مزایای طرح «سرآغاز» در آمریکا برای کودکان چندمعلولیتی

مزایای طرح «سرآغاز» در آمریکا برای کودکان چندمعلولیتیپژوهشها نشان می‌دهد کودکان چندمعلولیتی که در برنامه‌‌های حمایتی «سرآغاز» شرکت کرده‌اند در مقایسه با سایر کودکان در آزمون‌های کاربرد زبان، خواندن و حساب نمره‌های بالاتری به‌دست می‌آورند.

طرح «سرآغاز (Head Start)» که هرساله توسط وزارت بهداشت ایالات متحده آمریکا اجرا می‌شود، برای نزدیک به یک میلیون کودک تا سن ۵ سال در خانواده‌های کم‌درآمد، برنامه‌های آموزش اولیه فراهم می‌کند. بر طبق مقررات این برنامه، باید دست کم ده درصد از کودکان ثبت نام شده را کودکان معلول تشکیل دهند.

این مطالعه یکی از نخستین پژوهش‌ها است که اثر طرح «سرآغاز» را بر کودکان معلول که دارای اختلالات گفتاری و زبانی، شناختی، رفتاری و عاطفی، حسی و اختلالات فیزیکی هستند بررسی می‌کند.

کریستین ریزپلی، استادیار دانشکده آموزش و پرورش دانشگاه ایالتی میشیگان، بیان می‌کند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد کودکان چندمعلولیتی که تجربه آموزش پیش از مهدکودک داشتند در مقایسه با کودکان چندمعلولیتی که در برنامه «سرآغاز» شرکت نکرده بودند، از نظر زبان و مهارت‌های تحصیلی اولیه بهتر هستند.»

ریزپلی و کیونگ هی لی، دانشیار دانشکده مددکاری اجتماعی، اطلاعات۵۷۰ کودک را که از «مطالعه تاثیر برنامه سرآغاز»، جمع‌آوری شده بود تحلیل کردند. «مطالعه تاثیر برنامه سرآغاز»، بررسی داده‌های با جامعه آماری حدود۵۰۰۰ کودک عضو طرح‌ «سرآغاز» و طرح‌های دیگر است.

مطالعه نشان می‌دهد که افزون بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان در برنامه «سرآغاز»، ناتوانی کودکان دارای چندمعلولیتی با احتمال زیادی توسط پزشک تشخیص داده می‌شود و فقط جنبه تحصیلی در نظرگرفته نمی‎شود که از دیگر مزایای این طرح برای مراقبت از کودکان معلول به حساب می‌آید.

ریزپولی می‌گوید: «طرح سرآغاز در ارتباط خانواده‌ها با ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی و روانشناسان در جامعه برای شناسایی کودک ناتوان، زمانی که این نگرانی وجود دارد که کودک دارای ناتوانی است، بسیار موثر عمل کرده است.»

این مقاله در «Journal of Social Service Research» به صورت آنلاین قرار دارد.


در همین زمینه بخوانید:

>> ویتنام نخستین مسابقه فناوری را برای حمایت از کودکان معلول برگزار کرد


منبع: Futurity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *