شرکت خودروهای بدون راننده Uber و رسوایی اخلاقی

شرکت خودروهای بدون راننده Uber در حال گسترش محدوده فعالیت‌های خود بود که با یک رسوایی اخلاقی مواجه شد. با این رسوایی اخلاقی و کنار گذاشته شدن مدیر این شرکت از هیئت مشاورین فنی ترامپ، در حال حاضر این شرکت شهرت و محبوبیت خود را در بین مردم از دست داده است.

شرکت خودروهای بدون راننده Uber و رسوایی اخلاقی

شرکت Uber امیدوار بود برنامه ناوگان بدون راننده خود را در سانفرانسیسکو اجرا کند اما دو ماه پیش، زمانی که این طرح با برخی مشکلات محلی برخورد کرد، متوقف شد. در حال حاضر و درست پیش از گزارش آزار و اذیت جنسی در گروه مهندسی Uber، خودروهای بدون راننده این شرکت رسماً در گراند کانیون (Grand Canyon) روانه خیابان‌ها شده‌اند. امروز کسانی که در شهر Tempe ایالت آریزونا هستند می‌توانند یکی از خودروهای Volvo XC90 SUV بدون راننده Uber را در اختیار داشته باشند.

Uber در ابتدا برنامه خودرو بدون راننده خود را در پیتسبورگ، پنسیلوانیا و سپس در سان فرانسیسکو تا اواسط ماه دسامبر با ۱۶ خودرو بدون راننده شروع کرد اما در ایالت کالیفرنیا با یک مسأله رو به رو شد: اداره وسایل نقلیه (DMV) کالیفرنیا اصرار داشت که خودروهای Uber برای دریافت مجوز رانندگی در جاده‌های کالیفرنیا باید ۱۵۰ دلار بپردازند. Uber این مسأله را نپذیرفت و از پرداخت وجه خودداری کرد، پس از آن یکی از خودروهای بدون راننده یک چراغ قرمز را رد کرد. یک هفته بعد، رفتن Volvoها به آریزونا متوقف شد.

اجرای برنامه خودروهای بدون راننده در آریزونا با حمایت فرماندار این ایالت (Doug Ducey)، که یکی از طرفداران این طرح از زمانی که این وسایل نقلیه خودکار رونمایی شد، همراه بود. وی به Uber گفت این ایالت از شرکت‌های ناوگان بدون راننده استقبال می‌کند: «با آغوش باز و جاده‌های کاملاً باز».

اما این نخستین موضع لیبرال (آزاد اندیش) آریزونا در برابر فناوری رانندگی نیست. فرماندار Ducey یک فرمان اجرایی در اوت ۲۰۱۵ امضا کرد که اجازه آزمایش و عملیاتی کردن خودروهای بدون راننده در این ایالت را می‌دهد. به همین دلیل سامانه خودکار کروز جنرال موتورز تصمیم گرفت دومین شرکت خود را در Phoenix افتتاح کند و به همین دلیل آریزونا به منبع آزمایش خودروهای بدون راننده تبدیل شده است.

شرکت خودروهای بدون راننده Uber و رسوایی اخلاقی

گرچه این ایالت دستورالعمل‌های تنظیمی بسیار دوستانه‌تری برای خودرو خودران نسبت به کالیفرنیا دارد و فرماندار در حال حاضر استفاده کننده شماره یک از برنامه خوردوهای بدون راننده شرکت Uber است، اما او نمی‌خواهد که به تنهایی در این خودرو باشد. حال بنابر گفته The Verge، Uber قصد دارد دو مهندس راننده برای کمک و نظارت بر کار هر خودرو داشته باشد.

تاکنون Uber و یا دفتر فرماندار Ducey چیزی در مورد اجرای این برنامه اعلام نکردند. پس از گزارش مذکور از آزار و اذیت جنسی در Uber، مدیر عامل شرکت، Travis Kalanick جلسه‌ای برای کلیه پرسنل، به همراه Arianna Huffington، عضو هیئت مدیره و Liane Hornsey، رئیس دفتر منابع انسانی برگزار کرد تا در مورد گام‌های بعدی شرکت بحث کنند.

در حالی که به نظر می‌رسد، افزایش محدوده تحت پوشش، یک گام مثبت در جهت آینده این شرکت است اما ممکن است این سیاست برای بیرون آمدن از رسوایی کافی نباشد. تنها چند هفته قبل از اتهامات اخیر تبعیض جنسی، پس از اینکه گزارش شد ۲۰۰٫۰۰۰ نفر حساب‌های خود را در یک کمپین #DeleteUber حذف کردند، Kalanick از هیئت مشاوره فنی ترامپ، کنار گذاشته شد.

ما منتظریم آنچه که در طی جلسه پرسنل این شرکت گفته شده است را بشنویم. همچنین گزارش شده است که یک یادداشت داخلی از Kalanick به دست آمده، که بیشتر در مورد جزئیات تحقیقاتی است که Uber قصد دارد در مورد اتهام آزار و اذیت جنسی انجام دهد.

منبع: techcrunch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *