تمرکز روی اشیای هندسی یک زیست نشانگر برای تشخیص اتیسم است

هرچند طیف ناهنجاری اتیسم می‌تواند در هر سنی تشخیص داده شود، علائم آن در دو سال نخست زندگی آشکار می‌شود. هر چه سریع‌تر بیماری تشخیص داده شود دسترسی به خدمات مربوط و آغاز درمان سریع‌تر خواهد بود. پژوهشی جدید نشان داد که توجه به تمرکز بینایی کودک روی شکل‌های هندسی یک نشانگر مهم برای تشخیص زودهنگام اتیسم است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی این پژوهش را مرور خواهیم کرد.

طیف اتیسم

در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، گروهی به سرپرسی Karen Pierce روی این موضوع متمرکز شده است. این پژوهش با تکیه بر پژوهش‌های پیشین Pierce انجام شده است. در این پژوهش‌ها تمرکز بر زمان غیر معمولی بود که نوپایان دارای طیف اتیسم صرف نگاه کردن به تصاویر هندسی کرده بودند.

تعداد ۱۸۶۳ کودک نوپا از جامعه دارای طیف اتیسم در این پژوهش سهیم بودند. میانگین سنی آنان دو سال بود. پس از انجام بررسی‌های تشخیصی این شرکت‌کنندگان به دو گروه دسته‌بندی شدند. گروه نخست کودکان دارای طیف اتیسم، دوم کودکان دارای خصیصه‌های اتیسمی، سوم کودکان دارای تاخیر در رشد و نمو و چهارم کودکان دارای رشد و نمو معمول.

روش تشخیص اتیسم به کمک اشکال هندسی

Pierce اینگونه می‌انگاشت که ترجیحات مربوط به شکل‌های هندسی یک زیست نشانگر قابل اندازه‌گیری برای تشخیص کودکان دارای اتیسم در سال‌های نخست زندگی است.

به نوپایان یک ویدئو نشان داده می‌شد. در این ویدئو تصاویر هندسی در یک قسمت صفحه نمایش و تصاویر کودکانی در حال انجام یوگا در سمت دیگر بود. با استفاده از فناوری ردیابی چشم، پژوهشگران زمانی که هر نوپا روی اشیا هندسی مختلف متوقف می‌شد را اندازه گرفتند.

نتایج حاکی از آن است که کودکان دارای طیف اتیسم زمان بیشتری را نسبت به سایر کودکان روی اشیا هندسی متمرکز می‌شوند. درحالیکه سایر کودکان تصاویر اجتماعی را ترجیح می‌دهند. برخی نوپایان دارای طیف اتیسم بیش از ۹۰ درصد زمان را روی اشکال هندسی متمرکز بودند. و پژوهشگران دریافتند که این نوپایان ترجیحات قوی برای این تصاویر دارند. این دسته در کنار زمان بالای خیره شدن به تصاویر هندسی، علائم بیشتر و قدرت شناختی کمتری نسبت به نوپایان دارای طیف اتیسم با علاقه به تصاویر سایر کودکان داشتند.

داده‌های بیشتر نشان می‌دهد که ترجیچ برای اشکال هندسی تا سن ۱۲ ماهگی پس از نخستین جلسه ردیابی چشم ثابت می‌ماند. تحلیل با استفاده از علم بیوانفورماتیک تائید کننده اعتبار این داده‌ها است.

پژوهش نمونه‌های گسترده، بر پایه جامعه شرکت‌کنندگان،‌ از جمله نوپایان، بدون تاخیر رشد و نمو و بدون طیف اتیسم، در کنار داده‌های معتبر نشان می‌دهد که ردیابی چشم به عنوان ابزاری برای تشخیص طیف اتیسم در کودکان روشی قابل اتکا است.


ساخت کوچکترین تراشه تزریقی
عصای هوشمند و یافتن صندلی دلخواه شما در رستوران


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *