با بانوان فعال در زمینه رباتیک آشنا شوید (بخش دوم)

هر ساله توسط Robohub فهرستی از بانوان فعال در زمینه رباتیک منتشر می‌شود. این فهرست شامل ۲۵ تا ۳۰ نام است. در ادامه به فهرست سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

Hadas Kress-Gazit

Hadas Kress-Gazit دانشیار دانشکده هوا فضا در دانشگاه Cornell است. پژوهش‌های وی بر روش‌های ساخت ربات‌ها و ساخت سامانه‌های هدایتگر رباتیک برای امور پیچیده و سطح بالا متمرکز است. گروه وی سامانه‌های رباتیک گوناگون از جمله سامانه‌های ماژولار، ربات‌های نرم و سوارم‌ها(swarms)، ایده‌های ساخت، هدایت ربات‌ها، سامانه‌های هیبریدی و برهم‌کنش‌های انسان-ربات متمرکز است. وی چندین جایزه پژوهشی، تدریس و جایزه‌هایی برای نمایندگی گروه‌های دیده نشده در رباتیک را در کارنامه خود دارد.

Bala Krishnamurthy

Bala Krishnamurthy یکی از پیشگامان رباتیک است. این گفته در دوره‌های مختلف کاری وی صادق بوده است: از روزهای نخست حضور وی در Unimation گرفته تا نقش کنونی وی به عنوان مدیر Mobile Software. با بیش از چهل سال تجربه پژوهش، طراحی و توسعه نرم افزا، وی زبان VAL را که برای ربات‌های PUMA طراحی شده بود با ربات‌های هیدرولیک Unimate تطبیق داد. همچنین گروه HelpMate Robotics را برای توسعه نرم‌افزار ردیابی ربات در بیمارستان سرپرستی کرد. وی پیش از این عضوی از دفتر سامانه‌های کاوشگر در ناسا برای مرور پیشنهادیه‌های فناوری انسان-ربات بوده است. چندین مقاله فنی نیز از وی به چاپ رسیده است..

Sam MacDonald

Sam MacDonald ریاست و یکی از پایه‌گذاران Deep Trekker است که یک دستگاه کنترل شونده از راه دور کانادایی (Remotely Operated Vehicle یا ROV) برای کاوش زیر آب است. پس از کار در صنعت ماشینی شدن و پس از تجربه بازاریابی در Blackberry، وی شرکت بازاریابی خود را بنانهاد.با تلاش وی در سال ۲۰۰۹ شرکت Deep Trekker، که در یک پارکینگ آغاز به کار کرد، به آرامی به شرکتی بین‌المللی تبدیل شد. امروزه این شرکت چندین بخش در زمینه‌های آبکشت، غواصی تجاری، نظامی، نفت و گاز، انرژی، فاضلاب، زیربنا و … دارد و در ۸۰ کشور مختلف بازار دارد.

Karon Maclean

Karon MacLean استاد علوم رایانه در UBC و دارنده چند مدرک در زیست شناسی، مهندسی مکانیک است. وی مدتی در Palo Alto به عنوان متخصص رباتیک و بازخوردهای لمسی مشغول به کار بوده است. وی به طور خاص بر بازخورد لمسی متمرکز است. طرح‌های موثر شناختی و حسگرها برای دستگاه‌های رایانه‌ای که روزانه با آن در تماس هستیم، با آن برهم کنش داریم. این دستگاه‌ها گستره‌ای از ربات‌ها تا صفحات لمسی معمولی را در برمی‌گیرد. وی سرپرست هسته پژوهشی بین رشته‌ای طراحی مردمی در UBC است. همچنین در هیئت علمی UBC وظیفه مشاوره برای ارتقای دانش و خلاقیت را بر عهده دارد.

Chris Macnab

Chris Macnab دانشایر دانشگاه Calgary است. وی دارنده مدرک مهندسی فیزیک در مقطع کارشناسی از کالج نظامی-سلطنتی کانادا و دکتری Institute for Aerospace Studies در تورنتو است. در مقطع دکتری پژوهش‌های وی بر هدایت ربات‌های فضایی با شبکه‌های عصبی متمرکز بوده است. وی در بخش طراحی سامانه‌های هدایتگر در Dynacon Enterprises به عنوان عضوی از گروه توسعه دهنده آنتن ایستگاه فضایی فعال بوده است. همچنین در CRS Robotics حرکات ربات‌ها را برنامه نویسی می‌کرد. تخصص وی سامانه‌های هدایتگرو هدایت حرکت رباتیک است.

Shauna McIntyre

Shauna McIntyre مدیر Sense Photonics و توسعه دهنده سامانه‌های دید سه بعدی با کارایی بالا است که چندین دفتر در سانفرانسیسکو، کارولینای شمالی و بریتانیا دارد. وی در صنایع خودران یک فرد باتجربه است. او خدمات Google Map و خدمات خودکار گوگل را سرپرستی کرده است. همچنین سرپرس بخش خدمات الکترونیک گوگل بوده است و هیئت مدیران  Lithia Motors کار کرده است. وی خلاقیت خود در صنایع قدیمی به کار گرفته است و در صنایع پیشرو و جدید مانند صنعت خودران و ماشینی نرم‌افزارهای هوشمند را به کار گماشته است.

Elena Messin

Elena Messina سرپرست بخشی از قسمت سامانه‌های هوشمند با نام Manipulation & Mobility Systems در موسسه ملی استاندارد و فناوری است. همچنین مدیر آزمایشگاه سامانه‌های رباتیک برای ساخت صنعتی است. وی تلاش‌های مهمی برای توسعه روش‌های آزمایش کارایی ربات‌ها در کارنامه خود به ثبت رسانیده است. این تلاش‌ها شامل استاندارهای توافقی برای ارزش گذرای اجزای رباتیک است. وی سه مدال برنز برای کارایی برتر و مدیریت فنی کسب کرده است. همچنین جایزه Edward Bennet Rosa برای پژوهش و ساخت منجر به روش‌های استانداردسازی در مورد ربات‌های امداد را نیز به نام خود زده است.

Linda Nagata

Linda Nagata یک نویسنده علمی تخیلی اهل هاوایی است که با اثر علمی تخیلی خود که در آن فناوری پیشرفته به تصویر کشیده شده است با نام Inverted Frontier و اثر هیجان انگیز خود The Last Good Man شناخته می‌شود. اما اثر شناخته شده وی دنباله Nanotech Succession است. آثار وی نماینده دریافت جوایز Hugo، Nebula، Locus، John W. Campbell Memorial و Theodore Sturgeon Memorial بوده است. از این میان وی برنده جایزه Nebula و دوبار برنده جایزه Locus بوده است.

Samia Nefti-Meziani

Samia Nefti-Meziani استاد دانشگاه استنفرد در بریتانیا است که در بنیان‌گذاری مرکز ASAR  نقش داشده است. وی یکی از پیشگامان رباتیک نرم و سامانه‌های رباتیک چند منظوره کم هزینه و کاربردی در بخش‌های مختلف ساخت، بخش هسته‌ای، فضا، ماشین‌های خودران و سلامت بوده است. وی چندین برنامه وسیع در بریتانیا و اروپا را در زمینه پژوهش می‌گرداند و بارها میهمان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بوده است. او یکی از پایه‌گذاران و مدیران شبکه ملی رباتیک در بریتانیا، مدیر پیشین IEEE RAS UK و یکی از اعضای UK-Government Robotics Growth Partnership است.

Nicci Rossouw

Nicci Rossouw مدیر و بنیان‌گذار Exaptec است. این شرکت ربات‌های اجتماعی، خدماتی و حضور از راه دور(telepresence) را ارائه می‌دهد. وی متخصص ارائه طرح‌های رباتیک برای خدمت رسانی به عنوان مدل‌های تجاری است. طرح‌های حضور از راه دور وی در موسسات آموزشی و تجاری برای برقراری ارتباط و ایجاد حرکت برای معلولین به کار رفته است. Exaptec یکی از برندگان Businesses of Tomorrow متعلق به Westpac بوده است.

Yuila Sandamirskaya

Yuila Sandamirskaya پژوهشگر ارشد Intel Labs و سرپرست گروه پژوهش تجربی چیپ‌های نورومورفیک در Intel است. وی سرپرست گروه‌های نوروانفورماتیک در دانشگاه‌های زوریخ و ETH بوده است. تخصص وی هدایت حرکت، شکل گیری حافظه، ادراک، یادگیری در سامانه‌های عصبی، پیاده‌سازی ساختارهای عصبی در دستگاه‌های نورومورفیک با بستر حسگرهای رباتیک و موتورها می‌باشد. وی صاحب کرسی EUCOG یا European Society for Artificial Cognitive System بوده است. همچنین سرپرسی طرح NEUROTECH بر عهده وی بوده است.

Katherine Scott

Katherine Scott نماینده توسعه دهندگان در Open Robotics به عنوان محافظ ROS and Ignition Gazebo و یکی اعضای از انجمن نرم افزارهای متن باز است. وی یکی از پایه‌گذاران و سرپرست نرم افزار در Tempo Automation نیز بوده است. این شرکت یک سازنده تجهزات الکترونیکی کم حجم است. همچنین به عنوان سرپرست تحقیق و توسعه در Sight Manchine( یک شرکت پیشرو در تحلیل فرآیند ساخت) و مهندس دید رایانه کار کرده است. دی این مسیر بخش عمده‌ای از کتابخانه SimpleCV پایتون، به همراه چندین نمونه از دید رایانه‌ای، رسم، واقعیت افزوده و رباتیک را نیز توسعه داده است.

Hazlina Selamat

Hazlina Selamat دانشیار دانشگاه Teknologi Malaysia، و یکی از اعضای فعال مرکز هوش مصنوعی و رباتیک (CAIRO) در این دانشگاه و از بنیان‌گذاران انجمن مهندسان کنترل خودکار در مالزی Malaysian Society for Automatic Control Engineers یا MACE با نام است. وی همچنین از پایه‌گذاران و مدیر Apt Touch Sdn Bhd، شرکتی که برای موتورهای کوچک سامانه‌های تزریق سوخت را طراحی کرده و می‌سازد، است. طرح‌های وی شامل توسعه موتور‌های بهینه ساز برای سامانه‌های مدیریت انرژی و بسته جایگزین تزریق سوز رتروفیت برای موتورهای کاربراتوری است.


بیشتر بخوانیم:
با بانوان فعال در زمینه رباتیک آشنا شوید(بخش نخست)
با بانوان فعال در زمینه رباتیک آشنا شوید(بخش سوم)
تعامل اجتماعی هوش مصنوعی‌ با انسان ها تنها با داشتن بدن فیزیکی تحقق می یابد
ربات ها چگونه به نیروهای کمکی مبارزه با کرونا تبدیل شدند ؟


منبع: Robohub

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *