امیدی برای حل مشکل مقاومت به شیمی درمانی

پژوهشگران برای نخستین بار موفق شدند ژن‌های ایجاد کننده مقاومت به شیمی درمانی در سرطان سر و گردن را شناسایی کنند. NEK2‌و INHBA این دو ژن هستند که دانشمندان با بی‌اثر کردن آن‌ها می‌توانند تاثیر شیمی درمانی را افزایش دهند. این پژوهش در دانشگاه Queen Mary لندن انجام شده است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی با جزئیات این پژوهش بیشتر آشنا می‌شویم.

داروهای شیمی درمانی

این دو ژن در HNSCC یا سرطان سنگفرشی سر و گردن( سرطانی مربوط به سلول‌های سنگفرشی یا squamous cell carcinoma) برای موثر واقع شدن درمان‌های کنونی باید بی‌اثر شوند.

در حال حاضر بدن افراد بسیاری به درمان‌هایی مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی پاسخ نمی‌دهد. اما پژوهش The Muy-Teck از دانشگاه Queen Mary در لندن نشان می‌دهد که در سرطان سر و گردن این دو ژن خاص مسئول عدم پاسخگویی بدن به درمان است. بنابراین در طول درمان هدف قرار دادن این ژن‌ها لازم است.

ضعیف شدن سلول های سرطانی در مقابل شیمی درمانa

در حدود ۹۰ درصد سرطان‌های سر و گردن از نوع HNSCC است که نرخ بهبودی در آن کمتر از ۲۵ درصد است. تا به امروز درمان دقیق و هدفمند برای تاثیر ژن‌ها روی درمان این سرطان وجود ندارد.

پژوهشگران ۲۸ ژن را در ۱۲ زنجیره سلول‌های سرطانی مقاوم به شیمی درمانی امتحان کردند. آنان دریافتند که ۴ ژن خاص را باید بیشتر بررسی کنند. با نگاهی به کتابخانه شیمیایی مواد، که برای توسعه درمان‌های جدید به کار می‌رود، دانشمندان دریافتندکه NEK2‌ و INHBA ژن‌هایی هستند که با دو ماده خاص سرکوب می‌شوند. این مواد Sirodesmin A و Carfilzomib‌ هستند که از جلبک و باکتری‌ها بدست می‌آیند. این دو ماده کارکرد این دو ژن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در نتیجه سلول‌های سرطانی در برابر داروهای شیمی درمانی تا ۳۰ برابر ضعیف می‌شوند.

هم اکنون نیز پزشکان دو ماده Sirodesmin A و Carfilzomib را در درمان سرطان به کار می‌برند. بنابراین پژوهشگران تنها باید به تغییر کاربرد این مواد و تطبیق کاربرد آنان توجه کنند. پژوهشگران باید این دو ماده را برای سرکوبی NEK2 و INHBA به کار برند. به این شکل بیماران نتایج بهتری از شیمی درمانی دریافت می‌کنند.

Muy-Teck‌ این یافته‌ها را امیدبخش می‌داند. او و پژوهشگران Queen Mary راهی یافته‌اند که درمان سرطان را برای بیماران شخصی سازی می‌کند. درمانی بر پایه تاثیر دارو بر کارکرد ژن‌ها و سرکوب تومورها. پس بیمار امید بیشتری به درمان خواهد داشت.

گروه نتایج پژوهش خود را در مجله Molecular Cancer چاپ کرده است.


ایمپلنت مغزی برای بازسازی صدای خاموش شده با ALS
تجربیات مختلف از دریافت ایمپلنت مغزی


منبع :  Queen Mary University of London

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *