داروهای جدید خوراکی برای درمان آسیب نخاعی برای شرکت‌کنندگان سالم بی خطر و قابل تحمّل اند

تازه‌ترین یافته‌های موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب (IoPPN) در کینگز کالج لندن نشان داده است که یک درمان دارویی جدید بی‌خطر و قابل تحمّل برای آسیب نخاعی (SCI) وجود دارد. این درمان یک داروی خوراکی با نام KCL-286 است که فاز نخست آزمایش آن موفقیت آمیز بوده است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به معرفی بیشتر این دارو می‌پردازیم.

تصویر کپسول‌های دارو

نحوه اثر KCL-286 برای درمان آسیب نخاعی

حاصل این تحقیق، که در نشریه‌ی British Journal of Clinical Pharmacology منتشر شد، داروی KCL-286 است که با فعال کردن گیرنده‌ی رتینوئیک اسید بتا (RARb) باعث بازگشت سلامت به ستون فقرات می‌شود. شرکت کنندگان کارآزمایی بالینی در فاز نخست این پژوهش، دارو را بدون عوارض جانبی شدید تحمّل کردند. پژوهشگران اکنون به دنبال بودجه برای فاز دو هستند، تا ایمنی و تحمل دارو را در بیماران SCI پژوهش کنند.

هر سال نزدیک به ۰٫۷ تا ۱٫۲ میلیون نفر دچار SCI می‌شوند. سقوط و تصادفات جاده ای علت اصلی آن است. تنها در ایالات متحده‌ی آمریکا سالانه چهار میلیارد دلار صرف مراقبت های پزشکی و هزینه های غیرمستقیم (یعنی ناتوانی در کار و تأمین اجتماعی) بیماران SCI می شود، ولی هیچ داروی معتبری برای درمان این نارسایی ذاتی سیستم عصبی مرکزی بزرگسالان وجود ندارد.

پژوهش‌های قبلیِ گروه‌های مختلف نشان داده است که رشد عصبی را می توان با فعال کردن گیرنده RARb2 تحریک کرد، اما داروی مناسبی برای انسان ساخته نشده است. پروفسور کورکوران و تیمش KCL-286 را، که یک آگونیست RARb2 است، توسعه دادند و اثرش را برای نخستین برای روی انسان مورد مظالعه قرار دادند.

تعیین کمینه و بیشینه دوز خطر KCL-286

در این آزمایش، 109 مرد سالم شرکت‌کننده وارد یکی از دو گروه آزمایشی شدند:گروه نخست تک دوز صعودی (SAD) با تعامل غذایی (FI) است و گروه دیگر چند دوز صعودی (MAD). اعضاء هر گروه به چند زیرگروه با دوزهای متفاوت تقسیم شدند.

در پژوهش‌های SAD، که هدفشان تعیین مقادیر کمینه و بیشینه‌ی دوز بی‌خطر است، بیماران دارو را در دوزهای اندکی دریافت می‌ کنند که به تدریج زیاد می‌شوند. پژوهشگران به دنبال عوارض جانبی هستند و نحوه تعامل دارو با بدن را اندازه گیری می کنند. پژوهش‌های MAD چگونگی تعامل بدن با تجویز مکرر دارو و تجمّع بلقوه‌ی دارو در بدن را بررسی می‌کند.

پژوهشگران دریافتند که مصرف 100 میلی‌گرم KCL-286 در هر وعده بی خطر است و هیچ عارضه جانبی شدیدی برای شرکت کننده در پی ندارد.

نظر متخصصان در مورد داروی KCL-286

پروفسور جاناتان کورکوران، پروفسور علوم اعصاب، مدیر واحد کشف داروی دانشکده‌ی اعصاب در IoPPN، و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: «این اولین قدم مهم در نشان دادن قابلیت KCL-286 در درمان آسیب های نخاعی است. این پژوهش برای نخستین بار نشان داده است که انسان می‌تواند قرص داری ۱۰۰ میلی‌گرم دارو را با خیال راحت مصرف کند. یافته‌های ما دال بر این است که دارو با گیرنده‌های مورد نظر ما در بدن واکنش نشان می‌دهد.»

دکتر Bia Goncalves، دانشمند ارشد، مدیر پروژه این پژوهش، و نویسنده نخست این پژوهش در IoPPN گفت: «آسیب های نخاعی زندگی را مختل می کنند و بیمار در برآورده کردن کوچکترین نیازش به چالش می‌کشند. تأثیرات منفی بر سلامت جسمی و روانی آن‌ها قابل توجه است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که درمان SCI امکانپذیر است. من یافته‌های آیندمان بسیار خوشبین ام.»

این کار با کمک مالی شورای تحقیقات پزشکی امکان پذیر شد.


ادغام هوش مصنوعی در فیزیوتراپی: انقلابی در توانبخشی
بیمار کوادریپلژی با کمک پل دیجیتال میان مغز و نخاع راه رفت


منبع: Kings College London

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *