیشتر بر روی حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی است.

اسکلت بیرونی پزشکی

تخمین زده می‌شود که در حدود ۲ درصد جمعیت جهان به صندلی چرخدار نیاز دارند. صندلی چرخدار می‌تواند تا حدودی به افرادی که ناتوانی‌های حرکتی را تجربه می‌کنند کمک کند. در عین حال استفاده از این وسیله محدودیت‌های خاص خود را به کاربر تحمیل می‌کند. استفاده طولانی مدت از آن نیز می تواند سبب زخم بستر شود. اسکلت بیرونی با وادار کردن فرد به حرکت روی دو پا این نگرانی را از بین می‌برد. همچنین امکان حرکت با آزادی تقریبی یک فرد عادی را نیز فراهم می‌سازد.

یکی از دلایل رشد آهسته‌ی صنایع اسکلت بیرونی مشکلات مالی است. اسکلت‌های بیرونی به صورت رسمی به عنوان ابزاری درمانی شناخته نمی‌شوند. گامی که آلمان در این راستا برداشت می‌تواند آغاز تحولی در این زمینه باشد. آلمان به صورت رسمی اسکلت‌های بیرونی را به عنوان ابزارهای درمانی ثبت نموده است و افراد واجد شرایط می‌توانند با پوشش بیمه‌ی خود این ابزار را دریافت کنند. در حال حاضر اسکلت‌های بیرونی ReWalk تنها گزینه‌ی معرفی شده هستند ولی امید است که فهرست دردسترس شهروندان در این مورد تنوع بیشتری یابد.

کمک به راه رفتن مجدد بیماران با اسکلت بیرونی

سامانه‌ی اسکلت بیرونی ReWalk Personal 6.0 ویژه‌ی بیمارانی است که توانایی ایستادن روی پاهای خود را ندارند. این سامانه برای ایستادن، راه رفتن، و حرکت روی پله مفید است. این اسکلت بیرونی فعال در قسمت لگن و مفاصل عملگرهایی برای هدایت حرکت دارد. عملگرها با تغییرگرانیگاه بدن فرد واکنش مناسب را به حرکت نشان می‌دهد. این اسکلت بیرونی را می‌توان برای اندازه‌های بدنی کاربر تنظیم کرد. ReWalk سریع‌ترین اسکلت بیرونی موجود در بازار است که با سرعت ۰٫۷۱ متر بر ثانیه حرکت می‌کند. استفاده از اسکلت بیرونی افزون بر فراهم کردن امکان راه رفتن مزایای دیگری نیز در سلامت فرد دارد. افزایش کارایی ذهنی، کاهش مشکلات قلبی عروقی، کاهش خستگی و کاهش میزان چربی بدنی و درد در کنار بهبود کیفیت خواب و بهینه شدن حالت بدن از مزایای ایستادن به کمک یک اسلکت بیرونی است.

پس از گامی که آلمان برای پشتیبانی از بیماران حرکتی برداشت، خبری از پوشش بیمه‌ی INAIL، یک بیمه‌ی دولتی در ایتالیا، برای تامین مخارج یک اسکلت بیرونی برای بیماران آسیب نخاعی منتشر شد. انتظار می‌رود کشورهایی مانند استرالیا و نیوزلند، هلند و فرانسه نیز قوانین بیمه‌ی خود را برای دسترسی به اسکلت بیرونی به صورت مناسب بهبود بخشند.

اسکلت بیرونی رباتیک Quix : طرح برگزیده چالش Mobility Unlimited

حوادث کاری سالانه بیش از ۳تریلیارد دلار هزینه در پی دارند

سازمان اروپایی ایمنی و سلامت EU-OSHA عدد ۳تریلیارد دلار را برای پوشش هزینه‌های درمانی آسیب‌های کار در محیط‌های صنعتی تخمین زده است. این میزان برابر ۳.۹ تولید ناخالص داخلی در مقیاس جهانی است. در سال‌های اخیر وجود اسکلت‌های بیرونی در محیط‌های کاری صنعتی با بهبود وضعیت بدنی در هنگام کار، افزایش قدرت کاربر و کاهش آمار آسیب‌های کاری این ارقام را تحت تاثیر قرار داده است.

به عنوان نمونه می‌توان از اسکلت‌های بیرونی شرکت Sarcos با نام های Guardian XO Max و Guardian XO یاد کرد. این دو اسکلت بیرونی صنعتی از نوآوری‌های صنایع اسکلت بیرونی هستند که قدرت کاربر را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهند. مدل XO توانایی حمل ۳۶ کیلوگر بار و مدل XO Max توانایی حمل ۹۰ کیلوگرم را به کاربر می‌دهد. به ادعای شرکت سازنده این اسکلت‌های بیرونی تا ۲۰ برابر توانایی کاربر را افزایش می‌دهند. به عبارتی برای بلند کردن جسمی با وزن ۴۰ کیلوگرم بدن کاربر تنها نیرویی که برای بلند کردن ۲ کیلوگرم بار لازم است را تحمل می‌کند. باتری‌های این اسکلت‌های بیرونی برای کار به مدت ۸ ساعت کافیست. مصرف انرژی این دستگاه‌ها به شدت کم است به طوری که برای سرعت حرکت انسان تنها ۴۰۰ وات توان لازم است. این میزان در حدود ۱۰ درصد توان مصرفی یک ربات انسان نما است.

اسکلت فعال و سنگین شرکت Sarcos پیش از سال ۲۰۲۰ روانه بازار می شوددر بخش دوم این مقاله به مرور کاربردهای اسکلت بیرونی صنعی، و کاربردهای اسکلت‌های بیرونی نظامی و آمار مرتبط با آن خواهیم پرداخت.


بیشتر بخوانیم:

کاهش آسیب به کارگران خط تولید کارخانه ها با اسکلت بیرونی

راهنمای صنعت اسکلت بیرونی برای تازه‌ کاران

اسکلت بیرونی چگونه به حفظ سلامت کاربران عادی و بهبود بیماران کمک می‌کند؟ (بخش دوم)


منبع: richardvanhooijdonk.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

2 comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *