این مرد معلول با ایمپلنت های کنترل شده با فکر دوباره راه میرود

گروهی از پژوهشگران سوئیسی گزارش دادند مردی که پایین تنه‌اش پس از آسیب نخاعی به طور کامل فلج شده بود، می‌تواند به لطف ایمپلنت‌های بی‌سیم و فناوری که ارتباط بین مغز و نخاع را بازیابی می‌کند، به طور طبیعی راه برود، بایستد و از پله‌ها بالا برود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این مرد معلول با ایمپلنت های کنترل شده با فکر دوباره راه میرود
.

این مرد 40 ساله هلندی، Gert-Jan، بیش از یک دهه است که در اثر تصادف با دوچرخه و آسیب نخاعی، از ناحیه پا فلج شد. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Nature منتشر شد، با استفاده از یک سامانه جدید، او اکنون می‌تواند به صورت طبیعی بایستد، راه برود و حتی از پله‌ها بالا برود. این پیشرفت حاصل بیش از یک دهه مطالعه‌ی گروهی از پژوهشگران در فرانسه و سوئیس است.

سال گذشته این گروه نشان داد یک ایمپلنت نخاعی – که پالس‌های الکتریکی را برای تحریک حرکت در عضلات پا ارسال می‌کند – به سه بیمار فلج اجازه راه رفتن دوباره داد. اما آنها باید هر بار دکمه‌ای را فشار می‌دادند تا پاهایشان حرکت کند. بنابر گفته Gert-Jan، این فشردن دکمه، انجام آهنگ طبیعی گام‌ها را دشوار می‌کند.

پل دیجیتال

در جدیدترین پژوهش، ایمپلنت ستون فقرات با فناوری جدیدی به نام رابط مغز و رایانه ترکیب می‌شود. این رابط در بالای بخشی از مغز که حرکت پا را کنترل می‌کند، قرار می‌گیرد.

به گفته پژوهشگران، این رابط از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای رمزگشایی امواج مغزی و خواندن لحظه‌ای ذهن استفاده می‌کند. این رمزگشایی امواج به رابط پژوهشگران کمیسیون انرژی اتمی فرانسه (CEA)، اجازه می‌دهد تا چگونگی حرکت بیمار را در هر لحظه بررسی کنند.

این مرد معلول با ایمپلنت های کنترل شده با فکر دوباره راه میرود
.

داده‌ها از طریق یک دستگاه قابل حمل که در واکر یا کوله پشتی کوچک قرار می‌گیرد به ایمپلنت نخاعی منتقل می‌شود. و به بیماران این امکان را می دهد که بدون کمک دیگران راه بروند.

این دو ایمپلنت چیزی را می‌سازند که پژوهشگران آن را «پل دیجیتال» می‌نامند. این پل از قطع ارتباط بین نخاع و مغز که در هنگام تصادف Gert-Jan ایجاد شد، عبور می‌کند.

Gert-Jan گفت: «اکنون می‌توانم کاری را که می‌خواهم انجام دهم – وقتی تصمیم می‌گیرم قدمی بردارم، به محض اینکه به آن فکر کنم، تحریک آغاز می‌شود».

بسیار متفاوت

Gregoire Courtine، عصب‌شناس در دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت این با آنچه پیش از این انجام شده بود، “بسیار متفاوت است”.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر لوزان سوئیس گفت: «پیش از این بیماران با تلاش بسیاری راه می‌رفتند. اکنون تنها باید به راه رفتن فکر کنند تا قدمی بردارند».

این مرد معلول با ایمپلنت های کنترل شده با فکر دوباره راه میرود
.

یک نشانه مثبت دیگر وجود داشت. Gert-Jan پس از شش ماه تمرین، برخی از ادراک حسی و مهارت‌های حرکتی را که در تصادف از دست داده بود، بازیابی کرد. او حتی با خاموش شدن «پل دیجیتال» توانست با عصا راه برود.

Guillaume Charvet، پژوهشگر CEA فرانسه، گفت: این نشان می‌دهد ایجاد یک پیوند بین مغز و نخاع موجب سازماندهی مجدد شبکه‌های عصبی در محل آسیب می‌شود.

پس چه زمانی این فناوری می‌تواند برای افراد فلج در سراسر جهان در دسترس باشد؟ Charvet هشدار داد که برای رسیدن به آن نقطه سال‌های بسیاری پژوهش لازم است.

اما این گروه در حال آماده‌سازی آزمایشی برای بررسی اینکه آیا این فناوری می‌تواند عملکرد بازوها و دست‌ها را بازیابی کند یا خیر. آنها همچنین امیدوارند که این مورد بتواند برای مشکلات دیگری مانند فلج ناشی از سکته نیز اعمال شود.


>> ایمپلنت جدید نویدبخش معلولان ضایعه نخاعی

>> تحریک الکتریکی و راه رفتن با آسیب نخاعی


منبع: news.epfl.ch

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

1 comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *