بررسی دقت دستبندهای سنجش ضربان قلب

هنگامی که یک بیمار می‌خواهد ضربان قلب خود را بداند و به دستبند تناسب اندام خود نگاه می‌کند می‌توان با اطمینان به او گفت که دستبندهای تناسب اندام قابل اعتماد نیستند.

بررسی دقت دستبندهای سنجش ضربان قلب

مطالعه جدیدی از کلینیک کلیولند (Cleveland Clinic) در مجله JAMA Cardiology به صورت آنلاین منتشر شده است.

نویسنده مقاله و پزشک جراح قلب Marc Gillinov می‌گوید: «دستگاه‌های سنجش ضربان قلب و دستبندهای تناسب اندام فوق‌العاده محبوب هستند. بیماران همواره می‌پرسند آیا داده‌های این دستگاه‌ها قابل اعتماد و دقیق هستند؟ به دلیل نبود پژوهش در این زمینه ما بر آن شدیم که در این باره مطالعه کنیم.»

روش تحقیق و نتایج آن

او و همکارانش در موسسه قلب و عروق کلینیک کلیولند (Sydell and Arnold Miller Family Heart & Vascular Institute) پنجاه فرد بزرگسال که بیماری قلبی نداشتند مورد آزمایش قرار دادند. آنها به‌صورت تصادفی دو عدد از دستبندهای تجاری و دستگاههای سنجش ضربان قلب لیست زیر را انتخاب کرده و روی مچ دست بستند و در برنامه تردمیل شرکت کردند. دستبندها شامل موارد زیر هستند:

دستبند تناسب اندام فیت بیت مدل Charge HR
ساعت هوشمند شرکت اپل (Apple Watch)
دستبند سلامتیFuse شرکت Mio
دستبند هوشمند Peak شرکت Basis

افزون بر این، وضعیت همه شرکت‌کنندگان با نوار قلب استاندارد (ECG) و حسگر سنجش ضربان قلب Polar H7 که روی قفسه سینه قرار می‌گیرد نظارت می‌شد.

در طول تست ورزش، ضربان قلب شرکت‌کنندگان در حالت‌های استراحت و سرعت‌های ۲ و ۳ و ۴ و۵ و۶ مایل بر ساعت اندازه‌گیری می‌شود. هر حالت تست ورزش ۳ دقیقه طول می‌کشد و تعداد ضربان قلب در انتهای هر ۳ دقیقه ثبت می‌شود. برای هر شرکت‌کننده میزان کاهش ضربان قلب نیز در زمان‌های ۳۰ و ۶۰ و ۹۰ ثانیه پس از تست ورزش روی تردمیل نیز اندازه‌گیری می‌شود.

پس از آن اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط دستگاه‌های تناسب اندام و ساعت‌های هوشمند حسگر سنجش ضربان قلب Polar H7 با نوار قلب ECG مقایسه می‌شود. بررسی‌ها میزان تطبیق ضریب‌ هم‌بستگی روش‌های دیگر را با روش نوار قلب ECG به صورت زیر نشان داد:

حسگر سنجش ضربان قلب Polar H7: دقت ۰٫۹۹ (۰٫۹۸۷-۰٫۹۹۱)
ساعت هوشمند Apple Watch: دقت ۰٫۹۱ (۰٫۸۸۴-۰٫۹۲۹)
دستبند سلامتیFuse : دقت ۰٫۹۱ (۰٫۸۸۲-۰٫۹۲۹)
دستبند تناسب اندام فیت بیت مدل Charge HR: دقت ۰٫۸۴ (۰٫۷۹۱-۰٫۸۷۲)
دستبند هوشمند Peak Basis: دقت ۰٫۸۳ (۰٫۷۷۹-۰٫۸۶۵)

یافته‌های مطالعه به قرار زیر است:

در میان دو دستبند هوشمند با کمترین دقت، دستبند هوشمند Peak میزان ضربان قلب را در حالت حرکت آرام بیشتر از مقدار واقعی نشان می‌داد و دستبند تناسب اندام Fitbit ضربان قلب را در حالت تست ورزش شدید، کمتر از مقدار واقعی نشان‌ می‌داد. در حالت استراحت اندازه‌گیری‌ها دقت بالایی داشت و با ورزش کاهش می‌یافت. شاخص توده بدن، سن و جنسیت در دقت دستگاه‌ها تاثیر نداشت.

نتیجه‌گیری و پیشنهاد به بیماران

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که دقت دستگاه‌ها و دستبندهای سنجش ضربان قلب متغیر است و دقت هیچکدام به حسگر Polar H7 نمی‌رسد. دقت حسگر Polar H7 طی مطالعات قبلی ثابت شده بود و در این مطالعه نیز نشان داده شد. آن‌ها پیشنهاد دادند درصورتی که اندازه‌گیری ضربان قلب ضروری است از حسگر Polar H7 که روی قفسه سینه قرار می‌گیرد استفاده شود.

دکتر Gillinov می‌گوید: «اگر من بخواهم میزان ضربان قلب دقیق یک نفر را اندازه‌گیری کنم از ECG استفاده می‌کنم. اما حسگر Polar H7 نیز قابل اعتماد است. این حسگر با الکتریسیته کار می‌کند. دستبندهای سنجش ضربان قلب دیگر دارای حسگرهای نوری هستند.»

او بیان می‌کند که حسگرهایی که روی قفسه سینه قرار می‌گیرند در فروشگاه‌های ورزشی دردسترس هستند و ورزشکاران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. این نوع حسگر به افرادی که می‌خواهند ضربان قلب را دقیق اندازه‌گیری کنند پیشنهاد می‌شود. افرادی که تمایل دارند از دستبند و ساعت هوشمند استفاده کنند ساعت اپل و Mio Fuse مناسب است چون در مقایسه با دستگاه‌های دیگر دقیق‌تر است.

دکتر Gillinov به افراد دارای دستبندهای هوشمند پیشنهاد می‌دهد که به یک یا دو اندازه‌گیری بسنده نکنند بلکه چندبار ضربان قلب را اندازه‌گیری کنند تا دقت بالایی داشته باشد. او اشاره می‌کند پژوهش‌های گروه بر مدل‌های سال پیش دستگاه‌های پوشیدنی انجام شده است. و نتایج تحقیقات روی مدل‌های جدید دستبندها به زودی اعلام می‌شود.


در زمینه دستگاه‌های سنجش ضربان قلب بیشتر بخوانید:
>>حسگر صوتی سنجش ضربان قلب
>>تلاش برای ارتقای سیستمهای پایش سلامت با ابزارهای نوین
>>گجت سلامت سامسونگ بر روی مچ و سینه نصب می‌شود


منبع: Clevelandclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *