برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده(بخش نخست)

به عقیده­‌ی برخی از افراد، فناوری جای ۸۰ درصد از پزشکان را در آینده خواهد گرفت. اما این ادعای درستی نیست. در عوض، فناوری به آن­ها کمک خواهد کرد تا با تمرکز بیشتری به تخصص خود بپردازند. با به کارگیری فناوری، کارهای تکراری از دوش پزشکان برداشته می­‌شود و آن­ها با قدرت بیشتری به نوآوری و درمان می­‌پردازند. علاوه بر اینکه به کارگیری فناوری باعث بهبود برخی از تخصص‌­ها می‌­شود، دلیلی بر شکوفایی برخی دیگر است. در این مقاله به بررسی برترین تخصص‌­های پزشکی که از پتانسیل بالایی در توسعه و شکوفایی برخوردارند، می‌­پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده

حذف کارهای تکراری، پزشکان در آینده فقط به درمان و نوآوری می­پردازند

هوش مصنوعی، حسگرهای پوشیدنی، واقعیت مجازی، این­ها فناوری‌­هایی هستند که درکی متفاوت از مراقبت‌­های بهداشتی را به پزشکان و بیماران داده‌­اند.Vinod Khosla ، سرمایه‌­گذار در Sillily Valley زمانی بر این باور بوده که فناوری به دلیل این‌که ارزان‌­تر و دقیق‌­تر است، جای ۸۰ درصد از پزشکان پایین رتبه را خواهدگرفت و حتی در آینده نیازی به پزشکان نخواهیم داشت. اما این ادعای درستی نیست. فناوری نه تنها جای پزشکان را نخواهد گرفت، بلکه با حذف کارهای تکراری باعث رشد و شکوفایی متخصصان آینده خواهد شد.

کارهای تکراری زیادی وجود دارد که خالی از هرگونه خلاقیت است و متخصصان تمایلی به انجام آن­ها ندارند. در چنین موقعیتی، ماشین‌­ها موثرتر و سریع­‌تر از انسان ظاهر می‌­شوند و همان کارها را با هزینه‌­ی پایین‌­تری به انجام می­‌رسانند.

البته مراقبت‌­های پزشکی فرایندی خطی نیست و نمی­‌توان تمام مسئولیت آن را بر عهده فناوری قرار داد. در حال حاضر، نیاز به خلاقیت و مهارت­‌های حل مسئله پزشکان بیش از هر زمان دیگری احساس می­‌شود و این­ها مهارت­‌هایی است که هیچ وسیله‌­ی دیجیتالی و نرم­‌افزاری نمی‌­تواند جایگزین آن شود.

بنابراین ورود فناوری‌­های دیجیتالی به حوزه‌­ی پزشکی و بهداشتی پیچیده‌­تر از آن است که بگوییم هوش مصنوعی و رباتیک تمام این مسئولیت­‌ها را بر عهده خواهند گرفت. اما با این حال حوزه‌­های تخصصی بسیاری وجود دارند که با ورود این فناوری‌­ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در این مقاله به این دسته از تخصص‌­ها می­پردازیم.

۱) تخصص عمومی

امروزه بسیاری از پزشکان متخصص و عمومی این تخصص را برای ایجاد تاثیر مثبت و طولانی مدت بر روحیه­ و اعتماد به نفس بیماران خود انتخاب می­‌کنند. اما دیدن جمعی از بیماران که در اتاق انتظار نشسته‌­اند خیلی خوش‌­آیند نیست و این می‌­تواند تاثیراتی منفی بر روحیه بیماران بگذارد. به همین دلیل پزشکان باید در کوتاه‌­ترین زمان ممکن معاینه بیماران را به پایان برسانند تا از تجمع آن­ها جلوگیری شود.

دستگاه‌­ها و حسگرهای پوشیدنی که بر روی بدن بیمار قرار می­‌گیرند، در صورت بروز علایم حیاتی، تمام اطلاعات مورد نیاز برای ارائه خدمات درمانی را به گوشی هوشمند پزشک ارسال می­‌کنند. مزیت این سامانه این است که، خدمات ویژه و حرفه‌­ای فقط در اختیار بیمارانی که به چنین خدماتی نیاز دارند قرار می­‌گیرد و همچنین، ارائه مشاوره­‌های درمانی از راه دور نیز ممکن می­‌شود. در این صورت در زمان و هزینه­‌ی مورد نیاز برای معاینه و درمان بیماران صرفه‌­جویی می‌­شود و می‌­توان اطمینان داشت که بیماران طبق دستورالعمل پزشک خود رفتار خواهند کرد و بهترین نتیجه عایدشان خواهد شد. علاوه بر این، الگوریتم­‌های هوشمند به پزشکان عمومی اطمینان خاطر می­‌دهد که در صورت نیاز به مشاوره‌­­های تخصصی برای موارد نادری که ممکن است به آن­ها مراجعه شود، این اطلاعات در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

دستیاران سلامت و چت‌­بات­‌های پزشکی می‌­توانند کار را برای پزشکان عمومی راحت کنند. در آینده بیماران با مراجعه به این چت‌­بات‌­ها می‌­توانند ابهامات خود در مورد بیماری یا داروهای خاص را برطرف کنند.

سرویس بهداشت ملی انگلیس (NHS)، پتانسیل بالاقوه این چت­‌بات‌­ها را تشخیص داده است. این سازمان از سال ۲۰۱۷ تا کنون با شرکت Babylon Health همکاری داشته‌­ و بیش از ۷۰۰۰۰۰ مشاوره دیجیتالی ارائه داده است. همچنین سرمایه­‌گزاران، در ۱۴ شرکت نوپا که در حال توسعه­ این چت­‌بات هستند، مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گزاری کرده‌­اند.

۲)طب اطفال

زمان بسیار محدودی برای ارزیابی وضعیت و سلامتی یک کودک یا مادر باردار وجود دارد. دستگاه‌­های پوشیدنی که علائم حیاتی مادر و کودک را رصد می­کنند، در مواقع اضطراری، سریعا وضعیت را اخطار می­‌دهند.

اگرچه اصلاح ژن اقدامی بحث برانگیز است ولی تکنیک اصلاح ژن CRISPR دوره‌­ی جدیدی از رشد و شکوفایی را آغاز کرده است. پیشرفت­‌های این فناوری حتی نویدبخش درمان بسیاری از اختلالات ژنتیکی است. از جمله به وجود آمدن وضعیت‌­های ناتوان کننده مانند نقص تغذیه عضلانی (Duchenne muscular dystrophy) که حتی پیش از تولد نوزاد و در رحم مادر قابل درمان خواهد بود. با توالی یابی ژنتیکی ارزان، پزشکان اطفال به گستره­‌ی وسیعی از اطلاعات پیرامون تشخیص و درمان بیماری کودکان دست خواهند یافت.

۳) رادیولوژی

اخیرا الگوریتم‌­های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق زمزمه‌­هایی در مورد تصویربرداری پزشکی می­‌کنند. اخباری مانند اینکه هوش مصنوعی ساخته شده توسط Google’s DeepMind موفق به تشخیص سرطان پستان شده است، تا حدودی این زمزمه‌­ها را تایید می­‌کند. این گفته‌­ها حاکی از این است که به زودی هوش مصنوعی جایگزین رادیولوژیست­‌ها خواهد شد و این جایگزینی، متخصصان این حوزه را از انجام کارهای یکنواخت و تکراری روزانه مانند بررسی کردن هزاران اشعه‌­ی x در روز رها خواهد کرد که در این صورت آن­ها می‌­توانند بر روی مسائل مهم‌تر و خلاقانه­‌تری تمرکز کنند.

به عنوان مثال، IBM، الگوریتمی به نام Medical Sieve را ایجاد کرده که در تصمیم­‌گیری‌­های بالینی پیرامون رادیولوژی و قلب‌­شناسی بسیار موثر است. این الگوریتم قادر است صدها عکس رادیولوژی را در عرض چند ثانیه اسکن کند و موارد بدخیم و غیرعادی را تشخیص دهد. در این صورت رادیولوژیست­ها می­توانند به بررسی موارد پیچیده‌­تری بپردازند. به گفته­‌ی Bradley Erickson، مدیر آزمایشگاه انفورماتیک رادیولوژی در کلینیک Mayo، اگرچه احتمال اینکه هوش مصنوعی بتواند گزارشات رادیولوژی اولیه در مورد تمام بیماری­ها را طی ۱۰ سال آینده ارائه دهد، ضعیف است ولی احتمال اینکه بتواند در چند زمینه­‌ی خاص این کار را انجام دهد، بسیار بالاست.

نمونه‌­های قابل حمل دستگاه­‌های رادیولوژی، پیشرفت قابل توجه دیگری است که در حوزه‌­ی سلامت دیجیتال رخ داده است. Philips Lumify و Clarius Portable Ultrasound دو نمونه از دستگاه‌­های قابل حمل سونوگرافی هستند. اخیرا نخستین اسکنر MRI که بر روی گوشی‌­های هوشمند کار می‌­کند نیز معرفی شد. این­ها بیش از این که نگران کننده باشند، آینده فناوری رادیولوژی را هیجان انگیز می­‌کنند.


بیشتر بخوانید:

>>فناوری های مهم در آینده ی مراقبت های بهداشتی
>>برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده(بخش دوم)
>>برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده(بخش سوم)


منبع: medicalfuturist

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *