حسگرهای پلیمری میکروبی برای تحلیل مایعات بدن

گروهی متشکل از چندین متخصص از دانشگاه‌های مختلف برزیل حسگری ساختند که روی بستری از نانوسلولز باکتریوژنیک چاپ می‌شود. این حسگرهای نفوذپذیر با بدن سازگار هستند و بدون اینکه پوست زیرین آن عرق کند، به خوب کار می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این حسگرها با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

حسگرهای پلیمری میکروبی برای تحلیل مایعات بدن

این حسگر چسب مانند نسبت به حسگرهای معمول یک پیشرفت چشمگیر محسوب می‌شود. حسگرهای معمول بر بسترهای پلاستیکی چاپ می‌شوند. این حسگر جدید را می‌توان به عنوان یک وسیله برای تحلیل مایعات بدن استفاده کرد.

یکی از پژوهشگران دخیل در این طرح به نام Rosa de Silva در مورد آن گفته است: نانوسلولز میکروبی صد در صد طبیعی محسوب می‌شود. این نانوسلولز به وسیله باکتری‌ها از شکر ساخته می‌شود. برتری آن نسبت به پلاستیک فراهم کردن یک بستر خوب برای تماس با پوست است. اینک چندین سال است که این بستر تجاری سازی شده است. برای بستن زخم از این بستر استفاده شده است. اما پیش از این به عنوان بستر الکتروشیمیایی روی آن مطالعه نشده است.

برتری نانوسلولز پلیمری میکروبی نسبت به حسگرها معمول

مشکل اصلی حسگرهای معمول این است که پوست در مجاورت آن عرق می‌کند. به همین دلیل یک لایه بین حسگر و پوست ایجاد می‌شود. این لایه کارکرد حسگر را محدود کرده و احتمال حساسیت را افزایش می‌دهد. نانوسلولز کاملا نفوذپذیر است. بنابراین پوست زیرین آن نفس می‌کشد. به این ترتیب مایعات بدن به لایه‌ فعال حسگر می‌رسد.

مواد قابل آشکار سازی با حسگر نانوسلولز پلمیری میکروبی

اندازه حسگر ۰٫۵*۱٫۵ است. ذخامت آن به نازکی دستمال کاغذی است. این حسگر قادر به آشکارسازی اسید اوریک، لاکتیک اسید، گلوکز، پتاسیتم، و سدیم است. این ترکیبات در بدن در گردش هستند و وارد عرق نیز می‌شوند. بنابراین حسگر مناسب دیابتی را می‌توان با نانوسلولز توصیف شده ساخت. کاربرد دیگر تنظیم هورمون‌های بدن با تشخیص estradiol است.

کاربرد دیگر آن حسگری است که میزان ترکیبات عامل‌های آلاینده‌ را در خون تشخیص می‌دهد. ترکیباتی مانند سرب یا کلسیم که در مقادیر زیاد برای بدن سمی است.

یکی دیگر از پژوهشگران این طرح با نام Paulo Augusto Raymundo Pereira در مورد طرز کار این حسگر این چنین توضیح می‌دهد. این حسگر به یک پتانسیومتر متصل می‌شود که با اندازه‌گیری تغییرات جریان الکتریکی کار می‌کند. داده‌های بدست آمده برای تبدیل به منحنی‌های استاندارد به رایانه منتقل می‌شود.

پژوهشگران برای مقرون به صرفه ساختن این حسگرها در حال مطالعه هستند. همچنین آنان در حال مطالعه برای استفاده از آن برای تزریق دارو هستند.


بیشتر بخوانید:
حسگرهای BioButton برای نظارت بر بیمار در منزل و بازگشت ایمن به محیط کار
حسگر های الکترونیکی پارچه ای و کاربرد آن در لباس های رباتیک نرم


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *