عبور از مرزهای تخیل با دست مصنوعی رباتیک

عبور از مرزهای تخیل با دست مصنوعی رباتیک

جیمز یانگ (James Young)، دانشمند زیست‌شناسی چهار سال پیش در حادثه تصادف با قطار در لندن دست و پای چپش را از دست داد. او طی فرآیندی چیزهایی که در تصادف از دست داده بود را دوباره بدست آورد. وی به جای اینکه بقیه عمر خود را با پروتزهای سنتی بگذراند تصمیم گرفت خود یک عضو مصنوعی بسازد. در حال حاضر او یک وسیله ۹۰،۰۰۰ دلاری دارد که به شانه متصل می‌شود و او را به یک مرد آهنی قوی تبدیل می‌کند. گروهی از متخصصان در پروژه «جایگزینی اندام» برای طراحی و ساخت دست مصنوعی رباتیک به جیمز کمک کردند تا نخستین نمونه آن را بسازد اما کار آسانی نبود. سوفی د الیویرا باراتا «Sophie de Oliveira Barata» از بنیانگذاران پروژه جایگزینی اندام می‌گوید: «دست جیمز چالش برانگیزترین پروژه تا به امروز بوده است. در این پروژه یک گروه ۱۱ نفره از طراحان سه بعدی، متخصصان الکترونیک، مهندسین مکانیک و رباتیک و طراحان GTR (یک شرکت تولید کننده قطعات کربنی فیبر برای پروژه‌های مسابقات فرمول یک و هوافضا) مشارکت داشتند».

نتیجه یک قطعه کاربردی با فناوریهای روز دنیا و الهام گرفته از بازی‌ مورد علاقه جیمز است (بازی Metal Gear Solid). از ویژگی‌های این دست مصنوعی رباتیک این است که دارای یک قطعه متحرک در شانه با یک دایره آهن‌ربایی است که قادر به نگه‌داشتن اشیای کوچک مانند دوربین یا تلفن است و می‌توانند توسط این دست شارژ شده یا انرژی دریافت کنند. حسگر ضربان قلب، درگاه USB، چراغ قوه، لیزر، هواپیمای بدون سرنشین (quadcopter) و یک صفحه نمایش کوچک با قابلیت بلوتوث دارد تا جیمز بتواند پیام‌ها، ایمیل‌ها، تماس‌های دریافتی و اطلاعیه رسانه‌های اجتماعی را ببیند. اما از ویژگی‌های مورد علاقه جیمز چراغ‌های LED است که در بالا و پایین دست پخش شده‌اند. جیمز می‌گوید: «این تنها برای من است و شبیه پروانه انسانی می‌شوم». اما از آنجایی که گزینه‌ها برای دست مصنوعی بی‌پایان است، جیمز پیش‌بینی می‌کند که چندین  تغییر انجام شود. «من پیشنهادهایم را ارائه دادم اما ما واقعاً زمان کافی برای اعمال همه آنها نداریم ضمن اینکه دست بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. من قصد دارم که این پیشنهادها را به چاپ‌های سه بعدی آینده اضافه کنم و یا روی اعضای جدید اعمال شود چون این یکی به پایان رسیده و در واقع حتی نمی‌تواند یک درب بازکن بطری داشته باشد».

این پروتز یک نمونه اولیه است اما الیویرا باراتا امیدوار است که این ایده چشمگیر شود. وی می‌گوید: «پروژه‌های امیدوار کننده شبیه این پروژه باید مورد حمایت قرار گیرند تا علاقه‌مندان بیشتری در این عرصه برای توسعه اندام‌های مصنوعی فعالیت کنند». الیویرا باراتا کار خود را در هالیوود آغاز کرد، مطالعه جلوه‌های ویژه و ایجاد پروتز برای صنعت فیلم‌سازی. اما پس از اینکه در مورد ساخت پروتزهای واقعی برای افراد قطع عضو در صنعت پزشکی شنید، تصمیم گرفت مهارت‌هایش را برای زندگی واقعی به کار ببرد. «من با خودم فکر کردم این اصلاً جالب نیست که اعضای بدنی که هیچ مورد استفاده‌ای ندارد را بسازم. من مطمئن هستم افرادی وجود دارند که به اندام‌های مصنوعی برای حضور در جامعه نیاز دارند». چون او با افرادی از قبیل جیمز آشنا شده بود که می‌خواهند تصوراتشان را برای شروع زندگی جدید تحقق بخشند.

نقش تخیل رسانه‌ها در اختراعات زندگی واقعی غیر قابل انکار است. Lucy Carr، متخصص سرگرمی‌های ماندگار در مزایده‌های Bonham می‌گوید: «من فکر می‌کنم بازی‌های صنعت سرگرمی نقشی الهام بخش در فناوری‌ ایفا می‌کنند. در سال ۲۰۰۱ ادیسه فضایی بسیار مورد توجه قرار گرفت. زمانی که گروه تولید از شرکت‌های دنیای واقعی مانند IBM و بوئینگ خواست تا محصولات مربوط به آینده را برای نمایش در فیلم توسعه دهند، به طور بالقوه الهام بخش نوآوری‌های زندگی واقعی در این شرکت‌ها شد». دست مصنوعی رباتیک جیمز، هواپیما و ماشین بدون سرنشین مدارکی هستند که نقش افسانه‌ها در تاریخ فناوری را نشان می‌دهند.

منبع: Yahoo Tech

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *