برنامه ریزی برای بهبودی پس از سکته مغزی

MyoPro دستگاهی است که به بازیابی حرکات قسمت‌هایی از بدن که بر اثر وقایع عصبی دچار نقص یا بی‌حسی عصبی شده‌اند، کمک می‌کند. در این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی داستان یکی از کاربران این دستگاه را پس از سکته مغزی می‌خوانیم. Igal Szleifer به علت سکته مغزی در سمت راست بدن خود بی حسی را تجربه می‌کرد. MyoPro در بازگردانیدن حرکت به دست راست وی کمک بسیاری کرده است.

Igal Szleifer یکی از اعضای هیئت علمی Northwestern در بخش مهندسی است. وی به همراه دانشجویان مهندسی پزشکی کارشناسی به دنبال روشی کمی برای اندازه گیری قدرت باتری بریس دست و بازوی MyoPro است. این بریس ویژه بیماران آسیب نخاعی یا بیمارانی است که پس از سکته مغزی به چنین دستگاهی نیاز دارند.

اندازه‌گیری‌هایی از این دست برای MyoPro اهمیت بسیار دارد. این اندازه‌گیری‌ها در پرداخت‌های شرکت‌های بیمه، Medicare، Medicaid و تجاری سازی این محصول مهم است.

این آزمایش‌ها در عین اهمیت دشوار هستند. ۳ میلیون نفر سالیانه در آمریکا از گونه‌ای فلج مرتبط با اعضای انتهایی بدن رنج می‌برند. اما یافتن فردی که در مراحل ابتدای بیماری حاضر به استفاده از این دستگاه باشد و در عین حال مایل به اشتراک گذاری تجربه سازنده خود باشد دشوار است.

حسگرهای غیرتهاجمی MyoPro برای تشخیص سیگنال عصبی بدن بیمار و تشخصی قصد وی برای حرکت به کار می‌رود.
حسگرهای غیرتهاجمی MyoPro برای تشخیص سیگنال عصبی بدن بیمار و تشخصی قصد وی برای حرکت به کار می‌رود.

Christina Enroth-Cugell استاد مهندسی پزشکی نقشی حیاتی در آزمایش تجربی ارتز رباتیک داشت. بر خلاف سایر آزمایشگاه‌های وی که بر روی شیمی نظری متمرکز هستند، این کار یک آزمایش کاملا تجربی است.

شخص Szleifer یکی از کاربران MyoPro است.

به گفته Matt Glucksberg استاد مهندسی پزشکیSzleifer بسیار حساس و باهوش است و این امر پس از سکته مغزی تغییر نکرده است.

نظم و اعتماد به نفس در روند روان مهم است

در اکتبر ۲۰۱۵ یکی از سرخرگ‌های انتقال دهنده خون به مغز Szleifer پاره شد. در نتیجه سمت راست بدن وی بی‌حس شد. پزشکان اعتقاد داشتند وی هرگز نمی‌تواند دوباره راه برود. در آن زمان زبان پریشی شدید هر سه زبانی که وی به آن سخن می‌گفت را به یغما برده بود.

به گفته Glucksberg اما Szleifer بسیار منظم بود و برای بازیافتن سلامتی خود بسیار مصمم بود. به راه خود ادامه می‌داد حتی اگر نتیجه به کندی حاصل می‌شد.

در ابتدای بیماری Szleifer با شرکت در دوره‌های گفتار درمانی فشرده در Shirley Ryan AbilityLab سعی در حل مشکل گفتاری خود نمود. حتی اینک نیز وی چند بار در هفته در جلسات مختلف درمانی شرکت می‌کند.

در نیمه سال ۲۰۱۶ وی به دانشگاه Northwestern بازگشت. چه در دانشگاه و چه در خانه همسرش Ingrid همیشه در کنار وی حضور دارد. وی صبورانه برای لحظه‌ای که به کمک وی نیاز است منتظر می‌ماند. به این صورت استقلال بیمار همیشه حفظ می‌شود.

بدست آوردن دوباره توانایی حرکت نیازمند زمان است. موفقیت به صورت میلیمتری سنجیده می‌شود. در حالیکه توانبخشی فیزیکی به وی در بازیابی توانایی راه رفتن کمک کرده است، بازو و دست راست وی بدون حس باقی مانده است. این قسمت‌ها تنها به انجام حرکاتی جزئی هستند.

تماس با Northwestern برای طراحی MyoPro

در سال ۲۰۱۸ دانش آموخته Northwestern و مدیر اجرایی Mymo، شرکت سازنده MyoPro، با نام Paul R. Gudonis با صاحب کرسی مهندسی پزشکی در Northwestern ارتباط برقرار کرد. هدف بررسی امکان تعریف پژوهش‌های دانشجویی در رابطه با ارتس جدید بود.

Paul Gudonis
Paul Gudonis

در نهایت گروهی متشکل از چهار دانشجو راهی برای اندازه‌گیری کمی کارکرد MyoPro یافتند. Szleifer به عنوان کاربر در این طرح ثبت نام کرد.

یکی از چندین عضو سرپرست گروه MyoPro و فارغ‌التحصیلان Northwestern به نام Paul Gudonis می‌گوید پس از سکته مغزی یا سایر وقایع عصبی، سیگنال‌های عصبی که به ماهیچه‌ها دستور حرکت می‌دهند ضعیف می‌شوند. معمولا کمتر از یک درصد سیگنال‌های معمولی.

با حسگرهای غیر تهاجمی MyoPro روی ماهیچه‌های دوسربازو و جلوی بازو می‌توان سیگنال‌های عصبی بیمار و قصد وی برای حرکت دادن را دریافت. با استفاده از فناوری میوالکترونیک این امواج مغزی(بدون تحریک عصبی) موتورهای کوچکی را برای کمک کردن به قسمت‌های بی‌حس شده بدن فعال می‌کند. در حال استفاده از این دستگاه، کاربر می‌تواند دست، بازو، شانه، و مچ خود را حرکت دهد.

دانشجویان کارشناسی برای طرح اصلی خود به صورت مستقیم با گروه Myomo در تماس بودند. پس از شش ماه کار، دانشجویان تعدادی از کارهای روزانه را که با دو دست انجام می‌شود برای MyoPro طراحی کردند. به عنوان مثال نگه داشتن یک خیار با دست بی حس و قطعه قطعه کردن آن با دست دیگر. این طرح‌ها نشان می‌دهد که چگونه MyoPro سبب پیشرفت ناگهانی و تدریجی بیمار می‌شود.

به این منظور Szleifer دستگاه MyoPro را برای چند ساعت امتحان کرد. به گفته وی این زمان زیاد نبود. اما به اندازه‌ای بود که بفهمم برای استفاده شخصی من دستگاه خوبی هست.

به گفته همسرش این دستگاه ذهن، دست و بازو را همزمان تمرین می‌دهد. این کار می‌تواند خسته کننده باشد. اما همسرم به سختی تلاش می‌کند.

بازیابی استقلال پس از سکته مغزی

همان طور که Szleifer در دفترش این دستگاه ۲ کیلوگرمی را می‌پوشد، شانه‌ها، مچ و انگشتانش را با پشتیبانی مکانیکی دستگاه خم می‌کند. وی با نگاهی به روبه رو، و لبخندی به پهنای صورت ابروهایش را با کامیابی بلند می‌کند.

به گفته Ingrid آنان دستگاه‌های بسیاری را امتحان کرده بودند. اما هیچ دستگاهی کارگر نبود. این دستگاه پیشرفت بسیاری را در زمان بسیار کمتری ارائه می‌دهد که شگفت آور است.

افزون بر این یک برنامه رایانه‌ای اختصاصی با دستگاه به صورت بیسیم ارتباط برقرار می‌کند. به این شکل کاربران و درمانگران آنان می‌توانند پیشرفت آنان را بررسی کنند. همین طور می‌توانند اهدافی برای توانبخشی فیزیکی یا کاردرمانی تعیین کنند.

به گفته Ingrid پیشرفت همسرش بسیار انگیزشی است. اگر همسرش از پیشرفت خود انگیزه نمی‌گرفت، توانبخشی را به این شکل انجام نمی‌داد.

حتی ماه‌ها پس از توانبخشی نیز Szleifer دستگاه MyoPro را برای یک یا دو ساعت در روز می‌پوشد. این تعهد نتیجه بخش بوده است. حتی در زمانی که وی دستگاه را نمی‌پوشد.

استفاده مکرر از این دستگاه به بازسازی مجدد معبر عصبی آسیب دیده کمک می‌کند. همان طور که کاردرمانی برای آغاز حرکت به بیماران کمک می‌کند.

پس از درآوردن دستگاه از دست، Szleifer میزان حرکت دستش را نشان می‌دهد. وی شانه چپش را، و سپس لگن چپش را بدون کمک MyoPro لمس می‌کند.

وی درحالیکه با دست راست پیشانی خود را لمس می‌کند، به شادمانی می‌خندد.

به گفته وی MyoPro فوق‌العاده است چون دوباره این تحرک را دارم. این دستگاه بی‌نقص است.


بیشتر بخوانیم:
درمان افتادگی پا و بهبود راه رفتن بازماندگان سکته مغزی با اسکلت بیرونی
زندگی بدون محدودیت: پروتز ها و بریس های Ossur


منبع: mccormick.northwestern

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *