تلاش برای ارتقای سیستمهای پایش سلامت با ابزارهای نوین

شرکت تولیدکننده قطعات نیمه‌هادی (Analog Devices Inc) با همکاری تیم LifeQ در تلاش است با بررسی مداوم پارامترهای سلامت افراد از طریق ابزارهای سلامت، تشخیص سریع بیماری و بهبود نتیجه درمان بیماران را امکان‌پذیر کنند. هدف آنها ساخت سامانه‌های کارآمد پایش سلامت است.

تلاش برای ارتقای سیستمهای پایش سلامت با ابزارهای نوین

امروزه ابزارهای سلامت طرفداران زیادی پیدا کرده اند که تنها به ابزارهای پوشیدنی تناسب اندام مثل ابزارهای Fitbit خلاصه نمی‌شوند. به لطف همکاری شرکت ADI و تیم LifeQ، ابزارهای سلامت غیرتهاجمی و مقرون‌به‌صرفه با هدفی فراتر از تناسب اندام و در جهت پایش سلامت افراد تولید شده است.

این ابزارها به فرد امکان می‌دهد که پارامترهای فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب، مراحل خواب، کیفیت خواب، سطح اسیدلاکتیک خون، مصرف کالری طی ۲۴ ساعت و شاخص استرس را به‌طور مداوم و دقیق پیگیری کند. نظارت بر پارامترهای فیزیولوژیکی باعث تشخیص زودهنگام شرایط اضطراری و بیماری‌های افراد در معرض‌خطر خواهد شد. هم‌اکنون استفاده از ابزارهای پایش سلامت با کمک تجهیزات گران‌قیمت و تهاجمی و با دسترسی دشوار امکان‌پذیر است.

تونی زارولا (Tony Zarola) رییس بخش سلامت شرکت ADI می‌گوید: «این روش پایش سلامت افراد در بهبود نتیجه درمان بیمار بسیار کارآمد است. بازار نیازمند فناوری‌های جدیدی در شاخه سلامت است که کاربرپسند باشند و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و برنامه‌های تندرستی و بیمه‌کنندگان سلامت و درنهایت خود بیمار بتوانند از اطلاعات این‌گونه ابزارها استفاده کنند». از سوی دیگر، پزشکان و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی تاکید بیشتری بر سلامتی و پیشگیری از بیماری دارند.

فناوری که دید دقیقی از اطلاعات سلامت افراد فراهم می‌کند به تغییرات رفتاری افراد و دستیابی به نتایج درمانی بهتر بیمار و درنهایت پیشگیری از بیماری و دیگر مشکلات سلامتی منجر می‌شود.

همکاری شرکت ADI و تیم LifeQ نیز چنین اهدافی را دنبال می‌کند. دریافت داده‌های سلامت با حسگرهای مقرون‌به‌صرفه ADI همراه با تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها توسط تیم LifeQ با استفاده از شاخه زیست‌شناسی محاسباتی، اهداف را عملی می‌کنند. ریان کونرادی (Riaan Conradie) موسس و مدیرعامل شرکت LifeQ بیان می‌کند: «هدف همکاری ADI و LifeQ ارائه اطلاعات دقیق فیزیولوژکی و رفتاری افراد به‌شیوه‌ای مقیاس‌پذیر است.»

شرکت‌های ADI و LifeQ ابزارهایی را می‌سازند که انواع فعالیت‌های نظارت بر سلامت را پوشش می‌دهند. تونی زارولا خاطر نشان می‌کند: «این نوع ابزارها چاش‌های بسیاری دارند چون با هدف درمان و پیشگیری از بیماری استفاده خواهند شد. ابزارها باید مناسب و کارآمد و از همه مهم‌تر موثر باشند.»

چالش‌های شرکت ADI برای ساخت ابزارهای سلامت شامل استفاده آسان و بهینه‌سازی توان و پرهیز از اندازه‌گیری داده‌ها در مواقع غیرمفید است. ضربان قلب یکی از همین پارامترها است که نیازی به اندازه‌گیری مداوم ندارد. برای مثال وقتی فرد درحال دویدن است داده‌های مربوط به ضربان قلب هیچ اطلاعات مفیدی نمی‌دهد بنابراین نیازی به جمع‌آوری چنین داده‌ای نیست. از سوی دیگر اطلاعات ضربان قلب بیمار در زمان خواب برای پزشک بسیار مفید است.

شرکت ADI ابزارهای سلامت متنوعی برای اندازه‌گیری پارامترهای سلامت افراد می‌سازد. این ابزارها شامل الکتروکاردیوگرافی (ECG)، اندازه‌گیری مقاومت ظاهری پوست و حسگرهای نوری و حسگرهای اینرسی برای تعیین موقعیت و سرعت هستند. ابزارهای تجاری که با همکاری این دو شرکت تولید شده است تجزیه و تحلیل خواب و پارامترهای مربوط به قلب و عروق از جمله ضربان قلب و سختی شریان‌ها را در اختیار قرار می‌دهد. هر دو پارامتر ضربان قلب و سختی شریان‌ها برای ارزیابی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی فرد نسبت به همسالان او بسیار مهم هستند.

زارولا می‌گوید: « با افزایش هزینه‌های درمانی، اهمیت مراقبت‌ها و پیشگیری بیش از پیش برجسته می‌شود. ما به مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی جامعه کمک خواهیم کرد که با تغییر رفتارهای افراد و پیشگیری، هزینه‌ها را کاهش دهند.»

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همکاری ADI-LifeQ لینک روبرو را مشاهده کنید: the ADI News Room

منبع: Technologyreview

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *