توانبخشی با اسکلت خارجی : قربانی تصادفی که راه رفتن را از نو آموخت

 توانبخشی با اسکلت خارجی: قربانی تصادفی که راه رفتن را با اسکلت خارجی رباتیک از نو آموخت

براد برمن در حال تمرین با اسکلت خارجی Ekso در مرکز توانبخشی Burke نیویورک، اکتبر ۲۰۱۴، CBS News

این داستان براد برمن، جوان پر تحرکی است که در سن ۳۵ سالگی دچار ضربه‌ای شد که او را به کما برد. اما او پس از هجده ماه انجام تمرینهای  توانبخشی با اسکلت خارجی توانست به کار سابقش بازگردد. گاهی وقتها ما آنقدر بر فناوری و موضوعهای پیرامون آن تمرکز می‌کنیم که به کلی عامل انسانی فراموش می‌شود؛ مردان و زنانی که خود به دنبال تازه ترین ابزارهای درمانی هستند تا بتوانند به سرعت ناتوانیهای خود را جبران کنند و به زندگی عادی خود بازگردند. این داستانی از جنس صبر، استقامت، پشتکار و موفقیت است.

مجلۀ Parade در ۲۴ مارس ۲۰۱۴ نوشت: با قربانی تصادفی آشنا شوید که راه رفتن و سخن گفتن را از نو آموخت. چیزی که این داستان را خاص و مهم می‌کند آن است که اهمیت توانبخشی به کمک اسکلت خارجی و به ویژه توانبخشی پس از ایجاد آسیب را از دیدگاخ بیمار و خانواده وی نشان می‌دهد. این نشان دهندۀ سخنانی است که دکتر کارن نولان از بنیاد Kessler در سخنرانی خود درباره آزمونهای درمانگاهی بازتوانی پس از آسیب به کمک اسکلت خارجی Ekso Gt به آن اشاره کرد.

مقاله‌ای که مجلۀ Parade منتشر کرده به خوبی وجه انسانی  توانبخشی با اسکلت خارجی کاربران Ekso Gt را نشان می‌دهد. هنگام خواندن آن بد نیست به نکاتی که در آن اشاره شده بیشتر دقت کنیم:

  • هنگامی که براد تصمیم گرفت برای توانبخشی یک اسکلت بیرونی تهیه کند، وی و همسرش ناچار بودند تا برای این کار از سرمایه‌گذاری جمعی کمک بگیرند. در صورتی که در آینده شرکتهای بیمه هزینه‌های این کار را پوشش دهند چه خواهد شد؟

  • اسکلت خارجی توانبخشی Ekso Gt جایگزین مراحل توانبخشی براد نشد بلکه به آن شدت بخشید. بهره گیری از این ربات پوشیدنی این اطمینان را می‌داد که براد در هر جلسۀ تمرینی به مقدار کافی و به شکل درست گامهایی را بر می‌دارد. این کار به مغز وی کمک کرد تا ارتباطهای میان اندامهایش را راحتتر بازسازی کند و اگر این شرایط فراهم نبود، این کار به متخصصان توانبخشی بسیاری نیاز داشت تا به طور پیوسته با او کار کنند.

  • هدف نهایی براد کامل کردن برنامه توانبخشی خود و توانایی راه رفتن بدون هیچ گونه وسیله کمکی بود. اسکلت خارجی Ekso GT برای وی وسیله‌ای بود تا به بازتوانی او کمک کند و نه چیزی که وی ناچار باشد تا آخر عمر آن را بر تن کند.

این مقاله ارزشمند روندی را که میلیونها بیمار آسیب نخاعی برای بهبود به کمک  توانبخشی با اسکلت خارجی باید آن را طی کنند به ما نشان می‌دهد و مستقیماً شیوۀ اثربخشی اسکلت خارجی را بر آن‌ها نمایان می‌سازد. موانع پیش روی براد برمن برای استفاده از Ekso GT به خوبی چالشهای فعلی پیش روی صنعت اسکلت بیرونی را نمایان می‌سازد.

آیا می‌خواهید درباره توانبخشی با اسکلت خارجی بیشتر بدانید؟

در ماه دسامبر ۲۰۱۴، شبکه خبری CBS گزارشی از روند درمان براد برمان تهیه کرد که افزون بر معرفی Ekso GT ما را با ANKLEBOT ساختۀ MIT و Interactive Motion نیز آشنا می‌کند.

منبع: Exoskeleton Report

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *