خالکوبی های هوشمند نسل آینده فناوری پوشیدنی

فناوری‌های پوشیدنی در حال پیشرفت هستند و به بخشی از زندگی ما تبدیل شده‌اند. مدارهای الکترونیکی و پردازنده‌هایی را تصور کنید که بر پوست بدن خال‌کوبی می‌شوند. با لمس پوست، سیگنالی به گوشی موبایل شما ارسال می‌شود و با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار می‌کنید. همچنین می‌توانید بر سلامتی خود نظارت داشته باشید. به نظر می‌رسد خالکوبی‌ هوشمند نسل آینده فناوری‌های پوشیدنی است. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

خال کوبی های هوشمند نسل آینده فناوری پوشیدنی

خال‌کوبی هوشمند در تقاطع صنعت مد، پایایی (sustainability) و تجربه‌های شخصی قرار می‌گیرد. برای انسان، پایایی یا پایداری عبارت است از پتانسیلی برای کسب رفاه به شکلی طولانی‌مدت؛ رفاهی که ابعاد زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی را در بر می‌گیرد.

پژوهشگران شرکت مایکروسافت، خال‌کوبی هوشمندی طراحی کرده‌اند که می‌توان با کمک آن تلویزیون یا هر دستگاه را از راه دور کنترل کرد.

خال کوبی های هوشمند نسل آینده فناوری پوشیدنی

مزایای حسگرهای پوشیدنی انعطاف‌پذیر

شرکت گوگل، خا‌لکوبی با نام SkinMarks توسعه داده است که پوست را به یک صفحه‌ی لمسی تبدیل می‌کند. می‌توان همانند یک گوشی هوشمند با صفحه‌ی لمسی، با انگشت بر خال‌کوبی‌های هوشمند حرکت کرد و حسگرها را فعال کرد. افزون بر حرکت‌های رایجی که بر گوشی لمسی اجرا می‌کنیم، با خم کردن انگشت یا فشرده کردن پوست نیز حسگر فعال می‌شود. بنابراین تنوع حرکت‌ها بر پوست بیشتر از حرکت بر یک صفحه‌ی لمسی خواهد بود.

خال کوبی های هوشمند نسل آینده فناوری پوشیدنی

خالکوبی هوشمند سبک از جنس گرافین

همچنین گروهی از دانشمندان، حسگرهای پوشیدنی طراحی کردند که بیماران می‌توانند با آن سلامتی قلب خود را در طول زمان نظارت کنند. با این حال، بسیاری از حسگرهای پوشیدنی بزرگ و دست و پاگیر هستند. کاربر با این نوع حسگرها احساس راحتی ندارد.

برای حل این مشکل، محققان دانشگاه تگزاس، ماده‌ی پوشیدنی سبک و انعطاف‌پذیر طراحی کرده‌اند که با دقت بالا می‌تواند بر وضعیت سلامتی قلب نظارت داشته باشد. خال‌کوبی هوشمند از جنس گرافین توسعه یافته. گرافین (Graphene) نامِ یکی از آلوتروپ‌هایِ کربن است. این ماده با استفاده از ساختار بلوری لانه زنبوری دوبعدی تشکیل‌شده است. این نوع حسگر، انواع سیگنال‌های بدن از جمله سیگنال‌های الکتریکی و بیوشیمیایی را اندازه‌گیری می‌کند. حسگر بر قلب قرار می‌گیرد. این حسگر با دو روش سیزموکاردیوگرافی و الکتروکاردیوگرافی بر وضعیت قلب نظارت دارد.

معایب

هنوز اطمینان کاملی بر عملکرد خالکوبی‌های هوشمند وجود ندارد. ناسازگاری حسگرها با پوست و حساسیت پوستی به برخی از مواد مورد استفاده همچنان از مشکلات حسگرهای پوشیدنی به شمار می‌آید. از سوی دیگر، حسگرها هنوز مقاومتی کافی برخوردار نیستند و در طول کارهای روزمره ممکن است از پوست جدا شود.


بیشتر بخوانیم:

>>تی شرت های چاپ شده ای که بر سلامتی شما نظارت دارند
>>خالکوبی هوشمند و عینک واقعیت افزوده : نسل جدید فناوری های پوشیدنی شرکت گوگل
>>تعامل اجتماعی هوش مصنوعی‌ با انسان ها تنها با داشتن بدن فیزیکی تحقق می یابد


منبع: wearable-technologies

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *