معرفی انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی Knick Finger

معرفی انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی Knick Finger

یکی از کاربران اینترنت که خود یکی از انگشتانش را از دست داده طرحی از انگشت مصنوعی Owen ساختۀ بنیاد e-nable را به دلخواه خود تغییر داده و این انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی را به سطح جدیدی از کارایی و زیبایی رسانده است.

معرفی انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی Knick Finger

نیک بروکینز که یک مهندس خدمات رسانه ای و علاقه‌مند به فناوری و ساخت چیزهای کوچک و بزرگ است، در ماه جولای سال ۲۰۱۴ با موتورسیکلت تصادف کرد و یکی از انگشتانش را از دست داد.

نیک می‌گوید: «من همیشه به ساختن چیزها علاقه داشته‌ام و در بیمارستان هم نخستین چیزی که به ذهنم رسید آن بود که می‌توانم برای خودم چیز جالبی بسازم زیرا چیزهایی هم دربارۀ اندامهای مصنوعی چاپ سه بعدی شنیده بودم.

هنگامی که به گزینه های موجود نگریستم چندان جذابیتی برایم نداشتند به ویژه طرحهایی که برای قطع شدگی دو بند انگشت وجود داشتند. خریدن پروتز نیز هیچ گونه جذابیت و هیجانی نداشت. ضمن اینکه مدلهای آماده صرفاً یک تزیینی هستند و عمل‌کرد خاصی ندارند.»

نیک با الهام از طرح انگشت مصنوعی Owen انگشت ویژه خود را با نام Knick Finger از صفر با استفاده از کد OpenScad و چاپگر سه بعدی Printrbot Simple ساخت. همچنین وی به تبعیت از اعضای انجمن e-NABLE طرح خود را به صورت متن باز و با اجازه نامۀ Creative Commons منتشر کرد تا دیگران نیز بتوانند از طرحهای وی برای ساختن انگشت مصنوعی استفاده کنند.

معرفی انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی Knick Finger

نیک می‌گوید: «من مقاله هایی درباره e-NABLE خوانده بودم که منجر به آشنایی با تارنمای Thingverse و یافتن طرح انگشت مصنوعی Owen شد. آغاز کردن کار سخت ترین بخش کار بود. طرحهای Owen به من جرأت شروع به کار و درک مفاهیم اصلی را داد. نسخه نخست کار من ترکیبی از طرح او به همراه قطعات بهینه شده‌ای از دست Flexy بود. این کار از نظر من دستاورد بزرگی بود زیرا می‌توانستم آن را بپوشم و به بهبود آن بیاندیشم.

معرفی انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی Knick Finger

ساختن نسخه دوم چندماهی زمان برد و برای من آغازی بود تا با برنامه Sketchup کار کنم. این نسخه خیلی خوب سرهم بندی شد اما مرا با دو مشکل مواجه کرد. ساختن و چاپ کردن آن مشکل بود. من می‌خواستم بهبودهایی روی آن انجام دهم اما ایجاد تغییر در آن و سازگاری آن با نیازهای افراد مختلف بسیار وقت گیر و دشوار بود.

من از یک سال پیش واقعاً عاشق OpenScad شدم. برای کار با آن لازم است تا کد بنویسید اما برای منی که پیش از این برنامه نویس بوده‌ام این کار خیلی راحت بود. من دومین کار طراحی پایه‌ای خود را با هدف ساختن چیزی که به راحتی تنظیم پذیر و ساختن آن آسانتر از کارهای قبلیم باشد آغاز کردم. من اکنون می‌توانم قطعات چاپ شده را در عرض سی دقیقه به هم وصل کنم و یک انگشت خیلی عالی بسازم!

معرفی انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی Knick Finger

من واقعاً از نسخه ۳٫۵ انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی راضی‌ام. ساختن آن آنقدر ساده هست که من می‌توانم بر اساس آن مجموعه‌ای از انگشتهای جالب و فانتزی بسازم و افزون بر این می‌بینم که دیگران در ساختن آن از من موفقتر بوده‌اند. من فکر می‌کنم این محصول به خاطر آنکه من هم به عنوان سازنده و هم به عنوان استفاده کننده به آن نگریسته ام خیلی خوب از آب در آمده است. من توانستم ایرادهای جزئی آن را که یک طراح عادی که آن را نمی پوشد در آورم و به خوبی آن را حس کنم.»

این انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی برای نیک به جزئی از زندگی روزمره وی تبدیل شده است. وی می‌گوید: «من پیش از آنکه دندانهایم را مسواک کنم آن را به دست می‌کنم و زمانی که می‌خواهم به رختخواب بروم آن را از دستم بیرون می آورم. این انگشت به طور کلی برای انجام کارهای روزانه خیلی مفید است و مشخصاً برای من هنگامی که آن را به دست ندارم معلوم می‌شود که چقدر در برداشتن یا نگه داشتن اجسام بدون آن ناشی هستم. من می‌توانم با آن صفحه کلید لپ تاپ خود تایپ کنم و برای کار کردن آن با صفحه های لمسی نیز برنامه‌ای در آینده دارم.

به طور کلی این انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی برای من خیلی مفید بوده است. بیشتر اوقات بدون آنکه حتی به آن فکر کنم یک روز کامل را طی می‌کنم مگر آنکه متوجه شوم کسی به آن زل زده و توجهش را جلب کرده است. این انگشت مصنوعی بهانه خوبی برای آن است که سر صحبت را با دیگران باز کنم و مردم اغلب در مورد اینکه نظرشان درباره این بریس انگشتی فانتزی چیست سخن می‌گویند و بیشترشان وقتی می‌فهمند که این نوعی اندام مصنوعی است شگفت زده می‌شوند.

افزون بر این من متوجه شده‌ام اکه این انگشت مصنوعی از عصبهای انتهای انگشتم محافظت می‌کند. بدون آن یک ضربه کوچک به انتهای انگشتم می‌تواند بسیار دردناک باشد.»

معرفی انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی Knick Finger

نیک می افزاید: «من امیدوارم این انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی بیشتر شناخته شود و در دسترس عده بیشتری قرار گیرد و بهبود طراحی آن ادامه یابد تا افراد بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند. مثلاً یکی از آشنایان من نیاز به یک شست مصنوعی داشت. من این طرح را طوری تنظیم کردم تا تنها یک بند انگشت داشته باشد. یک نفر دیگر هم هست که چندتا از انگشتانش را از دست داده و احتمالاً به اتصالات مچ پیشرفته‌تری نیاز داشته باشد. من می‌خواهم ساختن و تنظیم کردن این اندام مصنوعی را ساده‌تر کنم تا برای عدۀ بیشتری قابل استفاده باشد.»

شما می‌توانید فایلها و دستورالعملهای مربوط به طرح انگشت مصنوعی چاپ سه بعدی Knick Finger را از اینجا ببینید.

منبع: Enabling the Future

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *