با بانوان فعال در زمینه رباتیک آشنا شوید(بخش نخست)

هر ساله توسط Robohub فهرستی از بانوان فعال در زمینه رباتیک منتشر می‌شود. این فهرست شامل ۲۵ تا ۳۰ نام است. در ادامه به فهرست سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

فاطمه پهلوان آقابابا

فاطمه پهلوان آقابابا مدیر فناوری و از پایه‌گذاران استارت‌آپ Inteliza است. این استارت‌آپ با ارائه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Ribona در جهت هوشمند شدن فناوری پیش می‌رود. وی پژوهشگری فعال در زمینه هوش مصنوعی، سامانه‌های هوشنمد و رباتیک شناختی است. وی دریافت کننده جایزه Silvia Coradeschi Robocup  به عنوان بانوی دانش‌پژوه در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک می‌باشد. او سرپرست کمیته فنی در فدراسیون بین المللی RoboCup می‌باشد و دو سال متوالی عنوان قهرمانی فنی در بخش شبیه سازی نجات را به خود اختصاص داده است. VentureBeat در قسمت ویژه بانوان در زمینه هوش مصنوعی، از این دانشمند به عنوان یک چهره در حال رشد یاد کرده است.

Ariel Anders

 Ariel Anders یک فعال حقوق زنان در شاخه رباتیک است. وی از بودن با خانواده و استفاده از هنر برای بیان افکار خود لذت می‌برد. Anders نخستین دانشمند رباتیک استخدام شده در Robust.AI است. این استارت‌آپ نوپا در حال ساخت نخستین موتور شناختی با درجه صنعتی در دنیا است. وی دارنده مدرک کارشناسی از UC Santa Cruz و مدرک دکتری از دانشگاه MIT در حوزه مهندسی رایانه است. تدریس در دوره دکتری دروس بر پایه رباتیک در MIT، توسعه یک اپلیکیشن تلفن همراه برای iOS ویژه بیماران دارای اختلالات بینایی، و دریافت پژوهانه برای نصب لامپ‌های درمانی در محوطه دانشگاه در رزومه تحصیلی وی ثبت شده است. پژوهش‌های وی بر استفاده ایمن از رباتیک برای کمک به خانه‌داران متمرکز است.

Carlotta Berry

استاد موسسه فناوری Rose-Hulman با نام Carlotta Berry یکی از افراد دخیل در راه انداز۰۶CC طرح ROSE-BUD است. وی مدیریت این طرح را با هدف جذب، و کمک به رشد افرادی انجام می‌دهد که در طول تاریخ از دسترسی به علوم رایانه‌ای، رایانه، مهندسی رایانه و مهندسی برق محروم بوده‌اند. همچنین ساخت نخستین Minor در موسسه Rose-Hulman و قضاوت و برنامه‌ریزی مسابقات FIRST از فعالیت‌های اوست. پژوهش‌های Berry بر رباتیک متحرک، و بسترهای برهم‌کنش کاربر-ربات متمرکز است. وی مربی گروه‌های پیشاهنگی ویژه بانوان بوده است؛ و از مدارس دوره راهنمایی و دبیرستان به منظور تشویق دانشجویان برای پیگیری دوره‌های STEM نیز بازدید کرده است.

Avye Couloute

Avye Couloute یک دختر سیزده ساله با علاقه فراوان به کد نویسی است. این علاقه از سن شش سالگی در وی وجود داشت. دوره‌های Girls into Coding ویژه دخترانی مانند وی می‌باشد که ابزارهای و مهارت‌های لازم را برای ورود به صنعت به ایشان آموزش می‌دهد. وی آغازگر این دوره‌ها بوده است. کمک به برگزاری کارگاه‌های آنلاین یا آفلاین، و جمع‌آوری کمک هزینه خرید کتاب و بسته‌های آغاز به کار با رایانه نیز از فعالیت‌های وی بوده است. وی سفیر Gen Arm 2Z( به عنوان برنامه‌ای که بر رشد نسل آینده فناوری متمرکز است)، برنده جایزه The Diana Award’s Legacy و FDM Everywoman در بخش فناوری است.

Yael Edan

Yael Edan,  استاد دانشگاه Ben-Gurion University of the Negev ، و ریاست پیشگامان رباتیک شناختی، زیست و کشاورزی است. پژوهش‌های وی به صورت خاص بر رباتیک در کشاورزی، همکاری انسان و ربات، مهندسی سامانه‌های رباتیک و انتخاب حسگرهای تطبیق‌پذیر ؛ و در نهایت استفاده از سامانه‌های رباتیک برای درمان مشکلات ستون فقرات متمرکز است. وی کمک‌های بسیاری در توسعه و کاربردی ساختن فناوری در کشاورزی را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است. حق امتیاز کلیه این فعالیت‌ها به نام وی ثبت شده است. او درگیر طرح‌های بین‌المللی بسیاری بوده است. عضوی از IEEE RAS است و به عنوان عضوی از ASABE صاحب کرسی کمیته Flexible Automation and Robotics/Mechatronics and BioRobotics بوده است.

Autumn Edwards

Autumn Edwards بر چگونگی تاثیر باورهای افراد درمورد ارتباطات، که از طریق برهم‌کنش با ربات‌های تعاملی ایجاد می‌شود، و به عنوان یک مصاحب پژوهش می‌کند. وی یکی از پایه‌گذاران و مدیران آزمایشگاه ارتباطات و رباتیک اجتماعی(combotlab.org)، استاد ارتباطات دانشگاه میشیگان غربی، و سرپرست مولفین مجله Human-Machine communication می‌باشد. با پشتیبانی و تاثیرگذاری روی پژوهشگران هم رده خود و دانشجویان، وی موفق به کسب جایزه مدرس برگزیده در سال ۱۰۱۴ شد. کسب جایزه Kim Griffin برای پژوهش از دانشگاه کانزاس، و عضویت پژوهشی با عنوان پژوهشگر طرح Claude Kantner از دانشگاه اوهایو از دیگر موارد مورد توجه در رزومه کاری وی است.

Marwa ElDiwiny

Marwa ElDiwiny پژوهشگر دکتری در دانشگاه Vrije در بروکسل است. وی بر سامانه‌های خود ترمیم شونده صنعتی متمرکز شده است. در مقطع کارشناسی ارشد وی با فناوری‌های ضد خرابکاری UAV برای امنیت بیشتر آشنا شده است. وی به عنوان مهندس در Inria, Lille nord Europe، پژوهشگر در موسسه صنعتی Tartu و سخنران مکاترونیک و رباتیک صنعتی در دانشگاه Minia در مصر فعال بوده است. وی پادکست‌های IEEE RAS Soft Robotics را با پزیرش پژوهشگران دانشگاهی و صنعتی مجری‌گری می‌کند. این مجموعه با بیش از ۹۴ قسمت در دسترس است.

Aicha Evans

Aicha Evans مدیرعامل Zoox است. این شرکت به ساخت ابزارهای خودران هدفمند بدون تولید آلاینده‌ها و نرم‌افزارهای مربتط با آن پرداخته است. Evans در شرکت Intel به عنوان senior vice president and chief strategy officer شناخته شده است. وی در هنگام گذار از یک شرکت رایانه به محور به یک شرکت داده محور در این شرکت بود و این تجربه را مدیریت می‌کرد. پیش از Intel، وی بیش از ده سال در سمت‌های مدیریتی مختلف در Rockwell Semiconductors، Conexant و Skyworks فعال بوده است. او یکی از اعضای ارشد SAP به عنوان مشاور و نخستین بانوی افریقایی-آمریکایی در سمت مدیرکل یک شرکت میلیارد دلاری است.

Elena Garcia Armada

Elena Garcia Armada  انجمن مشاوران ملی اسپانیا و یکی از پایه‌گذاران Marsi Bionics است. این چهره یکی از متخصصین اسکلت‌های بیرونی برای توانبخشی کودکان با انواع اختلالات عصبی-عضلانی است. با بیش از سی جایزه، وی عضوی از گروه انتقال کار و دانش خلاقانه در وزارت علوم، خلاقیت و دانشگاه‌ها است. همچنین عضوی از گروه فعالیت‌های صنعتی در انجمن IEEE Robotics Robotics and Automation Society می‌باشد. به عنوان هیئت منصفه نیز در داوری برای جوایز علمی و صنعتی اطریش نیز فعال است. Elena اشتیاق زیادی برای مشارکت در بازیابی توانایی راه رفتن در کودکان دارد.

Keiko Homma

Keiko Homma پژوهشگر ارشد AIST در گروه رباتیک کمکی در Human Augmentation Research Center است. دانش آموخته دکتری مهندسی از دانشگاه توکیو و پژوهشگر میهمان در Aalto بوده است. در حال حاضر وی به سامانه‌های کمکی، به ویژه از دید ایمنی علاقمند است. وی ابزاری برای ارزیابی ایمنی رباتیک‌های کمکی، و اسکلت‌های بیرونی طراحی کرده است. او همچنین سخنران برتر IEEE RAS می‌باشد.

Michelle J. Johnson

Michelle J. Johnson دانشیار دانشکده توانبخشی و فیزیوتراپی در دانشگاه پنسلیوانیا است. همچنین ریاست آزمایشگاه طراحی و توسعه رباتیک توانبخشی در همین دانشکده را برعهده دارد. این آزمایشگاه ارتباط نزدیکی با آزمایشگاه GRASP دارد. این دانش آموخته دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه استنفرد، توانایی بسیاری دد طراحی، توسعه، و استفاده از ربات‌های هوشمند بهینه و به صرفه به عنوان ابزاری برای بازیابی توانایی حرکت بالاتنه در بزرگسالان و کودکان با آسیب مغزی دارد.


بیشتر بخوانیم:
با بانوان فعال در زمینه رباتیک آشنا شوید (بخش دوم)
با بانوان فعال در زمینه رباتیک آشنا شوید(بخش سوم)
هفده استارت آپ برتر سازنده اسکلت های بیرونی و پروتز های بیونیک
معرفی ۴۲ اسکلت بیرونی پزشکی در ۶ طبقه‌بندی مختلف


منبع: robohub

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *