استفاده از دم رباتیک برای بهبود تعادل

از دُم در قلمرو حیوانات برای کمک به تعادل و یا گرفتن اشیاء استفاده می‌شود. انسان‌ها چنین اندامی ندارند بنابراین دانشمندان دانشگاه کیو (Keio) برای بهبود چابکی افراد یک دم رباتیک ساخته‌اند. دم مصنوعی Arque می‌تواند به تحرک کمک کند‌ یا در دنیای مجازی بازخورد واقعی ارائه دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

استفاده از دم رباتیک برای بهبود تعادل

دُم رباتیک

پیش از این نیز نمونه‌ای از دم‌های رباتیک برای بازی طراحی شده‌اند، اما Junichi Nabeshima ، MHD Yamen Sariji و Kouta Minamizawa ، پوشیدنی Arque را برای کاربردهای جدی‌تر طراحی کردند. در ساختار این دم رباتیک از دم اسب دریایی الهام گرفته شده است. این دم مصنوعی پر از مهره‌های به هم پیوسته است با عضلات مصنوعی پنوماتیک.

نمونه اولیه ۷۱ سانتی‌متر (۲۸ اینچ) طول و ۱۱٫۵ سانتی‌متر (۴٫۵ اینچ) عرض دارد و وزن آن ۱٫۶ کیلوگرم (۳٫۵ پوند وزن) است. اما طراحی مادولار اجازه می‌دهد طول دم را کوتاه یا بلندتر کرد. از کمپرسور هوا برای فعال کردن ماهیچه‌ها استفاده می‌شود که منجر به حرکت در هشت جهت مختلف می‌شود. این بدان معنی است که هنوز این دستگاه مستقل نیست. اما می‌تواند در آینده با پیشرفت فناوری چنین شود.

با کمک Arque‌، مرکز ثقل پوشنده می‌تواند با چرخاندن دم تغییر کند. دقیقاً به همان روشی که یک میمون در حال پریدن از یک شاخه به شاخه دیگر ممکن است از دم خود برای تنظیم تعادل در اواسط پرواز استفاده کند. یک ردیاب بدن که در بالا تنه کاربر قرار می‌گیرد مرکز ثقل را تخمین می‌زند و دم براساس آن تغییر موقعیت می‌دهد. این می تواند چابکی کلی را بهبود ببخشد، یا شاید به کمبود تحرک کمک کند.

گروه معتقد است که این دم می‌تواند بازخورد کاملاً واقعی بدنی را برای افراد در یک محیط واقعیت مجازی ایجاد کند، تا تعادل آنها را تغییر دهد تا با آنچه در دنیای مجازی اتفاق می‌افتد، مانند راه رفتن در طوفان، تطبیق یابد. این پروژه به تازگی در SIGGRAPH 2019 ارائه شده است و یک مقاله‌ برای مشاهده آنلاین در دسترس است.


بیشتر بخوانیم:

>>تازه های فناوری / آموزش رباتیک و کدنویسی به کودکان با ربات ها

>>مروری بر جدیدترین پیشرفت های رباتیک بهار ۹۸


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

منبع: newatlas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *