بهبود توانبخشی زانو با اسکلت بیرونی BELK

شرکت اسپانیایی GOGOA سامانه BELK را برای توانبخشی زانو توسعه داده است. BELK یک ربات پوشیدنی است. این ربات حمایت ویژه و کنترل شده در زمان لازم را با تحریک الکتریکی عملکردی (FES) ترکیب کرده است تا به روند بازسازی زانو سرعت بخشد. این پوشیدنی را می‌توان در خانه و بدون نیاز به متخصص و مراکز توانبخشی استفاده کرد. با مجله فناوری‎های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

بهبود توانبخشی زانو با اسکلت بیرونی BELK

طیف وسیعی از آسیب‌ها از جمله آسیب حین انجام تمرین‌های ورزشی، تصادفات رانندگی، آسیب مغزی، آرتریت (التهاب مفصل) و سایر بیماری‌های تخریبی ناشی از پیری به توانبخشی زانو نیاز دارد. برآورد شده است که میزان ۲۲۹ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر آسیب زانو دیده‌اند که بیشتر آنها نیاز به دوره توانبخشی دارند. برخلاف این آمار بالا، دستگاه‌های توانبخشی رباتیک موجود (از جمله اسکلت‌های بیرونی و ارتزهای زانو) به طور کامل برای بازسازی مؤثر و ارزان راه رفتن مناسب نیستند.

سامانه BELK

شرکت GOGOA یک سامانه کاربردی به نام BELK توسعه داده است. BELK یک دستگاه رباتیک پوشیدنی است که می‌تواند برای توانبخشی زانو استفاده شود. این پوشیدنی رباتیک حمایت مورد نیاز (زمانی که احتیاج است) و تحریک الکتریکی عملکردی (FES) را برای کمک به سرعت بخشیدن و بهبود روند بازسازی ترکیب می‌کند. ترکیبی از کمک مورد نیاز و تحریک عضلانی در طول راه رفتن، ترکیبی مؤثر از روش‌های کمکی برای گام برداشتن بهینه است.

کنترل کمک مورد نیاز در زمان لازم یک میدان نیرو در امتداد مسیر دلخواه ایجاد می‌کند. تنها زمانی که بیمار از الگوی صحیح از پیش برنامه‌ریزی شده منحرف شود، گشتاوری متناسب اعمال می‌شود. این کنترل میدان نیرو، تنها به بخش‌هایی که بیمار نیاز دارد، کمک می‌کند تا یک الگوی راه رفتن طبیعی ایجاد شود. این بهبود روند بازسازی است.

افزون بر این، ادغام با تحریک الکتریکی عضلانی (FES) این روند را سرعت می‌بخشد. مجموعه‌ای از الکترودها موجب انقباض یا گسترش عضلات زانو در هر حرکت می‌شود. پس دستگاه BELK در هنگام راه رفتن نیرو، سرعت و موقعیت زانو را با فراهم آوردن نیروی کمکی و تحریک الکتریکی عملکردی تنظیم می‌کند. این نوآوری موجب می‌شود که روند بازسازی زانو کارآمدتر و مؤثرتر شود. فعال شدن عضلات و ایجاد کمک به حرکت کنترل شده زانو موجب توانبخشی بهتر در زمان کمتری خواهد شد. این سامانه برای استفاده در منزل طراحی شده است. بدون نیاز به رفتن به مراکز توانبخشی، در هزینه و زمان صرفه جویی خواهد شد.


در همین زمینه بخوانید:

>>GOGOA: نخستین شرکت اروپایی توسعه دهنده اسکلت بیرونی که تأییدیه CE را دریافت کرد


منبع: belkproject.eu

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *