تاکسونومی و اجرای ملاحظات اخلاقی، قانونی و اجتماعی در رباتیک پوشیدنی

ربات‌های پوشیدنی و اسکلت‌های بیرونی فناوری‌های جدیدی هستند که برای کمک و تقویت عملکردهای حرکتی انسان طراحی شده‌اند. ربات‌های پوشیدنی به دلیل کاربردهای مختلف و ارتباط صمیمی با بدن انسان، با مسائل اخلاقی، قانونی و اجتماعی خاصی (ELS) همراه هستند. اما در ادبیات اخیر ELS چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تاکسونومی و اجرای ملاحظات اخلاقی، قانونی و اجتماعی در رباتیک پوشیدنی

گروهی از پژوهشگران اروپایی ادعا می‌کنند جامعه اسکلت بیرونی به ملاحظات اخلاقی، قانونی و اجتماعی (ELS) در طراحی رباتیک پوشیدنی توجه کافی ندارد. آنها در یک ویدیوی کوتاه نظر خود را نشان داده‌اند:

پذیرش اسکلت بیرونی بیشتر از آزمایش ارگونومیکی است. به همین دلیل است که پرداختن به مسائل اخلاقی، قانونی و اجتماعی (ELS) با ربات‌های پوشیدنی در مراحل اولیه بسیار مهم است.

ویدئوی بالا دو مقاله را برجسته می‌کند که به هم وابسته هستند. مقاله نخست بر تعریف موضوعات اخلاقی، قانونی و اجتماعی مرتبط با اسکلت بیرونی و رباتیک پوشیدنی تمرکز دارد. این فهرست با استفاده از چندین کارگاه و ده‌ها متخصص تهیه شد. مقاله دوم شامل اطلاعاتی در مورد شیوه اجرای ملاحظات ELS در طراحی پوشیدنی، از جمله یک فلوچارت است. شیوه درک اسکلت‌های بیرونی توسط کاربر، اطرافیان آنها و اینکه چه کسی پس از اجرا، مسئولیت آنها را بر عهده دارد، برای افزایش دسترسی به این فناوری برای میلیاردها نفری که به طور بالقوه می‌توانند در حال حاضر از آن برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنند، بسیار مهم است.

هر دو مقاله برجسته شده در ویدیو (پیوندهای زیر) به طور رایگان در دسترس هستند.

Kapeller, A., Felzmann, H., Fosch-Villaronga, E. et al. A Taxonomy of Ethical, Legal and Social Implications of Wearable Robots: An Expert Perspective. Sci Eng Ethics 26, 3229–۳۲۴۷ (۲۰۲۰). https://doi.org/10.1007/s11948-020-00… 

Kapeller A, Felzmann H, Fosch-Villaronga E, Nizamis K, Hughes A-M. Implementing Ethical, Legal, and Societal Considerations in Wearable Robot Design. Applied Sciences. 2021; 11(15):6705. https://doi.org/10.3390/app11156705


>> هوش مصنوعی و سقوط اصول اخلاقی و انسانی

>> نگرانیهای اخلاقی درباره فناوریهای تقویت بدن انسان


منبع:  exoskeletonreport.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *