توانبخشی با اسکلت بیرونی چقدر مؤثر است؟

فیزیوتراپی در قرن گذشته بسیار تکامل یافته است. از اوایل دهه 1900، زمانی که برای معالجه سربازان مجروح استفاده می‌شد، تا امروز که تعداد بی‌شماری از فناوری‌های نوظهور توانبخشی وجود دارد. توانبخشی با اسکلت بیرونی رشته‌ای است که به سرعت در حال تحول است و امیدی تازه برای افرادی است که به دنبال بازیابی تحرک و استقلال هستند. اسکلت‌های بیرونی توانایی‌های فیزیکی کاربر را تقویت می‌کنند و این پتانسیل را دارند که روش‌های توانبخشی را تغییر دهند. اما، اسکلت‌های بیرونی چقدر در کمک به بهبودی افراد از آسیب‌ها یا ناتوانی‌ها مؤثر هستند؟ در ادامه، وضعیت فعلی پژوهش‌ها در مورد توانبخشی با اسکلت بیرونی را بررسی خواهیم کرد و مزایای بالقوه آن را در نظر خواهیم گرفت. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

توانبخشی با اسکلت بیرونی چقدر مؤثر است؟
.

اسکلت بیرونی چیست و چگونه کار می‌کند؟

اسکلت بیرونی یک فناوری پوشیدنی است که برای تقویت یا افزایش قابلیت‌های فیزیکی کاربر طراحی شده است. این یک پوشیدنی فلزی/کربنی است که روی بدن پوشیده می‌شود و حمایت یا استحکام بیشتری را برای کاربر ایجاد می‌کند.

اسکلت‌های بیرونی برای نخستین بار توسط جنرال الکتریک در دهه 1960 با بودجه وزارت دفاع ایالات متحده به عنوان راهی برای قادر ساختن انسان به بلند کردن اجسام سنگین ساخته شد. در دهه 1980، دانشمندان استفاده از اسکلت‌های بیرونی برای اهداف نظامی را آغاز کردند که به سربازان محافظت و توانایی‌های بیشتری در طول جنگ می‌داد. امروزه از اسکلت‌های بیرونی در توانبخشی و برای کمک به افرادی که از صدمات بهبود می‌یابند برای ایستادن و راه رفتن استفاده می‌شود. همچنین در صنایع دیگری مانند کشاورزی، ساخت و ساز و تولید برای کمک به کارهای دستی تکراری و کاهش خستگی و درد در پشت، گردن و شانه‌ها استفاده می‌شود.

اسکلت‌های بیرونی به طور معمول از مجموعه‌ای از اتصالات و موتورهای به هم پیوسته تشکیل شده‌اند که توسط یک باتری یا منبع انرژی دیگر تغذیه می‌شوند. آنها همچنین ممکن است شامل حسگرها و سامانه‌های کنترلی باشند که کاربر را قادر می‌سازد اسکلت بیرونی را کنترل کرده و حرکات آن را تنظیم کند.

انواع اسکلت بیرونی

انواع مختلفی از اسکلت بیرونی وجود دارد که هر کدام برای اهداف و کاربردهای ویژه‌ای طراحی شده‌اند. اسکلت بیرونی اندام تحتانی برای پوشیدن روی پاها طراحی شده است و برای کمک به راه رفتن یا ایجاد حمایت و ثبات بیشتر برای افرادی که به تنهایی در ایستادن یا راه رفتن مشکل دارند کاربرد دارد. اسکلت بیرونی اندام فوقانی برای پوشیدن بر روی بازوها طراحی شدند و برای کمک به بلند کردن یا سایر کارهای بالاتنه استفاده می‌شود.

اسکلت‌های بیرونی بر اساس نوع منبع تغذیه‌ای که استفاده می‌کنند دسته‌بندی می‌شوند. برخی از اسکلت‌های بیرونی از طریق برق، یا از باتری یا از یک منبع انرژی خارجی تغذیه می‌شوند. سایرین توسط هیدرولیک تغذیه می‌شوند و از مایع تحت فشار برای حرکت دادن مفاصل و موتورها استفاده می‌کنند. همچنین اسکلت‌های بیرونی وجود دارند که از انواع دیگر منابع انرژی مانند سامانه‌های پنوماتیک یا مکانیکی استفاده می‌کنند.

هر دو اسکلت بیرونی فعال و غیرفعال دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و انتخاب بین آنها به کاربرد و نیاز کاربر بستگی دارد. اسکلت‌های بیرونی فعال پیچیده‌تر و گران‌تر از اسکلت‌های بیرونی غیرفعال هستند، اما کنترل دقیق‌تر و انعطاف‌پذیرتری بیشتری دارند. اسکلت‌های بیرونی غیرفعال ساده‌تر و ارزان‌تر هستند، اما کنترل کمتری دارند و ممکن است در برخی از کاربردها به اندازه کافی مؤثر نباشند.

توانبخشی با اسکلت بیرونی چقدر مؤثر است؟
.

استفاده از اسکلت بیرونی پزشکی در مراقبت های بهداشتی

اسکلت‌های بیرونی پزشکی برای استفاده در محیط‌های توانبخشی و برای کمک به افراد مبتلا به ضعف اندام تحتانی برای بازیابی تحرک و استقلال طراحی شدند. آنها با ارائه پشتیبانی و کمک به عضلات و مفاصل کاربر کار می‌کنند و به آنها توانایی می‌دهند حرکاتی را انجام دهند که ممکن است به تنهایی قادر به انجام آن نباشند. آنها ممکن است برای کمک به افراد مبتلا به آسیب‌های نخاعی، سکته مغزی یا دیگر موارد شرایط عصبی برای دوباره راه رفتن استفاده شوند.

اسکلت‌های بیرونی پزشکی ممکن است در محیط‌های مختلفی از جمله بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی و خانه استفاده شوند. آنها همراه با سایر روش‌های درمان فیزیکی و کاردرمانی برای کمک به بیماران در بازیابی قدرت و تحرک خود استفاده می‌شوند.

پژوهش‌های رو به رشدی وجود دارد که اثربخشی اسکلت‌های بیرونی را در توانبخشی پزشکی نشان می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد اسکلت‌های بیرونی می‌توانند سرعت راه رفتن، تعادل و استقامت را در بیمارانی بهبود بخشند.

اثربخشی اسکلت بیرونی پزشکی

1- بهبود حرکت

بیمارانی که از صدمات بهبود می‌یابند به طور معمول به سختی بدون کمک راه می‌روند. آنها برای جابجایی به کمک فیزیوتراپ و وسایل کمکی نیاز دارند. اما با استفاده از اسکلت‌های بیرونی، می‌توانند برای تقویت ماهیچه‌های خود برای مدت طولانی‌تری راه بروند. در مطالعه‌ای که در سال 2021 انجام شد، پژوهشگران گزارش دادند بیمارانی که افزون بر درمان استاندارد معمولی، با استفاده از اسکلت‌های بیرونی آموزش دیدند، دوبرابر مسافت (تعداد قدم‌های بیشتر) بیشتر نسبت به بیمارانی که تنها درمان استاندارد دریافت کردند، پیاده‌روی کرد‌ند.

2- راه رفتن را بهبود می‌بخشد

توانبخشی راه رفتن یکی از تمرکزهای اصلی در فیزیوتراپی است و اسکلت‌های بیرونی پتانسیل بسیاری در بهبود راه رفتن نشان دادند. در یک مطالعه در سال 2020 که تغییرات راه رفتن را پس از تمرین اسکلت بیرونی بررسی کرد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که پیشرفت‌های عملکردی و عصبی مکانیکی پس از چهار هفته تمرین راه رفتن به دست آمد.

3- تعادل را بهبود می‌بخشد

تعادل یک ملاحظه مهم در توانبخشی است زیرا کمبود تعادل فعالیت‌های زندگی روزمره را به شدت محدود می‌کند. در حالی که مطالعات بسیاری در این زمینه وجود ندارد، معدود مطالعات انجام شده همبستگی مثبتی را با استفاده از اسکلت بیرونی در تمرینات تعادلی نشان می‌دهد. یک مطالعه در سال 2019 که اثرات اسکلت بیرونی Ekso Bionics بر تعادل را بررسی کرد، پژوهشگران گزارش دادند توانبخشی با اسکلت بیرونی تأثیر قابل توجهی بر تعادل بیمارانی دارد که پس از سکته بهبود می‌یابند. در یک مطالعه اخیر در سال 2021، پژوهشگران گزارش دادند اسکلت‌های بیرونی تعادل را در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بهبود می‌بخشد.

4- کاهش هزینه‌های بیمارستانی

استفاده از اسکلت بیرونی در مرکز توانبخشی ممکن است به شما در مدیریت هزینه‌های جاری کمک کند. به دنبال تحلیل تأثیر بودجه اسکلت‌های بیرونی، پژوهش‌ها نشان می‌دهد اسکلت‌های بیرونی هزینه‌های آموزش حرکتی را از ۱۱۱۴ تا ۴۷۸۴ دلار در سال کاهش می‌دهند. این پس‌انداز می‌تواند به بخش‌های دیگر منحرف شود یا به سود درمانگاه باشد.

5- کیفیت زندگی را بهبود می بخشد

اسکلت‌های بیرونی می‌توانند منجر به افزایش کیفیت زندگی بیمارانی شوند که از آسیب‌های مختلف بهبود می‌یابند. این در یک مطالعه در سال 2022 نشان داده شد که تأثیر تمرینات اسکلت بیرونی را بر کیفیت زندگی پس از دو ماه بررسی کرد. پژوهشگران این مطالعه گزارش دادند این آموزش به مدیریت درد و مثانه و افزایش کیفیت زندگی کمک می‌کند. استفاده از اسکلت بیرونی همچنین منجر به مزایای روانی می‌شود زیرا بیماران می‌توانند چشم در چشم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

6- دستیابی به ساعت‌های درمانی مورد نیاز

در ایالات متحده، بیمارانی که در توانبخشی حاد هستند، باید حداقل پنج روز و هر روز سه ساعت در هفته تحت درمان قرار گیرند. با این حال، به دلیل کاهش در دسترس بودن خدمات توانبخشی، تحقق این امر دشوار است. فشار روی سیستم بهداشتی بسیار زیاد است، اما اسکلت‌های بیرونی می‌توانند به حل این معضل کمک کنند. در یک جلسه با اسکلت بیرونی، می‌توانیم کاری را انجام دهیم که ممکن است 5 تا 10 جلسه بدون آن طول کشید.

7- بار روی دوش درمانگران را کاهش می‌دهد

اسکلت‌های بیرونی برای فیزیوتراپ‌ها نیز مفید هستند. آنها به کاهش خطر آسیب‌های محل کار و خستگی کمک می‌کنند. این منجر به ارائه خدمات بهتر می‌شود زیرا می‌توانید بدون خستگی از بیماران مراقبت کنید. این ادعا در یک مطالعه در سال 2021 تأیید شد که اثربخشی توانبخشی با اسکلت بیرونی را برای بیماران آسیب نخاعی بررسی کرد.

8- بهزیستی عاطفی را بهبود می‌بخشد

جدا از فواید فیزیولوژیکی، اسکلت‌های بیرونی با مزایای روانی نیز مرتبط هستند. اسکلت‌های بیرونی می‌توانند بیماران را به آینده امیدوار کنند و همچنین مشارکت آنها را در توانبخشی افزایش دهند.

9- به کاهش عوارض ناشی از آسیب کمک می‌کند

بیماران ممکن است به دلیل نشستن طولانی مدت دچار عوارض ثانویه شوند. به دلیل کاهش توانایی راه رفتن، بیماران در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان، شکستگی استخوان، زخم فشاری و لخته شدن خون هستند. اسکلت‌های بیرونی پزشکی به این بیماران کمک می‌کنند تا بتوانند بایستند و پاهای خود را حرکت دهند و به کاهش این خطرات کمک ‌کنند. همچنین اسکلت‌های بیرونی ممکن است با کاهش از دست دادن استخوان و توده عضلانی موجب بهبودی و کاهش عوارض در بیماران آسیب نخاعی (SCI) شوند. همچنین بهبود تنفس و عملکرد روده را به همراه دارد.

سخن آخر

اسکلت‌های بیرونی هنوز یک فناوری به نسبت جدید هستند و پژوهش‌های بیشتری برای درک کامل پتانسیل آنها و تعیین بهترین راه‌ها برای استفاده از آنها در محیط‌های توانبخشی مورد نیاز است. با این حال، مزایای آنها غیرقابل انکار است.


>> تأثیر اسکلت بیرونی بر بیماران و فیزیوتراپیست ها

>> کاربرد و فواید اسکلت های بیرونی مختلف برای سکته مغزی


منبع: eksobionics.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *