رونمایی از جدیدترین توانایی ربات های پیشرفته جهان

پیشرفت‌های روز افزون هوش مصنوعی، رباتیک را دگرگون کرده و آغازگر عصر جدیدی در این صنعت بوده است. در ادامه شاهد توانایی‌های چشمگیر پیشرفته‌ترین ربات‌های جهان خواهیم بود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات های شرکت بوستون داینامیکس

قابلیت‌های Spot، یک ربات چهارپا شبیه سگ از بوستون داینامیکس در ویدیویی دیگر به نمایش درآمده است. این بار، Spot به گروه کمک کرده است تا درخت کریسمس را تزئین کنند.

شرکت بوستون داینامیکس پس از نشان دادن توانایی‌های فوق‌العاده ربات دوپای خود در اجرای بی‌نقص ترفندهای پارکور، اکنون ویدیویی منتشر کرده که در آن شما عاشق این ربات می‌شوید برای انجام کاری که بیشتر از همه از آن نفرت دارید، پایین آمدن از یک سکوی بلند یا نردبان برای برداشتن ابزار مورد نیاز. ربات بوستون داینامیکس در این ویدئو مانند انسان‌ها ابزار را برداشته و پرتاب می‌کند.

گاهی اوقات، تماشای شکست‌های یک ربات نیز جالب است.

ربات انسان‌نمای CyberOne در حال نواختن درام

شرکت شیائومی ربات CyberOne را در ماه آگوست معرفی کرد. این شرکت اکنون ویدیوی جدیدی از نواختن درامز آن را به اشتراک گذاشت. این ربات انسان‌نما از نظر مکانیکی پیچیده‌تر از یک ربات چهارپا است و به موتورهای قوی‌تر، درجات آزادی بیشتر و الگوریتم‌های پیچیده مجهز است. CyberOne می‌تواند حرکات انسان را به طور کامل تقلید کند زیرا تا 21 درجه آزادی در حرکت را پشتیبانی می‌کند.

ساخت ربات با الهام از طبیعت

پژوهشگران مؤسسه پلی‌تکنیک ووستر (Worcester) به تازگی OmniWheg را ایجاد کرده‌اند، یک سامانه رباتیک که می‌تواند پیکربندی خود را حین حرکت در محیط تطبیق دهد و به طور یکپارچه از یک ربات چرخدار به یک ربات پادار تغییر کند.

این ربات چهارپا با پاهای مغناطیسی خود از ساختمان‌ها و سازه‌های فلزی بالا می‌رود. با این توانایی می‌تواند به تعمیر و نگهداری از سازه‌های فلزی بزرگ مانند پل‌ها، مخازن نفت و برخی ساختمان‌ها کمک کند. این ربات مانند عنکبوت از دیوارهای فلزی بالا می‌رود و در صورت نیاز روی سقف نیز حرکت می‌کند.

پژوهشگران مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان روشی ابداع کرده‌اند که به یک ربات بالدار اجازه می‌دهد با استفاده از مکانیزم پنجه‌مانند به طور مستقل بر روی یک شاخه فرود آید. این نوآوری به طور قابل توجهی دامنه وظایف ربات‌ها را گسترش می‌دهد.

ممکن است فرود پرنده بر روی شاخه ساده به نظر رسد، اما در واقع، نشستن شامل تعادل بسیار ظریفی از زمان‌بندی، نیروهای ضربه‌ای، سرعت و دقت است. این حرکت به قدری پیچیده است که هیچ ربات پرنده‌ای تاکنون نتوانسته بر آن مسلط شود.

رباتی کوچک اما سریع و توانمند

دانشمندان دانشگاه ایلینویز با الهام از سوسک‌ها رباتی کوچک ساختند که می‌تواند از روی موانع بپرد، از روزنه‌های تنگ و کوچک عبور و سریع فرار کند. این ربات‌ها کاربردهای بسیاری در بازرسی از موتورها یا در کشاورزی و نظارت بر گیاهان دارد.

یک ربات چهارپای جدید به نام SPIDAR در دانشگاه توکیو در حال توسعه است. این ربات با ترکیب پاها و ملخ‌ها هم راه می‌رود و هم پرواز می‌کند.

مورچه‌های رباتیک و فرار از زندان

مورچه‌ها موجودات ساده‌ای هستند ولی کلنی مورچه‌ها می‌توانند کارهای بسیار پیچیده‌ای مانند ساخت‌وساز پیچیده، جستجوی غذا و دفاع را انجام دهند. پژوهشگران هاروارد از این رفتار مورچه‌ها الهام گرفتند تا گروهی از ربات‌های نسبتاً ساده طراحی کنند که می‌توانند به طور جمعی برای انجام کارهای پیچیده تنها با استفاده از چند پارامتر اساسی کار کنند.

گروه هاروارد کار خود را با این مطالعه آغاز کردند که چگونه مورچه‌ها با هم کار می‌کنند تا از یک اتاقک نرم بیرون بیایند و از آن فرار کنند. در ابتدا، مورچه‌های داخل اتاقک به‌طور تصادفی در اطراف سرگردان بودند و از طریق آنتن‌های خود با هم ارتباط برقرار می‌کردند. هنگامی که چند مورچه شروع به تونل زدن کردند، دیگران به سرعت به آنها ملحق شدند. با گذشت زمان، حفاری در یکی از این مکان‌ها سریع‌تر از سایر مکان‌ها پیش رفت و مورچه‌ها در نهایت از اتاقک بیرون زدند.

این ربات‌های کوچک از بافت عضلانی واقعی برای راه رفتن استفاده می‌کنند و به LED مجهز شده‌اند تا از راه دور به شیوه‌ای عملی هدایت شوند.

ربات‌های زیستی دانشگاه ایلینویز به جای پاها، دو محرک هیدروژل/بافت عضلانی دارند که هر کدام به یک میکرو LED مجهز هستند. بین این محرک‌ها یک ماژول الکترونیکی وجود دارد که شامل یک سیم پیچ گیرنده است. در پاسخ به یک سیگنال رادیویی خارجی اعمال شده، آن سیم پیچ LEDها را تغذیه می‌کند. این منبع نور موجب می‌شود بافت ماهیچه‌ای به طور مکرر منقبض شود و محرک را به سمت جلو حرکت دهد. این ربات‌ها برای بسیاری از کاربردهای پزشکی و زیست‌محیطی در آینده مفید خواهند بود.

بسته‌بندی مواد غذایی تنها یک کار فیزیکی نیست. دانستن شیوه بسته‌بندی و سازماندهی اقلام برای جلوگیری از آسیب، به هوش انسان مانند نیاز دارد.

رباتیک و کشاورزی

این ربات کشاورزی جدید از لیزر برای از بین بردن 200000 علف هرز در ساعت استفاده می‌کند. شرکت رباتیک کشاورزی Carbon Robotics از این راهکار مقرون به صرفه برای کنترل علف‌های هرز در مقیاس بزرگ، رونمایی کرد. این ربات به پشت تراکتورها متصل می‌شود. از جمله مزایای این ربات دستیابی به محصولات و خاک سالم‌تر، کاهش استفاده از علف‌کش‌ها، کاهش هزینه‌ها و نیروی کار است.

.

رباتیک و کمک به سالمندان

ربات Aeo به عنوان یک ربات کمکی و با توانایی رساندن غذا و دارو به افراد مسن طراحی شده است. این ربات به اندازه کافی قوی است تا یک خنک کننده 8 پوندی را بلند کنند و به اندازه کافی ملایم است تا گوشی را بدون افتادن یا له کردن آن نگه دارد. همچنین Aeo می‌تواند تفاوت میان مراقبان و بیماران را بیاموزد. می‌تواند با نگاه کردن به وضعیت بدن فرد بفهمد که آیا ممکن است زمین بخورد و به کمک نیاز داشته باشد یا خیر.

ربات Aeo دارای ناوبری مستقل است و از دوربین‌ها و حسگرهای IR در پایه خود استفاده می‌کند. می‌تواند در محیط حرکت کند و از بازوی خود برای باز کردن درها و سوار شدن به آسانسورها استفاده کند. همچنین می‌تواند سطوح را با اشعه ماورای بنفش ضدعفونی ‌کند. می‌توان از آن برای گشت زنی، امنیت و تحویل غذا استفاده کرد. این ربات همچنین می‌تواند در صورت لزوم از راه دور کار کند.

.

رباتی برای حفظ تمرکز دانش آموزان

دانش‌آموزان دچار ناتوانی‌های یادگیری (LD) در مهارت‌های خاصی مانند خواندن، نوشتن یا ریاضیات با مشکل روبرو هستند. آنها برای پر کردن شکاف‌های آموزشی به حمایت فردی و اضافی نیاز دارند.

گروهی از پژوهشگران و کارشناسان کانادایی دریافتند یک ربات کوچک و بامزه ممکن است به کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری کمک کند تمرکز خود را حفظ کنند.

 ناتوانی‌های یادگیری موجب می‌شود دانش‌آموزان مستعد حواس پرتی شوند، به این معنی که آنها برای تمرکز روی یک کار دچار مشکل می‌شوند، در نهایت بی‌قرار می‌شوند و از انجام آن کار خودداری می‌کنند. این ربات اهدافی را تعیین می‌کرد و اگر دانش‌آموز از مسیر خارج می‌شد، از روش‌هایی مانند بازی، شوخی، تمرین‌های تنفسی و حرکات فیزیکی برای تغییر تمرکز دانش‌آموز استفاده می‌کرد.

این مطالعه نشان داد دانش‌آموزان رفتارهای خارج از وظیفه کمتری داشتند و مشارکت بیشتری نشان دادند. دانش‌آموزان این ربات را دوستانه، باهوش و لذت‌بخش می‌دانستند و مایلند در جلسات آینده با آن درگیر شوند. بازخورد مربیان نیز نشان داد که تا حد بسیاری مداخله ربات را در حفظ تمرکز و تعامل دانش‌آموزان مؤثر و مفید می‌دانستند.

.

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *