تصفیه آب با استفاده از پالس الکتریکی

در دسترس بودن آب آشامیدنی سالم امری ضروری است. اما روش‌های سنتی تصفیه آب مشکلاتی برای محیط زیست به همراه دارند. استفاده از کلر روشی ارزان برای تصفیه آب است. اما فرآورده‌های شیمیایی جانبی آن زیان‌بار است. با توجه به این موضوع پژوهشگران توانستند روشی برای استفاده از الکتریسیته جهت تصفیه آب به کار برند. در ادامه این مقاله به جزئیات این روش بیشتر اشاره خواهیم کرد.

پژوهشگران موسسه فناوری Georgia با استفاده از پالس‌های الکتریکی کوچک آب را تصفیه می‌کنند. این روش ارزان است و با مصرف کم الکتریسیته، تاثیر مخربی روی محیط زیست ندارد. این را می‌توان در سیستم انتقال قدرت ترکیب کرد و یا در باتری‌ها به کار برد.

استادیار دانشگاه Carlton S. Wilder در دانشکده منابع طبیعی با نام Xing Xie بیان کرد که این روش را ابتدا در مقیاس کوچک به کار می‌گیرند. پس از آن برای مقیاس بزرگ‌تر و تصفیه آب خارج از سیستم شهری استفاده خواهند کرد.

Xie و پژوهشگر پسادکتری وی Ting Wang مقاله‌ای با عنوان Nanosecond Bacteria Inactivation Realized by Locally Enhanced Electric Field Treatment در Nature Water در ژانویه سال جاری منتشر کرده‌اند.

الکتریسته موضعی برای تصفیه آب

استفاده از پالس الکتریکی برای انگل‌زدایی از مواد غذایی متداول است. اما این روش برای تصفیه آب هزینه زیادی خواهد داشت. برای کشتن باکتری‌های آب پالس‌هایی با دوره نانوثانیه کافی نیستند. زیرا رسانندگی اندک آب زمان بیشتری برای باردار کردن غشا باکتری لازم است.

پژوهشگران با ایجاد میدان الکتریکی موضعی می‌توانند این مشکل را حل کنند. نانو الکترودهای طلا بار متمرکز کافی برای انتقال به غشا باکتری را تولید می‌کند. این روش را می‌توان با پالس‌های نانوثانیه هم به کار برد.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد اعمال الکتریسیته ۴۰ کیلوولتی برای هر سانتی‌متر الکترود به مدت ۲۰۰ نانوثانیه می‌تواند ۹۵ درصد باکتری‌ها را نابود کند. این روش یک میلیون بار زمان اعمال الکتریسته برای تصفیه آب را نسبت به روش‌های معمول کاهش می‌دهد.


تمرکز روی اشیای هندسی یک زیست نشانگر برای تشخیص اتیسم است
۵ فرد تأثیرگذاری که هر مرکز توانبخشی باید هنگام خرید اسکلت بیرونی در نظر بگیرد


منبع: georgiatech

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *