بهبود زندگی حیوانات با فناوری های نوین : از پروتزها تا حفاظت گونه های در خطر انقراض

انسان‌ها تنها موجوداتی نیستند که از پیشرفت سریع فناوری بهره ‌مند می‌شوند بلکه حیوانات خانگی و اهلی و دیگر جانداران نیز از رشد فناوری سود می‌برند. فناوری‌هایی همچون پروتز حیوانات و گوشت مصنوعی زندگی حیوانات را در ابعاد مختلف بهبود می‌دهد. شاید روزی به جای گوشت حیوانات از گوشت مصنوعی به عنوان موادغذایی استفاده کنیم یا پهپادها گونه‌های حیوانات در خطر انقراض را نجات دهند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پروتزهای حیوانات

حیوانات با داشتن میکروچیپ‌های کاشتنی یا قلاده‌های مخصوص قابل ردیابی هستند و اگر از محل زندگی خود دور شدند ردیابی و به خانواده‌ی خود بازگردانده می‌شوند. از سوی دیگر، با کمک برخی از حسگرها، بر سلامتی و فعالیت فیزیکی آن‌ها نظارت می‌شود. فناوری‌ها نه تنها برای آسودگی انسان‌ها بلکه برای بهبود زندگی حیوانات نیز کاربرد دارد برای نمونه حیواناتی که دچار جراحت و آسیب و حتی قطع عضو شده‌اند با به کارگیری پروتزها شرایط بهتری خواهند داشت.

حفظ گونه‌های در معرض انقراض با هواپیماهای بدون سرنشین

بهبود زندگی حیوانات با فناوری های نوین : از پروتزها تا حفاظت گونه های در خطر انقراض
گرمایش زمین، فعالیت‌های انسان و تاثیر آن بر تغییرات اقلیمی، شکار حیوانات و از بین بردن زیستگاه حیوانات ممکن است به دوره‌ی انقراض ششم در کره‌ی زمین بیانجامد. در حالی که پیشرفت فناوری نقش منفی در این فاجعه بازی می‌کند اما می‌تواند ابزارهای حفاظت را برای حفظ گونه‌های در حال انقراض فراهم کند. شکارچیان در آفریقا با کشتن حیوانات مانند فیل و کرگدن به تجارت شاخ و عاج آن‌ها می‌پردازند. فعالان محیط زیست تلاش می‌کنند با ابزارهای خود با شکارچیان مقابله کنند که این مسیر سختی‌های بسیاری دارد.

امروزه با پرواز کردن پهپادها در پارک‌ها و مناطق حفاظت شده از شکار حیوانات در معرض خطر جلوگیری می‌شود. این هواپیماهای بدون سرنشین از راه دور و حتی در طول شب قادر به شناسایی شکارچیان هستند. پهپادهای Bathawk در آفریقای جنوبی، زیمباوه و بوتسوانا به همین منظور به کار می‌روند. شرکت آفریقایی UDS با بهره‌گیری از پهپادها اطلاعات مربوط به حیوانات را به دست می‌آورند. بنیاد حفاظت از حیوانات Lindbergh با همکاری شرکت فناوری Neurala، ازشبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق در راستای بهبود عملکرد پهپادهای حافظ خیوانات استفاده می‌کنند. به لطف وجود پهپادها، کاهش چشمگیری در شکار گونه‌های در معرض انقراض آفریقا مشاهده شده است.

گوشت مصنوعی

گوشت بخشی از رژیم غذایی انسان‌ها به شمار می‌آید. در راستای تولید گوشت، کارخانه‌های تولید گوشت به صورت صنعتی به تولید انبوه می‌پردازند. تقاضای بالای گوشت به ایجاد کارخانه‌های بزرگ تولید گوشت منجر شده است. تولید گوشت در چنین سطحی حیوانات را آزار خواهد داد. دانشمندان و مهندسان برای حل این مشکل، راه‌حل‌های بسیاری ارائه کرده‌اند از جمله جایگزینی گوشت گیاهی.

یکی دیگر از راه‌حل‌ها، تولید گوشت مصنوعی از سلول‌های بنیادی است. چگونه گوشت مصنوعی به کشتار حیوانات با هدف تولید موادغذایی پایان می‌دهد؟ گوشت مصنوعی آزمایشگاهی (Lab-grown Meat) که به آن گوشت مصنوعی هم گفته می‌شود گوشتی است که نه در بدن حیوانات، بلکه با کشت سلولی در محیط کنترل شده تولید می‌شود. شرکت Memphis Meats در این مسیر حرکت می‌کند. این نوع گوشت بافت و مزه‌ای شبیه گوشت معمولی دارد.


در همین زمینه بخوانیم:

>>آشنایی با اسکلت های بیرونی چالش نوآوری WearRAcon2019
>>چرا یادگیری عمیق در دنیای امروز اهمیت دارد؟


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *