برترین ویژگی‌ های سیستم عامل اندروید پوشیدنی نسخه دو Android Wear 2.0

اندروید پوشیدنی یک نسخه از سیستم عامل اندروید است که برای ساعت‌های هوشمند و دیگر ابزارهای پوشیدنی طراحی شده است. سیستم عامل جدید اندروید پوشیدنی تاکنون در دو مدل ساعت‌ هوشمند شرکت ال‌جی (LG) رونمایی شده است. به زودی این سیستم‌عامل جدید برای تعداد دیگری از ساعت‌ها نیز منتشر می‌شود. ساعت‌های هوشمند اغلب برای اطلاع از اعلان‌ها و تناسب اندام و اطلاعات دیگر به کار می‌روند. ویژگی‌های ساعت‌ها با به روزرسانی به سیستم‌عامل اندروید جدید بهبود خواهند یافت و به کلی متحول خواهند شد و در برخی موارد با ساعت اپل برابری می‌کند. با ویژگی‌های جدید نسخه Android Wear 2.0 آشنا شوید.

مهمترین نکته درباره Android Wear 2.0 این است که ساعت‌های هوشمند با این سیستم‌عامل مستقل‌تر خواهند شد. ساعت‌های هوشمند دارای اندروید پوشیدنی قابلیت وای‌فای (Wi-Fi) مجزا دارند و می‌توان برنامه‌های کاربردی روی ساعت‌های هوشمند نصب کرد. حتی بسیاری از برنامه‌های آن با گوشی‌های اندروید و آیفون سازگاری دارند ولی هنوز برنامه محبوب iMassage برای این سیستم‌عامل عرضه نشده است.

در این مقاله ویژگی‌های سیستم‌عامل اندروید پوشیدنی بررسی می‌شود. با این‌که هنوز این سیستم‌عامل کاستی‌هایی دارد و در مسیر پیشرفت قرار گرفته ولی مهم‌ترین ویژگی آن مستقل کردن ساعت هوشمند از گوشی است.

رابط کاربری ساده‌تر

برترین ویژگی‌ های سیستم عامل اندروید پوشیدنی نسخه دو Android Wear 2.0

نسخه‌های ابتدایی ساعت‌های هوشمند پیچیده بودند. اپل نخستین شرکتی بود که تلاش کرد این مشکل را حل کند و ساعت‌های نسخه‌های جدید با رابط کاربری ساده‌تر طراحی کند. شرکت گوگل توانست رابط کاربری با امکانات مختلف را عرضه کند: کلیک کردن و نگه داشتن روی صفحه (Long Press) و حرکت دادن انگشت روی صفحه نمایش جهت اجرای یک فرمان (Swipe) و دیگر موارد.

با کلیدهای چپ و راست شما می‌توانید طرح صفحه نمایش را انتخاب کنید به ‌گونه‌ای که امکاناتی که بیشتر استفاده دارید در دسترس شما قرار بگیرد. با کشیدن انگشت از بالا روی صفحه به اعلان‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و با کشیدن انگشت در جهت پایین قادر خواهید بود که نور صفحه را تنظیم کنید. با کلیک روی کلید اصلی فهرست برنامه‌ها نشان داده می‌شود و با کلیک کردن و نگه داشتن روی صفحه برنامه دستیار گوگل فعال می‌شود. حتی می‌توانید نحوه دسترسی به برنامه‌های موردنظر خود را تنظیم کنید. رابط کاربری جدید امکاناتی که افراد از یک ساعت هوشمند انتظار دارند فراهم کرده است و موارد پیچیده و مشکل را حذف کرده است. در واقع همه امکانات در ساعت موجود است و ویژگی شخصی سازی دارد و افرادی که به امکانات پیچیده نیازی ندارند به راحتی از ساعت و تنظیمات ساده آن بهره می‌برند. همچنین این سیستم عامل عمل چرخش را پشتیبانی می‌کند این امکان برای ساعت‌هایی که قاب قابل چرخش دارند کاربرد دارد.

قابلیت شخصی سازی صفحه نمایش

برترین ویژگی‌ های سیستم عامل اندروید پوشیدنی نسخه دو Android Wear 2.0

یکی از برتری‌هایی که همیشه اندروید نسبت به اپل داشته امکان دانلود طرح‌های مختلف برای صفحه نمایش است. اما انتخاب یکی از طرح‌ها بسیار سخت است چون تعداد زیادی طرح موجود است. در نهایت با نصب یکی از آن‌ها و شخصی‌سازی آن متوجه می‌شدید با آنچه که انتظار داشتید بسیار فاصله داشته. در سیستم عامل جدید اندروید طرح‌های آماده صفحه‌نمایش در ساعت موجود است و امکانات بیشتری نسبت به قبل دارند. شما به راحتی می‌توانید رنگ و پیش‌زمینه را تغییر دهید. طرح‌های‌ صفحه نمایش باید معقول و مناسب باشند تا اطلاعات را به بهترین حالت در اختیار قرار دهند.

قابلیت Complication

برترین ویژگی‌ های سیستم عامل اندروید پوشیدنی نسخه دو Android Wear 2.0

قابلیت Complications این توانایی را دارد تا حجم قابل توجهی از اطلاعات سودمند را در اختیار کاربران قرار دهد. به لطف حضور این قابلیت، مخاطب قادر خواهد بود تا اطلاعات مختلف را از پشت پرده‌ای شفاف بر روی ساعت خود مشاهده کند و به سرعت به موضوعات مورد نظر خود دسترسی داشته باشد.

با انتخاب طرح و ابزارهای موردنظر خود و شخصی‌سازی ساعت هوشمند، شما تنها به امکانات محدودی مانند زمان و آب و هوا و شمارشگر گام‌ها دسترسی دارید و دیگر امکانات را نمی‌توانید به صورت یکجا داشته باشید. کاربران ابزارهای رایج و دیگر امکانات و برنامه‌های کاربردی را می‌توانند با قابلیت Complication روی صفحه نمایش ساعت قرار دهند. بهترین ویژگی این قابلیت امکان استفاده از آن‌ها در حالت نورمحیط (ambient mode) است. بنابراین شما همیشه می‌توانید امکانات صفحه را به وضوح ببینید.

برنامه‌های مستقل از گوشی

برترین ویژگی‌ های سیستم عامل اندروید پوشیدنی نسخه دو Android Wear 2.0

در سیستم‌عامل جدید، شما به برنامه فروشگاه Google Play Android به طور مستقیم دسترسی دارید. با وجود برنامه Google play روی ساعت می‌توان برنامه‌هایی نصب کرد که بر گوشی نصب نشده‌اند. می‌توان برنامه‌ها را روی ساعت جستجو و نصب کرد و یا از طریق گوشی به جستجو بپردازید و روی ساعت خود نصب کنید که به نظر می‌رسد کار ساده‌تری است.

بهبود برنامه کاربردی گوگل‌فیت (Google Fit)

برترین ویژگی‌ های سیستم عامل اندروید پوشیدنی نسخه دو Android Wear 2.0

از پرطرفدارترین برنامه‌های ساعت‌های هوشمند برنامه‌های مربوط به تناسب‌اندام هستند. بنابراین شرکت گوگل مجموعه‌ای از امکانات جدیدی به این برنامه افزوده است. حتی گزینه‌ای به نام چالش‌ تناسب‌اندام (challenges) نیز در این برنامه گنجانده شده است. برنامه‌هایی برای آموزش روش صحیح تمرین اسکات (Squat challenge) و شنای سوئدی (Push-up) در بدنسازی به صورت تصویر متحرک قرار داده شده و می‌تواند نحوه تمرین شما را نیز با حسگرهای حرکتی موجود نظارت کند.

افزایش امکانات مربوط به حسگرها

برترین ویژگی‌ های سیستم عامل اندروید پوشیدنی نسخه دو Android Wear 2.0

ساعت‌های هوشمند اغلب همه قابلیت بلوتوث و وای‌فای و LTE و جی‌پی‌اس و NFC و حسگرهای سنجش ضربان قلب دارند. گوگل اعلام کرده است که با سیستم‌عامل جدید ساعت می‌تواند در شرایط متفاوت بهترین حالت اتصال به گوشی را انتخاب کند. گاهی اوقات از طریق بلوتوث و در شرایطی با LTE به گوشی متصل می‌شود. دو مدل ساعت Sport و Style شرکت ال‌جی در دو سوی طیف قرار دارند. مدل Sport امکانات متنوعی دارد و از LTE برای پخش موسیقی استفاده می‌کند و در نتیجه به طور همزمان می‌توان پیام ارسال کرد یا تماس تلفنی برقرار کرد. از طرف دیگر مدل Style تنها قابلیت بلوتوث و وای فای دارد. برخلاف ساعت مدل Sport، این مدل برنامه پرداخت اندروید (Pay Android) ندارد.

نوشتن و ارسال پیام

برترین ویژگی‌ های سیستم عامل اندروید پوشیدنی نسخه دو Android Wear 2.0

توانایی پاسخ به پیام در ساعت‌های هوشمند از ویژگی‌های اصلی این فناوری‌های پوشیدنی است.گوگل این قابلیت را در Wear 2.0 بهبود داده است. برای سیستم عامل جدید با کلیک روی قسمت آگاه‌ساز (notifications) می‌توان از امکان پاسخ پیام استفاده کرد. برای نوشتن پاسخ پیام از ابزار پاسخ‌دهی هوشمند (Smart Reply) استفاده می‎شود. این ابزار در صندوق پیام (Inbox) و برنامه پیام‌رسان Allo نیز موجود است. در ابزار پاسخ‌دهی هوشمند (Smart Reply) شیوه محتواآگاه (contextually aware) به صورت پیش‌فرض فعال است. برای مثال در برنامه پیام‌رسان گروهی Slack که برای ایجاد ارتباط بین کارکنان شرکت طراحی شده است احتمال به کارگیری کلمه‌های کاری در شیوه محتواآگاه بیشتر است. اگر می‌خواهید با استفاده از ساعت خود پیام بنویسید ابزار صوتی برای نوشتن متن و پیام شکلک در نظر گرفته شده است. گوگل جدیدترین ابزار نوشتن پیام صفحه کلید QWERTY ارائه کرده است که به جای نوشتن در صفحه کلید معمولی کوچک از امکان حرکت دادن انگشت روی صفحه نمایش جهت نوشتن کلمات استفاده می‌شود.


در زمینه ساعت‌های هوشمند بیشتر بخوانید:
>>برترین فناوری‌ های پوشیدنی جهان
>>بهترین ساعت‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶


منبع: Theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *