نگاهی به برترین فناوری ها برای بهبود زندگی معلولان

برای افراد آسیب دیده، بدون توجه به ناتوانی آنها، هر فناوری می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کند. فناوری‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به معلولان امکان برقراری ارتباط مؤثر را بدهد و به طور کلی امنیت بیشتری را در زندگی آنها به وجود آورد. برخی فناوری‌ها حتی می‌تواند دگرگون کننده زندگی این افراد باشد. در ادامه با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نگاهی به برترین فناوری ها برای بهبود زندگی معلولان

فناوری کمکی برای افراد دارای اختلال بینایی

این نوع از فناوری‌ها به افرادی که دارای اختلال بینایی یا نابینا هستند کمک خواهد کرد. این موارد می‌تواند شامل خط بریل، کمک‌های ناوبری همچون عصا یا حمایت‌های پیشرفته‌تر باشد تا این افراد دارای استقلال بیشتری در زندگی روزمره باشند.

یک بنیاد آمریکایی برای نابینایان، فناوری کمکی را اینگونه تعریف می‌کند: «مواردی که به طور ویژه برای کمک به افراد مبتلا به کاهش بینایی یا سایر ناتوانی‌ها طراحی شده است. همه چیز از خواننده‌های نمایشگر برای افراد نابینا یا ذره‌بین برای کاربران کم بینا، سایر دستگاه‌ها برای خواندن و نوشتن تا ساعت‌های بریل».

چند نمونه از فناوری‌های کمکی

ما در حال حاضر به برخی از نمونه‌ها اشاره کردیم، اما نمونه‌های دیگری نیز وجود دارند:

  • وسایل کمک حرکتی مانند صندلی‌های چرخدار، اسکوتر، واکرها، عصا، عصای سفید، دستگاه‌های پروتز و ارتز.
  • سمعک برای کمک به افراد در شنیدن یا شنیدن واضح‌تر.
  • کمک‌های شناختی، از جمله رایانه و یا وسایل کمکی برقی برای کمک به افراد دارای مشکل در حافظه، توجه و یا سایر چالش‌ها در مهارت‌های تفکر.
  • نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه‌ای، مانند برنامه‌های تشخیص صدا، خواننده نمایشگر و برنامه‌های بزرگنمایی صفحه برای کمک به افراد دارای اختلالات حسی و حرکتی که از رایانه و دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند.
  • ابزارهایی از قبیل ورق زدن خودکار صفحات کتاب، نگه دارنده کتاب و مدادهای وفق داده شده برای کمک به دانش‌آموزان دارای معلولیت که در فعالیت‌های آموزشی شرکت می‌کنند.

  • زیرنویس برای افراد دارای مشکل شنوایی تا بتوانند فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و سایر رسانه‌های دیجیتال را تماشا کنند.
  • اصلاحات فیزیکی در محیط، از جمله سطوح شیب‌دار، میله‌ها و درهای وسیع‌تر برای دسترسی به ساختمان‌ها، اماکن و محل کار
  • دستگاه‌های حرکتی سبک با کارآیی بالا که افراد معلول را قادر می‌سازند ورزش کنند و از نظر جسمی نیز فعال باشند.
  • کلیدها و وسایل جانبی وفق داده شده ​​برای افرادی که مهارت حرکتی محدود دارند تا بتوانند غذا بخورند، بازی کنند و فعالیت‌های دیگری را انجام دهند.
  • دستگاه‌ها و ویژگی‌هایی برای کمک به انجام کارهایی همچون آشپزی، پانسمان و نظافت. دسته و دستگیره‌های ویژه و وسایلی که دسترسی شما را گسترش می‌دهد. چراغ‌های روی تلفن و روی زنگ در چند نمونه هستند.

چند نمونه از بهترین فناوری‌ها برای معلولان

در اینجا ۷ نمونه از فناوری‌هایی که برای کمک به افراد آسیب دیده طراحی شده‌اند را معرفی می‌کنیم:

۱- این ساعت مچی جالب برای افراد کم بینا طراحی شده است

Dot Watch یک ابزار انقلابی است که به طور ویژه طراحی شده است تا خواندن زمان را برای نابینایان راحت کند. این ساعت دارای سامانه نوآورانه پین ​​بریلی است که می‌تواند اطلاعات مربوط به زمان و تاریخ را ارائه دهد.

همچنین دارای یک هشدار ساعت، تایمر و کرونومتر است و می‌تواند هشدارهای تلفن هوشمند را ارائه دهد. این ساعت همچنین می‌تواند پیام‌های متنی را نیز نمایش دهد. Dot Watch ممکن است یک دستگاه انقلابی برای مبتلایان به اختلال دید باشد.

۲- نخستین رابط مغز با مغز غیرتهاجمی جهان

نگاهی به برترین فناوری ها برای بهبود زندگی معلولان

پژوهشگران دانشگاه کرنل در حال حاضر در تلاشند بتوانند مغز دو انسان را بدون جراحی تهاجمی یا ایمپلنت به یکدیگر وصل کنند. BrainNet از الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای ضبط سیگنال‌های مغز و تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) برای انتقال اطلاعات به مغز استفاده می‌کند.

این سامانه به انسان اجازه می‌دهد تا از طریق چیزی فراتر از توان تفکر با یکدیگر همکاری و وظایف خود را انجام دهد. با توسعه کامل، این می‌تواند برای هر فردی که دارای ناتوانی‌های شدید است، مغز را کاملاً کاربردی کند.

۳- WeWalk: یک فناوری کاربردی دیگر برای نابینایان

WeWalk یکی دیگر از فناوری‌های نوآورانه برای مبتلایان به اختلال بینایی است. از حدود ۲۵۰ میلیون فرد مبتلا به کم بینایی در سراسر جهان، یک پنجم یا بیشتر به شدت به عصا وابسته هستند تا بتوانند با خیال راحت در جهان حرکت کنند. در حالی که این یک راهکار بسیار ساده است، اما دارای مشکلات ذاتی است. برای نمونه به راحتی نمی‌توان از آن برای شناسایی موانع در ارتفاع سینه و بالاتر استفاده کرد.

WeWalk برای کمک به غلبه بر این کمبود طراحی شده است و همچنین هوشمند است. این عصا حاوی حسگرهای فراصوت است که با لرزش، خطر قریب الوقوع را هشدار می‌دهد. همچنین می‌تواند با گوشی هوشمند کاربر همگام شود.

۴- این برنامه گوگل برای ناشنوایان بسیار مفید است

برای هر فردی که در شنیدن مشکل دارد یا کاملاً ناشنوا است، می‌توان یک راه ارتباطی با دیگران ایجاد کرد. این امر به ویژه در صورتی که یک طرف مکالمه زبان اشاره را نمی‌فهمد، بسیار مفید است. این ویژگی، که به همراه Android 9 Pie  و  Pixel Phones ارائه می‌شود، شامل یک رونویسی زنده است که گفتار را در زمان واقعی به متن تبدیل می‌کند. همچنین دارای یک تقویت کننده صدای قابل تنظیم است که به کسانی که کاملاً ناشنوا نیستند کمک می‌کند تا از تلفن‌های خود به عنوان یک سمعک با فناوری بالا استفاده کنند. این فناوری به ۷۰ زبان ارائه می‌شود و یک کمک شگفت انگیز برای ناشنوایان است.

۵- مترجم زبان اشاره

KinTrans Hands در واقع می‌تواند زبان اشاره را به صدا یا متن تبدیل کند و برعکس. این دستگاه از دوربین و میکروفون سه بعدی بهره می‌برد و نشان داده شده که در ترجمه‌ حدود ۹۸٪ دقیق است. این امر با استفاده از هوش مصنوعی ویژه که می‌تواند با گذشت زمان یاد بگیرد و پیشرفت کند، ممکن شده است. این می‌تواند بزرگترین کمکی باشد که تا به حال افراد ناشنوا گرفته‌اند.

۶- این پای بیونیک جدید ممکن است آینده افراد قطع عضو باشد

دانشمندان مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان یک پای بیونیک ایجاد کرده‌اند که با کاربر ادغام می‌شود. این می‌تواند یک پیشرفت بزرگ برای افراد قطع عضو باشد. دانشمندان به سه فرد کمک کرده‌اند تا با پاهای مصنوعی ادغام شوند. این افراد توانستند بدون نگاه کردن از موانع مختلف عبور کنند. این افراد به لطف بازخورد حسی که از پای مصنوعی تحویل می‌گیرند، پای بیونیک خود را به عنوان بخشی از بدن احساس می‌کنند.

۷- این دست مصنوعی می‌تواند حس کند

گروهی از پژوهشگران دانشگاه یوتا یک دست مصنوعی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند لمس را حس و با ذهن فرد حرکت کند. احساس لمس از طریق مجموعه‌ای از الکترودهای کاشته شده در عضلات بیمار ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانیم:

>> بازوی مصنوعی LUKE در اختیار کهنه سربازان نیروی نظامی آمریکا

>> بهبود راه رفتن و کاهش درد اندام فانتوم با بازخورد عصبی و احساس دوباره پاها


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *