اسکلت های بیرونی: از رویا تا واقعیت

یک ویدیو در یک کانال یوتیوب ویدیویی منتشر شده است که اسکلت‌های بیرونی را یک فناوری غیرممکن می‌داند که عملی نخواهد شد. در پاسخ به این ویدیو Exoskeleton Repot برای روشن‌تر شدن مطلب و واضح کردن جایگاه فناوری اسکلت بیرونی در حال حاضر مقاله‌ای منتشر کرده است. برای بررسی این دو ویدیو و مقاله در کنار یکدیگر با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت های بیرونی: از رویا تا واقعیت

Hank از Enginomics، یک کانال یوتیوب که به موضوعاتی پیرامون مهندسی، اقتصاد و فناوری می‌پردازند، به عقیده وی: «اسکلت‌های بیرونی هرگز صورت واقعی پیدا نمی‌کنند». Hank در ویدیوی هفت دقیقه‌ای خود توضیح می‌دهد که چرا اسکلت‌های بیرونی هرگز روشنایی روز را نخواهند دید و به فناوری فراموش‌ شده دیگری مانند هولوگرام و ماشین‌های پرنده تبدیل خواهند شد. او به صورت اساسی درست می‌گوید، اما تنها زمانی که صحبت از ربات‌های پوشیدنی علمی-تخیلی و فانتزی در میان باشد. وقتی که اسکلت‌های بیرونی هالیوود با اسکلت‌هایی بیرونی که می‌توان در زندگی واقعی خریداری کرد ترکیب می‌شود، به چهار نکته گفته شده در فیلم زیر می‌رسیم:

جایگاه واقعی فناوری اسکلت بیرونی

چرا سایتی مانند Exoskeleton Report همیشه تاکید می‌کند که این مقاله جنبه تبلیغاتی ندارد و صرفا برای ارائه اطلاعات در مورد فناوری exo است. خالق Enginomics به درستی اشاره می‌کند که گهگاهی رسانه‌ها در مورد نمونه‌های اولیه اسکلت‌های بیرونی بیش از حد اغراق می‌کنند. به همین دلیل وبسایت‌هایی مانند BionicsForEveryone و Exoskeleton Report وجود دارد تا اطلاعات دقیق‌تری در این مورد ارائه دهند که این فناوری در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارد. همانطور که در ویدیو نیز نشان داده شده، باید از مقالاتی که ادعا می‌کنند “به زودی همه ما مرد آهنی خواهیم شد” اجتناب کرد زیرا این هدف هیچ توسعه دهنده اسکلت بیرونی نیست.

تراکم انرژی در اسکلت بیرونی

همه اسکلت‌های بیرونی با باتری کار نمی‌کنند. نمونه‌‌های زیادی از اسکلت‌های بیرونی غیرفعال و نیمه‌فعال وجود دارد که به منبع انرژی خارجی کمی نیاز دارند. صرف نظر از این، فناوری باتری به طور قابل توجهی بهبود یافته است و بسیاری از اسکلت‌های بیرونی می‌توانند به طور پیوسته با باتری تا چهار ساعت یا بیشتر کار کنند. نکته حائز اهمیت، در نظر گرفتن چگالی انرژی است. ممکن است فناوری فعلی باتری‌ها برای انجام پرژه‌های بلند مدت کاربردی نباشد، اما می‌تواند نیاز یک کارگر انبار یا یک جلسه توانبخشی فیزیکی را کاملاً محیا کند. فناوری باتری، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته، این در حالی است که به طور همزمان کنترل کننده‌های اسکلت بیرونی کارآمدتر شده اند.

کنترل حرکت اسکلت بیرونی

همانطور که قبلا گفته شد، همه اسکلت‌های بیرونی به حسگرها و کنترل کننده‌های دقیق نیاز ندارند. اما برخی از افراد داشتن این امکانات را به تمام اسکلت‌های بیرونی تعمیم می‌دهند و به دلیل پایین بودن سطح آگاهی مخاطب به شهرت می‌رسند.

ادعای موجود در ویدئو لینک زیر که دلیل لغو پروژه TALOS را فناوری ضعیف حسگرها می‌داند، نیز عجیب است، (به The Inside Story Behind the Inside Story Behind the Pentagon’s Ill-Fated Quest for a Real Life ‘Iron Man’ Suit – Task&Purpose مراجعه کنید.) یک لباس زرهی مخفی و جمع و جور که می‌تواند بدون هیچ تخریبی از در عبور کند. این تصور خیالی با واقعیت قابلیت‌های تکنولوژیکی دنیای واقعی روبرو و به دلیل محدودیت‌های طبیعت پروژه TALOS کنار گذاشته شد.

کاربرد اسکلت بیرونی

در نهایت، نویسنده در توجیه خود برای حذف فناوری اسکلت بیرونی، یک اشتباه بسیار رایج مرتکب می‌شود: کاربرد غیر واقعی. اسکلت‌های بیرونی نظامی نباید جزو ابزارهای جنگی فعال باشند. نیازهای لجستیکی و نگهداری برای اداره یک نیروی دفاعی بی‌شمار است. به عنوان مثال، نگهداری از یک هواپیما در یک ناو هواپیمابر را در نظر بگیرید. نه کشتی و نه کشتی هوایی برای دسترسی بیشتر به آنها شکل یا فرم خود را تغییر نمی‌دهند. تکنسین‌های تعمیر و نگهداری در حین کار برای سرویس این هواپیماها آسیب می‌بینند. اسکلت‌های بیرونی قرار نیست جایگزین امکانات لجستیکی موجود مانند لیفتراک شوند، همچنین سلسله مراتب کنترل‌ها نیز همیشه باید دنبال شود. با این حال، شکاف بزرگی در حمل و نقل مواد وجود دارد که با امکانات فعلی برطرف نمی‌شود. حذف فناوری اسکلت بیرونی بر اساس درک نادرست از کاربرد آنها قابل درک است، اما تصمیم نادرستی است.

رویارویی فناوری جاه طلبانه با واقعیتی غم انگیز

فناوری اسکلت بیرونی هرگز به ما قدرت فوق بشری با توانایی پرواز و مبارزه با هر موجودی را نمی‌دهد. این فناوری هرگز به ما کمک نخواهند کرد تا از روی اتومبیل‌ها یا ساختمان‌ها بپریم. اما هنوز هم می‌تواند انقلابی باشد. درست همانطور که بشریت از یک انقلاب دیجیتال عبور کرد و برای همیشه راه ارتباط را تغییر داد، ربات‌های پوشیدنی هم می‌توانند انقلابی فیزیکی را به ارمغان بیاورند که در آن طرز تفکرمان در مورد کار، فیزیوتراپی، ناتوانی های جسمی، شرایط عصبی و حتی معنای آن‌ها تغییر کند.


معرفی نسل پنجم اسکلت بیرونی توان افزای Cray X
پیشرفت های فناوری پوشیدنی و نفوذ آنها در زندگی روزمره ما
توسعه ابزاری جدید برای ارزیابی تأثیر اسکلت بیرونی بر کاهش آسیب کمر


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *