ایمپلنتی که به فرد معلول اجازه خواندن ۱۱۰۰ کلمه را داد

یک ایمپلنت عصبی مترجم امواج مغزی توانست امواج عصبی مغز یک فرد معلول را به بیش از هزار کلمه ترجمه کند و جملات کامل وی را به گوش آزمایش کنندگان برساند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به معرفی بیشتر این فناوری می‌پردازیم.

رابط مغز و ماشین UCSF

به گفته یکی از آزمایش کنندگان در دانشگاه California San Francisco و آزمایشگاه Sean Metzger، یکی از عبارت خوانده شده در این آزمایش این بود:« هر چیزی ممکن است.»

ایمپلنت مغزی و رابط مغزی و ماشین UCSF

در سال گذشته گروهی از پژوهشگران UCSF نشان دادند که ایمپلنت مغزی یا رابط مغز و ماشین ذکر شده می‌تواند ۵۰ لغت پرکاربرد را ترجمه کند که فرد قصد گفتن آن را داشت. در پژوهشی جدید که در مجله Nature Communicatins به چاپ رسید، گروه توانستند ۲۶ آوا را بدون سخن گفتن فرد استخراج کنند.

به این صورت زمانیکه فرد قصد گفتن کلمه cat را داشت، آن را حرف به حرف بیان کرد. یک بستر هجی کننده که از مدل کننده در لحظه زبان بهره می‌برد، با تشخیص اشتباهات و لغات، برای این آزمایش استفاده شد.

بیش از هزار لغت در این آزمایش ترجمه شده است، که بیش از ۸۵ درصد جملات انگلیسی شامل این لغات است. تخمین زده شده است که لغات این بستر را می‌توان تا ۹ هزار لغت نیز گسترش داد. این تعداد لغت بیش از آن چیزی است که فرد در یک سال از آن استفاده می‌کند.

این دستگاه در هر دقیقه ۲۹ کاراکتر را ترجمه می‌کند. میزان خطا در این ترجمه ۶ درصد است. این میزان تقریبا ۹ لغت در دقیقه است. این فرد به عنوان نخستین شرکت کننده در آزمایش رابط مغز و ماشین به عنوان BRAVO1 شناخته می‌شود. اینک در اواخر ۳۰ سالگی وی پس از پشت سر گذاشتن سکته مغزی، توانایی صحبت کردن هوشمند را از دست داده است. اما توانایی شناختی وی آسیب ندیده است.

وی به صورت معمول با یک قلم اشاره‌گر ارتباط برقرار می‌کند که به یک کلاه لبه دار متصل است. در سال ۲۰۱۹ پژوهشگران یک ایمپلنت با چگالی زیادی از حسگرها و الکترودها را روی سطح مغز و کورتکس کاشتند.

سپس به کمک یک فیش جایگذاری شده روی جمجمه، الگوی الکتریکی تولید شده برای لغات و حروف را شناسایی می‌کند.

صدای ناشنیده: من غذای این جا را دوست ندارم!

به گفته Metzger در مورد BRAVO1 باید گفت شعف وی از توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران کاملا مشهود است. و یکی از بهترین قسمت‌های این پژوهش زمانی بود که به وی گفته شد، هر آن‌چه دوست دارد را هجی کند. Metzger اقرار کرد که بسیار از وی آموخته است.

در میان گفته‌های تعجب برانگیز BRAVO1 این مورد بود که وی واقعا غذای محل زندگی خود را دوست نداشت.

سال گذشته یک رابط مغز و ماشین توسعه یافته در Stanford ۱۸ لغت در دقیقه خواند پس از اینکه شرکت‌کنندگان دست خط لغت را تصور کردند. اما به گفته Metzger هیچ روشی محاسن روش آزمایشی آنان را ندارد.

این پژوهش باید به کمک آزمایش‌های بیشتری ارزیابی شود. این فناوری هنوز آماده عرضه نیست . به ویژه برای هزاران کاربر و افرادی که به دلیل سکته، بیماری یا … توانایی تکلم را از دست داده‌اند.

با توجه به خطرات بالقوه جراحی عصبی چنین دستگاهی تنها در بخش اندکی از افراد استفاده خواهد شد.


اسکلت بیرونی روسیه برای جابجایی گلوله های توپخانه
گسترش اسکلت بیرونی در صنعت کشاورزی و باغبانی


منبع: medicalxpress

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *