اسکلت بیرونی ABLE بازیابی حرکت را تسهیل میکند

استارت‌آپ اسپانیایی ABLE Human Motion یک اسکلت بیرونی طراحی کرد که با بیماران دچار نقص فیزیکی سازگار است و روند بهبودی آنها را آسان می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این اسکلت بیرونی با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی ABLE بازیابی حرکت را تسهیل میکند
.

پس از اینکه پدر Alfons Carnicero دچار سکته مغزی شد، نقطه عطفی در زندگی شخصی و حرفه‌ای Alfons بوجود آمد. او می‌گوید: «از آن زمان، من با شیوه‌های توانبخشی آشنا شدم و متوجه شدم که این روش‌ها به اندازه کافی خوب نیستند. این زمانی بود که تصمیم گرفتم تمرکز حرفه‌ام را تغییر دهم.» او که یک مهندس صنایع بود، در رشته کارشناسی ارشد مهندسی زیست پزشکی ثبت نام کرد. و با دو بنیانگذار شرکت ABLE Human Motion آشنا شد؛ (Alex Garcia و Josep Maria Font).

این استارتاپ اسپانیایی یک اسکلت بیرونی ایجاد کرد که امکان تحرک را برای افراد دچار نقص فیزیکی فراهم می‌کند. ارزان‌تر و سبک‌تر از سایر گزینه‌های موجود در بازار است و با کاربر و مراحل مختلف بازیابی سازگار می‌شود. تنها تعداد کمی از این دستگاه‌ها در بیمارستان‌ها در دسترس هستند و بیماران برای مدت محدودی از آنها استفاده می‌کنند. در ادامه Carnicero درباره این شرکت و فناوری آن صحبت می‌کند.

بیماران پس از سکته چه نوع درمانی دریافت می‌کنند؟

درمان دستی، استاندارد فعلی مراقبت است، زیرا درمانگران به بیماران کمک می‌کنند تا اندام‌های خود را حرکت دهند. این یک تمرین کم شدت با تکرارهای کم است، نه سرعت بخشیدن به روند توانبخشی عصبی. افزون بر این، هزینه بالایی دارد زیرا مؤسسات مراقبت‌های بهداشتی تنها بخش اولیه بهبودی را پوشش می‌دهند.

اسکلت بیرونی شما چگونه کار می‌کند؟

این اسکلت بیرونی دارای چهار موتور الکتریکی است. دو موتور روی باسن و دو موتور روی زانو برای جایگزینی عضلات. آرایه‌ای از حسگرهای اینرسی قصد کاربر را برای انجام یک حرکت تشخیص می‌دهند. این واحدهای حسگر هیچ تفاوتی با واحدهای تعبیه شده در تلفن‌‌های هوشمند ندارند که شتاب را شناسایی می‌کنند. هنگامی که یک حرکت تشخیص داده شود، آنها به موتورها دستور می‌دهند تا مفاصل را برای برداشتن یک گام حرکت دهند. این فرآیند به لطف الگوریتم‌هایی که با هر کاربر سازگار است، در لحظه اتفاق می‌افتد.

از آنجایی که برای توانبخشی طراحی شده است، درمانگران می‌توانند حرکت اندام را به حداکثر برسانند. برای نمونه، اگر وضعیت بیمار بهبود یابد، ربات‌ها را می‌توان طوری تنظیم کرد که انرژی کمتری اعمال کنند، بنابراین روند بهبودی بهینه می‌شود. پزشکان می‌توانند حساسیت دستگاه را تنظیم کنند و زمانی که توانایی حرکت کاربر کمتر است، آن را بالا می‌برند. همه تنظیمات را می‌توان از طریق برنامه تلفن همراهی که در اختیار درمانگر است، ویرایش کرد.

داده‌های بیمار در یک ابر ذخیره می‌شوند، بنابراین تنظیم اسکلت بیرونی برای یک فرد خاص آسان‌تر است، زیرا تنظیمات و عملکردهای پیشین وجود دارند.

اسکلت بیرونی ABLE بازیابی حرکت را تسهیل میکند
.

یک جلسه درمانی چگونه است؟

بیمار با ویلچر به جلسه می‌رسد. اسکلت بیرونی روی صندلی نزدیک به بیمار قرار می‌گیرد. پیش از آمدن بیمار، درمانگر اندازه ربات را متناسب با کاربر تعیین می‌کند. این ربات دارای قابلیتی است که پا را بالا می‌برد تا فضای بیشتری برای قرار گرفتن بیمار در اسکلت بیرونی فراهم کند. سپس، به لطف تسمه‌های پارچه‌ای، کاربر می‌تواند به طور مستقل اسکلت بیرونی را تنها با استفاده از یک دست به بدن متصل کند، زیرا دست دیگر برای بالا نگه داشتن بالاتنه استفاده می‌شود. پوشیدن و درآوردن ربات حدود هفت دقیقه طول می‌کشد.

هنگامی که بیمار آماده باشد، می‌تواند یک دکمه را فشار دهد تا حرکت را آغاز کند. با ایستادن کاربر، جلسه – که حداکثر یک ساعت و نیم طول می‌کشد – آغاز می‌شود.

روند توانبخشی چگونه تکامل می‌یابد؟

ما اسکلت بیرونی را طراحی کردیم تا با پیشرفت بیمار و انواع مختلف اختلالات حرکتی سازگار شود. هنگامی که برای نخستین بار استفاده می‌شود، درمانگر با فشار دادن دکمه‌های پشت دستگاه، بیمار را وادار به راه رفتن می‌کند. زمانی که فرد به اسکلت بیرونی عادت کند، آن را کنترل می‌کند و تصمیم می‌گیرد هر گام را چه موقع و چگونه بردارد.

چه کسی میتواند از دستگاه شما استفاده کند؟

ما در حال حاضر، به دنبال تأیید این دستگاه برای افرادی هستیم که دچار آسیب نخاعی زیر مهره پنجم گردنی شده‌اند. اگر بیمار همچنان عضلات سه سر را کنترل می‌کند، می توان از اسکلت بیرونی با واکر استفاده کرد. افزون بر این مورد استفاده، ما در تلاش هستیم تا به افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند یا مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس هستند اجازه دهیم از این دستگاه استفاده کنند.

چگونه توانستید هزینه‌ها را حین ایجاد یک دستگاه با کیفیت بالا، کاهش دهید؟

هدف ما همیشه کاهش هزینه‌ها بدون قربانی کردن عملکرد بوده است. با تجزیه و تحلیل فناوری‌های موجود، متوجه شدیم که برای نمونه، موتورهای الکتریکی یکی از گران‌ترین قطعات هستند. بنابراین، ما آنها را و همچنین اجزای دیگر را دوباره طراحی کردیم. افزون بر این، ما تمام ویژگی‌های غیرضروری یک اسکلت بیرونی را حذف کردیم و فناوری را ساده‌تر کردیم.

قیمت اسکلت بیرونی شما چقدر است؟

قیمت آن 60000 یورو است که نصف قیمت رقیب اصلی بازار است که 130000 یورو قیمت دارد.

آینده ABLE چیست؟

هدف ما این است که تا پایان سال گواهی انطباق را به عنوان یک دستگاه پزشکی دریافت کنیم و بلافاصله پس از آن وارد بازار شویم. همچنین هدف ما پایان دادن به یک دوره مالی چهار میلیون یورویی تا پایان سال 2023 است. که در واقع به ما کمک می‌کند تا اسکلت بیرونی را در بیمارستان‌های اروپا تجاری کنیم. تا سال 2025، جاه طلبی ما این است که یک نسخه ساده از دستگاه را برای استفاده خانگی عرضه کنیم.


>> یک اسکلت بیرونی جدید و سبک به هزاران نفر کمک میکند تا دوباره راه بروند

>> استارت آپ های اسکلت بیرونی در حال توسعه در اروپا


منبع: innovationorigins.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *