خودروهای شرکت فورد مراقب سلامتی شما هستند

چه احساسی خواهید داشت اگر صاحب خودرویی باشید که اطلاعات دقیقی در مورد سلامتی شما داشته باشد؟ اطلاعاتی شامل نظم ضربان قلب و میزان قند خون شما. شرکت خودروسازی فورد (Ford) اعلام کرده است که در حال آزمایش خدمات سلامتی است که قرار است به ویژگی‌های خودروهای تولیدی این شرکت اضافه شود. برای آشنایی با این خدمات با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

خودروهای شرکت فورد مراقب سلامتی شما هستندPim van der Jagt که مسئول بخش پژوهش و توسعه‌ی شرکت فورد است، در کنفرانس شبکه‌ی حسگرهای بدنه‌ی IEEE توضیحاتی درباره‌ی برخی از آزمایش‌های این شرکت ارائه داد و بیان کرد که شرکت فورد در حال آزمایش انواع ویژگی‌های سلامتی و تندرستی بر روی خودروها و SUVهای تولیدی خود است.

او بعدها در یک مصاحبه‌ی IEEE گفت « بررسی‌های ما نشان داده است که هزینه‌هایی که کاربران برای بهداشت و سلامتی خود صرف می‌کنند در حال افزایش است.» این موضوع برای شرکت فورد انگیزه‌ای شده است تا بر روی خدمات سلامت خودروهای خود کار کند. اعضای این شرکت امیدوارند که این موضوع مشتریان را جذب کند و یک امتیاز مثبت در بازار رقابتی خودرو باشد.

خودروهای شرکت فورد مراقب سلامتی شما هستندvan der Jagt به عنوان مسئول فنی اجرایی پژوهش و توسعه فناوری‌های خودرو در مرکز تحقیقات و نوآوری فورد، واقع در آخن (Aachen) کشور آلمان، بر روی آزمایش هایی در سه زمینه‌ی مختلف از خدمات سلامت این خودروها نظارت می‌کند. در ادامه به معرفی این خدمات خواهیم پرداخت.

۱- دستگاه اندازه‌گیری ضربان قلب در صندلی راننده

مجموعه‌ی اعضای داخلی خودروهای فورد شامل یک خواننده‌ی نوار قلب (ECG) است که در صندلی راننده نصب شده است. در حالی که برای استفاده از سامانه‌های نوار قلب در بیمارستان‌ها لازم است الکترودهای دستگاه بر روی پوست افراد نصب شود، سامانه‌ی داخلی خودروهای فورد بدون تماس و از روی لباس‌های راننده سیگنال‌های خود را ثبت می‌کند. البته این امکان برای لباس‌های معمولی وجو دارد. van der Jagt افزود «نه یک ژاکت زمستانه‌ی ضخیم یا کت چرمی»

با هر ضربان قلب یک سیگنال الکتریکی در سلول‌های عضله‌ی قلب به صورت موجی حرکت می‌کند. صندلی خودروی فورد شامل شش صفحه‌ی خازنی است که این سیگنال‌ها را ثبت می‌کنند. این سیگنال‌ها با اندازه‌گیری بار الکتریکی بین صفحات خازنی و بدن راننده به دست می‌آیند که مقدار آن با هر تپش قلب کمی تغییر می‌کند. این فناوری با مشارکت Steffen Leonhardt، پروفسور دانشگاه RWTH آخن توسعه داده شده است.

خودروهای شرکت فورد مراقب سلامتی شما هستندVan der Jagt مردم را در حالی تصور می‌کند که از رفت و آمدهای روزانه‌ی خود به عنوان معاینه‌ی راحت و بی‌دردسر شرایط قلبیشان بهره می‌برند. او اشاره کرد در حال حاضر بیماران قلبی می‌توانند از فناوری‌های اندازه‌گیری ضربان قلب پوشیدنی و برنامه‌های کاربردی که معاینات را در خانه انجام می‌دهد، استفاده کرده و نتایج آن را برای پزشک یا مشاور سلامت خود ارسال نمایند. او می‌گوید «به جای این که ده دقیقه از وقت خود را در آشپزخانه برای انجام این کار صرف کنید، چرا آن را در حال رانندگی انجام ندهید؟ سپس زمانی که به محل کار خود رسیدید، نتایج حاصل از تحلیل‌ها را دریافت خواهید کرد.»

در حالی که مهندسان فورد ثابت کرده‌اند که دستیابی و اجرای این فناوری امکان پذیر است، van der Jagt می‌گوید، آن‌ها در حال حاضر در تلاشند که تعین کنند آیا در آینده بازاری برای چنین سرویسی وجود دارد یا نه. شرکت فورد تخمین زده است که تا سال ۲۰۵۰ یک سوم از مشتریان اروپایی خود ۶۵ ساله و مسن‌تر هستند. اغلب افراد مسن مشکلات قلبی دارند. افزون بر این، افراد در سنین بالا هم به رانندگی ادامه خواهند داد. van der Jagt افزود « ما در نظر گرفته‌ایم که افراد در سنین بالای ۱۰۰ سال هم رانندگی خواهند کرد.»

۲- نمایش اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری قند خون در صفحه نمایش داشبورد خودرو

این قابلیت بالقوه را می‌توان با استفاده از Ford Sync که اتصال ابزارهای پوشیدنی و برنامه‌های کاربردی را به خودرو امکان پذیر می‌کند، فراهم کرد. در نتیجه‌ی این همگام سازی، اطلاعات بر روی صفحه نمایش مرکزی خودرو نمایش داده می‌شود.

بیماران دیابتی باید به صورت مداوم از میزان قند خونشان که با وعده‌های غذایی و فعالیت‌های روزانه نوسان می‌کند، آگاهی داشته باشند. میزان قند خون پایین می‌تواند به از هوش رفتن فرد مبتلا به دیابت منجر شود. به همین دلیل بیماران دیابتی به طور فزاینده‌ای از سامانه‌های کنترل مداوم قند خون استفاده می‌کنند. این سامانه‌ها مجهز به حسگرهایی است که در زیر پوست قرار می‌گیرد و اطلاعات را به یک ایستگاه پایه یا گوشی هوشمند ارسال می‌کند.

خودروهای شرکت فورد مراقب سلامتی شما هستند

یک برنامه‌ی کاربردی گوشی هوشمند نتایج حاصل از اندازه‌گیری قند خون را نمایش می‌دهد.

چنین سامانه‌ی نظارتی می‌تواند اطلاعات را به راحتی به خودرو ارسال کند. van der Jagt می‌گوید « شما به جای این که گوشی خود را برای بررسی اعدادی که ابزارهای پوشیدنی شما ایجاد کرده است بردارید، کافی است نگاهی به صفحه‌ی نمایش خودرو بیندازید. این خیلی امن‌تر است.» افزون بر این که راننده امکان اندازه‌گیری میزان قند خون خود را دارد، van der Jagt همچنین مادری را در حال رانندگی تصور می‌کند که نوزاد مبتلا به دیابت او در قسمت عقبی ماشین نشسته است. به نظر می‌رسد که کودک به خواب رفته است، اما این امکان هم وجود دارد که به خاطر افت قند خون از هوش رفته باشد. van der Jagt می‌گوید «مادر می‌تواند اطلاعات را بر روی صفحه نمایش بخواند:حال کودک کاملا خوب است، و حالا می‌تواند دوباره بر روی جاده تمرکز کند.»

۳- انجام یک معاینه‌ی کامل در حال رانندگی

van der Jagt می‌گوید عرضه‌ی چنین سرویسی در خودروهای نسل بعدی که به طور مستقیم به اینترنت متصل هستند، امکان پذیر خواهد بود.

چنین اتصالی امکان پزشکی از راه دور را در خودرها فراهم می‌کند. van der Jagt می‌گوید «شما می‌توانید به جای مراجعه به پزشک خانوادگی خود، در داخل وسیله‌ی نقلیه و در مدت زمان کوتاهی با او ارتباط برقرار کنید. حسگرهای خودرو می‌توانند در حین رانندگی علائم حیاتی راننده را ثبت کرده و اطلاعات را در طول مشاوره برای پزشک ارسال نماید.»

شرکت فورد در حال حاضر خودروهای آزمایشی را با انواع دوربین‌ها و حسگرها برای اندازه‌ گیری علائم حیاتی از راه دور مجهز کرده است. می‌توان به راحتی دمای بدن را به وسیله‌ی دوربین‌های مادون قرمز یا حسگرهای تعبیه شده در داخل صندلی اندازه گیری کرد. Van der Jagt اشاره کرد که برای بررسی وضعیت تنفس و ضربان قلب می‌توان از رادار با شدت کم استفاده کرد. در این سامانه‌ها موج‌های الکترومغناطیسی هدایت شده به بدن از انواع مختلف بافت‌ها و از راه‌های مختلف بازتاب می‌یابند. سیگنال‌های رادار با ضربان قلب و انقباض و انبساط ریه‌ها تغییر می‌کنند.

Van der Jagt همچنین اشاره کرد که با شرکت هلندی فیلیپس (Philips) در مورد دوربین‌های علائم حیاتی این شرکت ملاقات کرده است. این دوربین‌ها ضربان قلب را با تشخیص تغییر فوق‌العاده ظریف رنگ صورت که در نتیجه‌ی جریان یافتن خون در سرخرگ‌ها و مویرگ‌های صورت اتفاق می‌افتد، اندازه‌گیری می‌کنند و وضعیت تنفس را از طریق حرکات قفسه‌ی سینه‌ی فرد ارزیابی می‌نمایند. Van der Jagt می‌گوید «ما برای همکاری مشترک در حال مذاکره با این تولید کنندگان هستیم.»


بیشتر بخوانید:

>>خودرو تسلا مدل۳ کوچکتر و مقرون به صرفه تر از مدل S


منبع: spectrum

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *