تازه ترین پیشرفتها برای بهبود زندگی افراد مبتلا به پارکینسون

پارکینسون همان بیماری لرزش در حالت استراحت است که بیشتر در سنین بالا شیوع دارد. این بیماری دارای علائم ناخوشایند و خسته کننده‌ای از جمله لرزش شدید دست است. این لرزش و علائم میتواند انجام کارهای روزمره را دچار مشکل کند. در این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی قصد داریم مروری کنیم بر جدیدترین فناوری‌هایی که موجب کاهش علائم پارکینسون و بهبود زندگی افراد مبتلا به آن می‌شود.

کفش لیزری

پارکینسون در مراحل پیشرفته‌تر نه تنها خسته کننده و ناخوشایند است بلکه می‌تواند خطرناک باشد. یکی از علائم بیماری پارکینسون چیزی است که به عنوان «gait freeze» شناخته می‌شود و فرد به طور موقت توانایی گام برداشتن رو به جلو حین راه رفتن را از دست می‌دهد. زمانی که کف پا روی زمین ثابت باشد و بالا تنه همچنان به حرکت ادامه دهد، موجب از دست رفتن تعادل و سقوط خواهد شد. یکی از چیزهایی که به این مشکل کمک می‌کند این است که شخص دارای اهداف بصری روی زمین باشد همچون خطوط بین کاشی‌ها. با دنبال کردن اهداف، مغز فعال می‌شود و فرد میتواند به راه رفتن ادامه دهد.

دانشمندان هلندی از دانشگاه Twente و مرکز پزشکی دانشگاه Radboud، کفش‌هایی لیزری ساخته‌اند که میتواند برای افراد مبتلا به پارکینسون روی زمین هدف بصری بوجود آورد. دنبال کردن این اهداف به طور قابل توجهی موجب افزایش فعالیت مغز و کاهش این مشکل می‌شود.

اسکلت بیرونی نرم

شرکت ReWalk Robotics یک اسکلت بیرونی نرم برای تحرک بیشتر بیماران سکته مغزی طراحی کرده است. یک حسگر روی یک پا، گام‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و سامانه‌ای شبیه به کابل ترمز دوچرخه به حرکت پای دیگر کمک می‌کند. این پروژه با عنوان Restore soft-suit نتیجه همکاری بین شرکت ReWalk و مؤسسه Wyss هاروارد بوده است. این دستگاه پوشیدنی می‌تواند برای بیماران مبتلا به ام‌اس، ALS و پارکینسون نیز مورد استفاده قرار گیرد.

توانبخشی بیماران پارکینسون در منزل

پژوهشگران دانشگاه هیوستون سامانه‌ای پوشیدنی برای کمک به بیماران پارکینسون توسعه داده‌اند تا تمرینات توانبخشی را در منزل انجام دهند. این سامانه شامل یک کمربند پوشیدنی همراه با محرک‌های ارتعاشی است. هنگامی که این کمربند با یک برنامه گوشی هوشمند که حرکات را دنبال می‌کند همراه شود، می‌تواند یک برنامه توانبخشی خانگی را تکمیل کند.

بازی‌های ویدئویی

پژوهشگران دانشگاه‌های Purdue، Indiana و Calgary در حال آزمایش مجموعه‌ای از بازی‌های ویدیویی هستند که برای بهبود زندگی روزانه‌ی بیماران مبتلا به پارکینسون توسعه داده شده است. در این پژوهش یک بستر بازی ویدیویی Wii از شرکت Nintendo با یک بالانس برد (Wii Balance Board) برای اجرای بازی‌ها همراه شده است. در این بازی کاربر باید یک چهره‌ی خندان را به سمت هدف‌های مختلف حرکت دهد.

Emma Watch به بیمار پارکینسونی کمک میکند دوباره دست به قلم شوند

پارکینسون یک بیماری تضعیف کننده است که می‌تواند کارهایی همچون نوشتن و طراحی را غیر ممکن سازد. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما Haiyan Zhang پژوهشگر شرکت مایکروسافت وسیله‌ای پوشیدنی به نام Emma Watch را برای کمک به بیماران مبتلا به پارکینسون طراحی کرده است. این وسیله دارای موتورهای ارتعاشی است تا مغز را روی کنترل کردن اندام‌ها متمرکز و لرزش دست را متوقف کند. در حالی که هیچ درمانی برای پارکینسون وجود ندارد، Emma Watch و دستگاه‌هایی شبیه آن می‌تواند زندگی را برای چنین بیمارانی راحت و راحت‌تر کند.

کاهش لرزش‌های پارکینسون با دستکش الهام‌گرفته از اسباب‌بازی‌ها

دستکش GyroGlove ساخت شرکت نوپای GyroGear صفحه‌های چرخان یا ژیروسکوپ‌ها را برای کاهش لرزش دست افراد مبتلا به لرزش‌های ذاتی یا پارکینسون بکار می‌گیرد. دستکش GyroGlove اجازه می‌دهد دست حرکتی آرام داشته باشد و در عین حال در برابر لرزش‌ها مقاومت می‌کند.

بنیانگذار شرکت GyroGear یک دانشجوی پزشکی به نام Faii Ong است. او پس از آنکه فردی ۱۰۳ ساله را مشاهده کرد که به خاطر لرزش‌ها در غذا خوردن دچار مشکل شده بود، تصمیم‌ گرفت تا راهی برای کمک بیابد. شش ماه بعد، این فناوری که در انتظار ثبت اختراع است برای تأثیر بالقوۀ آن بر لرزش‌های ذاتی و پارکینسون شناخته شده است. آزمایش‌های اولیه این دستکش کاهش چشمگیر بیش از ۸۰ درصدی لرزش‌ها را نشان می‌دهد.

این ابزار پوشیدنی لرزش شدید دست را با یک فرفرۀ چرخان کاهش می‌دهد

این ابزار پوشیدنی لرزش شدید دست را با یک فرفرۀ چرخان کاهش می‌دهد

تجزیه و تحلیل و کنترل لرزش دست

لرزش‌های دست وابسته به دلیل ایجادشان در فرکانس و شدت متفاوت هستند. برخی جنبش‌های ریز و بسیار نامحسوس هستند و برخی دیگر لرزش‌های شدیدی هستند که باعث اختلال در روند زندگی روزانه افراد می‌شوند. با تجزیه و تحلیل دامنه و فرکانس این لرزش‌ها پزشکان می‌توانند شرایط بیمار را بهتر درک نمایند.

بهترین ویژگی این دستکش فراهم آوردن یک تسکین فوری برای شخصی است که آن را پوشیده است. این دستکش قابلیت مهار لرزش‌‌های دست را دارد. یک ژیروسکوپ فوق دقیق که با سرعت بالایی در حال چرخش است، ضمن تلاش برای دست‌یابی به موقعیت مکانی خود، نوسانات ناشی از لرزش دست را خنثی می‌کند.

درک علایم فرد مبتلا به پارکینسون

بسیاری از دستگاه‌های پزشکی با هدف مبارزه با بیماری و یا کاهش علائم بیماری ساخته می‌شوند. با این حال Klick Labs سامانه‌ای را توسعه داده است که می‌تواند علائم بیماری پارکینسون را در فرد سالم بازسازی کند. دستگاه SymPulse به خانواده و مراقبان بیمار کمک می‌کند فرد مبتلا به پارکینسون را بهتر درک کنند.

توسعه دستکش رباتیک برای بازگرداندن توانایی کنترل و حرکت دست

دستکش رباتیک نرمی که در مؤسسه ویس در حال توسعه است می‌تواند یکی از ابزارهای کمک کننده برای در دست گرفتن اشیاء باشد. این دستکش به بیماران کمک کند تا دوباره استقلال خود را برای انجام کارهای روزمره و کنترل محیط بدست آورند.

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *