بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با کفی هوشمند کفش

روش صحیح دویدن می‌تواند به ورزشکار کمک کند تا کارآیی بالاتری داشته باشد و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند. چگونگی گام برداشتن و ضربه زدن پا به زمین در یک تمرین ورزشی معمولی بر عملکرد و راحتی و حتی درد پا اثر قابل توجهی دارد. مهندسان دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ (Hong Kong Polytechnic University) یک کفی الکترونیکی کفش توسعه داده‌اند که در هنگام گام برداشتن، فشار بر پا را حس می‌کند و داده‌ی مربوط به آن را به طور پیوسته ثبت کرده و به نمایش می‌گذارد. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با کفی هوشمند کفش

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که فشار پا بر زمین از ناحیه پاشنه و بخش جلویی پا می‌تواند باعث آسیب‌های جدی شود. گام برداشتن به گونه‌ای که بخش میانی پا بر زمین فشار وارد کند بهینه‌ترین الگو است.

اطلاعات کفی هوشمند به بهبود عملکرد دونده کمک می‌کند و او را در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. کفی هوشمند جدید برای هر دو پا قابل استفاده است تا اطلاعات دو پا به صورت همزمان سنجیده شود. هر کفی مجموعه‌ای از حسگر دارد که مشخص می‌کند هنگام گام برداشتن، کدام بخش پا روی زمین قرار می‌گیرد؟ آیا بخش جلویی پا بیش از حد فشار وارد می‌کند؟

یک برنامه‌ی کاربردی گوشی هوشمند با کفی‌های هوشمند در ارتباط است و اطلاعات دریافتی را به نمایش می‌گذارد. اطلاعات برنامه با هر گام به روز می‌شود و به کاربر کمک می‌کند که نوع راه رفتن خود را اصلاح کند. این سامانه برای ورزشکاران حرفه‌ای بسیار کاربردی است.

این کفی‌های هوشمند برای توانبخشی فردی که به تازگی از ناحیه‌ی پا آسیب دیده یا برای اصلاح تاندون‌های آشیل پا (Achiles tendon) عمل جراحی انجام داده است بسیار مفید است. این افراد در هنگام گام برداشتن نباید با بخش جلویی پا به زمین فشار زیادی وارد کنند.

با برخی مزیت‌های کفی هوشمند متصل به برنامه‌ی کاربردی آشنا شوید:

دقت بالا : مطابق با تجهیزات آزمایشگاهی

قیمت پایین : در مقایسه با دستگاه‌های دنبال‌کننده حرکت بدن یا حسگرهای فشار، قیمت بسیار پایینی دارد.

نظارت پیوسته در فضای باز

بازخورد اطلاعات به کاربران: با این ویژگی کاربر با مشاهده‌ی اطلاعات گام برداشتن خود می‌تواند الگوی راه رفتن را سریع تصحیح کند.


در زمینه‌ی فناوری‌های کمکی ورزشکاران بیشتر بخوانید:
>>تشخیص مشکلات پا با حسگرهای هوشمند کفش
>>انواع کفش های هوشمند و ردیاب های تناسب اندام برای پا
>>ساخت کلاه گرمکن الکتریکی با الیاف رسانا ویژه ورزشکاران


منبع: medgadget

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی » مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *