جایگزینی انسان ها و ربات ها در فرآیند ماشینی شدن

انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲۰ میلیون موقعیت شغلی در کارخانه‌ها به علت مکانیزه شدن خط تولید از بین برود. جایگزینی ربات‌ها توجیح اقتصادی خاص خود را دارد. همزمان به علت از بین رفتن شغل‌هایی که به تخصص کمی نیاز دارد، نگرانی‌های بسیاری ایجاد شده است. هر چند این فرآیند در تمام نقاط جهان به یک شکل و کیفیت صورت نمی‌گیرد. با مجله‌ی فناوری های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات های دستیار دسته ای از ربات ها هستند که به تدریج جایگزین نیروی انسانی می‌شونداستفاده از ربات‌ها تنها به کارخانه‌ها محدود نمی‌شود و به‌کارگیری ربات‌ها در انواع خدمات در حال گسترش است. پیشرفت‌های حوزه‌های هوش مصنوعی، بینایی رایانه‌ای، تشخیص گفتار و یادگیری ماشین انجام این خدمات توسط ربات‌ها را ممکن ساخته است. با این اوصاف انتظار می‌رود نواحی جغرافیایی شاخص در شغل‌های تخصصی کمترین ضرر را از جایگزینی ربات‌ها تجربه نمایند.

بحث‌های مربوط به جایگزینی نیروی انسانی و ربات‌ها با گزارشی از شرکتی خصوصی با نام Oxford Economics به اوج می‌رسد. این شرکت تحقیقاتی پیش‌بینی می‌کند که در مناطقی از جهان که اشتغال نیازمند تخصص نیست، ساکنین دو برابر سایر نقاط شاهد جایگزینی انسان‌ها با ربات‌ها خواهند بود. در حال حاضر این گزارش در کنار اخبار داغ ماشین‌های خودران، ربات‌های پیش‌خدمت، ربات‌های انبار داری و … توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

کارهای تکرار شونده در کارخانه ها پیش از سایر مشاغل در فرآیند مکانیزه شدن دخیل می‌شوند

بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که مکانیزه شدن در کل مشاغل بیشتری ایجاد خواهد کرد. اما شکاف تخصصی لازم برای پر کردن این مشاغل، نسبت به مشاغلی که نابود می‌شوند، همچنان مکانیزه شدن را محکوم می‌کند.

مکانیزه شدن در مرحله‌ی نخست مشاغلی را هدف می‌گیرد که انجام امور تکراری را شامل می‌شوند. خط تولید کارخانه‌ها و انبارها بی‌شک در آینده شاهد حضور ربات‌های بیشتری خواهند بود.

مشاغلی که احساسات انسان‌دوستانه را درگیر می‌کنند، و یا نیاز به حد خاصی از قوه‌ی تخیل و نوآوری دارند، تا سالیان سال از حضور ربات‌ها بهره نخواهند برد. ربات‌ها در بخش‌هایی مانند ساخت و ساز، کشاورزی، فروش، و بخش‌های درمانی رفته رفته حضور بیشتری خواهند داشت.

ایا در این شرایط سیاست‌گذاری به جای کند کردن روند جایگزینی انسان‌ها با ربات‌ها، نمی‌تواند متوجه آماده ساختن نواحی آسیب‌پذیر شود؟ میزان آمادگی برای روبه‌رو شدن با این فرآیند می‌تواند در تنظیم کیفیت زندگی بسیاری مهم باشد.


در همین زمینه :

آیا هوش مصنوعی باید در قالب ربات انسان نما باشد تا بتواند با انسان ها تعامل کند ؟

کاربرد رباتیک و اتوماسیون در صنعت ساخت و ساز


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *