خودرو های پرنده و حمل و نقل پایدار

درباره‌ی آینده‌ی صنعت حمل و نقل بحث‌های بسیاری وجود دارد. خودروهای الکتریکی، خودروهای خودران، شبکه تونل‌های زیرزمینی، خودروهای اشتراکی و خودروهای پرنده ایده‌های پژوهشگران و ایده‌پردازانی همچون ایلان ماسک هستند که برای آینده‌ی صنعت حمل و نقل متصور شده‌‌اند. شاید انیمیشن قدیمی خانواده جتسون (Jetsons) را به یاد بیاورید. در این انیمیشن، خانواده جتسون با ماشین‌ پرنده‌ای رفت و آمد می‌کنند که پس از سفر به یک کیف دستی تبدیل می‌شود. پژوهشی بر خودروهای پرنده (Vertical Take-Off and Landing) و اثرات آن بر پایداری زیست محیطی نشان داده است که خودروهای پرنده برای سفرهای با مسافت‌های کم مناسب نیستند. هرچند می‌توانند برای سفرهای طولانی و مسافت‌های زیاد در حمل و نقل پایدار به کار روند. گفتنی است که برخی از شرکت‌های خودروسازی در حال توسعه‌ی نمونه‌های اولیه خودروهای پرنده هستند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

خودروهای پرنده و حمل و نقل پایدار

مقایسه‌ی خودروهای پرنده و خودروهای زمینی

این پژوهش در مجله‌ی “Nature Communications” منتشر شده است. خودروهای پرنده که به صورت عمودی فرود می‌آیند و از زمین بلند می‌شوند به خودروهای عمودپرواز یا VTOL شناخته می‌شوند. خودروهای پرنده همچون هلیکوپتر از زمین بلند می‌شوند و فرود می‌آیند اما قدرت آیرودینامیکی هواپیماها را دارند. با توجه به پژوهش‌های مرکز سامانه‌‌های پایدار (Center for Sustainable Systems) دانشگاه میشیگان و شرکت خودروسازی فورد، خودروهای پرنده برای شهرهای پرجمعیت یا مناطقی که به خاطر محدودیت‌های جغرافیایی امکان استفاده از خودروهای اشتراکی وجود ندارد کاربردی هستند. VTOLها می‌توانند در برخی شرایط و در مسافت‌های طولانی عملکرد بهتری نسبت به خودروهای زمینی داشته باشند.

VTOLها از نظر انرژی مصرفی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و صرفه‌جویی در مدت زمان سفر با خودروهای زمینی مقایسه شدند. اگرچه خودروهای الکتریکی پرنده هیچ گاز گلخانه‌ای در طول پرواز منتشر نمی‌کنند اما باتری‌های آن‌ها از الکتریسیته تولیدی نیروگاه‌های برق تامین می‌شود. پژوهشگران دانشگاه میشیگان و شرکت فورد نشان دادند که VTOLها برای سفرهای با مسافت بالای ۱۰۰ کیلومتر و ظرفیت کامل چهار مسافر، انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری نسبت به خودروهای زمینی با تعداد سرنشین میانگین ۱٫۵۴ دارند. انتشار گازهای گلخانه‌ای خودروهای پرنده ۵۲ درصد پایین‌تر از خودروهای زمینی گازوییلی و ۶ درصد پایین‌تر از خودروهای زمینی الکتریکی تخمین زده شده است. از سوی دیگر، با استفاده از خودروهای پرنده در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود.

خودروی پرنده و حمل و نقل عمومی

این پژوهش کمک بسیاری به پیش‌بینی موفقیت خودروهای پرنده در آینده و اثر آن‌ها در حمل و نقل پایدار پیش از تجاری شدن خواهد کرد. امروزه حمل و نقل عمومی با چالش‌هایی از جمله افزایش ترافیک و ازدحام، کاهش امنیت و تغییرات اقلیمی در اثر گرمایش زمین روبرو شده است. خودروهای الکتریکی و خودران برخی از چالش‌ها را حل خواهد کرد اما مشکل ترافیک و ازدحام در خیابان‌ها و اتوبان‌ها حل نخواهد شد.

خودروهای پرنده می‌توانند به صورت تاکسی شهری یا ارائه خدمات مسافرتی شهری و منطقه‌ای مشکل ترافیک را حل کنند. برخی از شرکت‌های هوافضا همچون ایرباس (Airbus)، بویینگ (Boeing) و استارتاپ آمریکایی Joby Aviation و شرکت Lilium و همچنین آژانس ناسا در حال سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی نمونه‌های اولیه VTOLها هستند. یکی دیگر از قابلیت‌های خودروهای پرنده به کارگیری سامانه‌ی پیشران الکتریکی توزیع شده (Distributed Electric Propulsion) است که از چند پیشران کوچک تشکیل شده است.


در همین زمینه بخوانیم:

>>ایلان ماسک و تحول صنعت حمل و نقل آینده
>>آیا پهپاد Volocopter یکی از تاکسی‌های پرنده آینده خواهد بود؟
>>بیایید کمی جدی‌تر به خودروهای پرنده بیاندیشیم


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *