دستکش هوشمند RoboGlove محصول مشترک جنرال موتورز و ناسا

همکاری مشترک جنرال موتورز و ناسا در ساخت دستکش هوشمند رباتیک جدید: این محصول جدید از عملگر‌های انگشتان ربات R2‌ استفاده و از آن برای ایجاد و اعمال نیروی بهینه بهره برده است. دستکش RoboGlove می‌تواند به میزان قابل توجهی خستگی ناشی از انجام کارهای تکراری و خسته کننده را بکاهد.

دستکش هوشمند رباتیک محصول مشترک جنرال موتورز و ناسا

Fabrizio Constantini

روبونات منشأ دستکش هوشمند رباتیک RoboGlove

روبونات (که معمولاً با عنوان R2 شناخته می‌شود) ربات انسان‌نمای مشهوری است که برای سفر و استفاده در ایستگاه بین‌المللی فضایی ایجاد شده است. این ربات محصولی از همکاری ناسا، جنرال موتورز و شرکت بین‌المللی Oceaneering است. زمانیکه روبونات برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ به نمایش گذاشته شد، تصورات خیال‌پردازانه‌ از جمله در موزیک‌ها و موزیک‌ ویدئوها را به خود جلب کرد. R2 در فضا وظایف خطرناک را انجام می‌دهد و طوری ارتقاء یافته تا اکتشافات جدید فضایی را انجام ‌دهد.
روبونات این موضوع را نشان داد که با تفکر جمعی می‌توان چیزهای خوب که در نهایت عملی می‌شوند را ساخت. همانطور که ما هنوز اتومبیلی نداریم که پرواز کند اما ممکن است راهی برای ایجاد آن وجود داشته باشد. چند سال پیش دست دادن R2 با یک فضانورد ناسا نشان داده شد اما این دست دادن بیش از یک شیرین کاری تبلیغاتی بود و پتانسیل بالقوه‌ی ربات برای انجام وظایف دنیوی‌تر را نیز نشان داد. مارتی لین، مهندس ارشد رباتیک جنرال موتورز است. لین و گروهش از سال ۲۰۰۶ در مرکز فضایی جانسون ناسا شروع به کار کردند و در سال ۲۰۱۱ در لحظه غرورانگیز پرتاب شاتل فضایی دیسکاوری حضور داشتند تا رفتن R2 به منظومه خورشیدی را ببینند.

دست دادن با دستکش RoboGlove جنرال موتورز و ناسا

تأخیر در برنامه‌های جنرال موتورز و ایجاد دستکش هوشمند رباتیک RoboGlove

رکود اقتصادی و کاهش بودجه داخلی جنرال موتورز، سرعت پیشرفت برنامه‌های اصلی فناوری این شرکت در حوزه خودروسازی را کاهش داد. پس کسب و کار جنرال موتورز تغییر رویه داد، لین و گروهش توانستند چندین فناوری نوآورانه کاربردی از جمله ربات پوشیدنی RoboGlove را تولید کنند. لین گفت: « این ایده از سیستم تحریک دست و تاندون‌هایی که برای حرکت انگشتان به جلو یا عقب استفاده می‌شود و اینکه چگونه می‌توان همان طرح و قابلیت را برای کمک به انسان استفاده کرد، به ذهن ما رسید».

این ربات می‌تواند نیرو و گشتاور مفاصل که به هر یک از اندام‌ها می‌رود را احساس کند. لین می‌گوید: «شما می‌توانید انعطاف‌پذیری آن را احساس کنید. این ربات ورودی را حس و نیروی خروجی را فراهم می‌کند».

بعد از پوشیدن این دستکش ممکن است در ابتدا در دستان خود سفتی، حرکت ناگهانی و فشار سردی را احساس کنید و یا وحشت زده شوید و فکر کنید که مانند فیلم سی سال پیش استفان کینگ به نام  Maximum Overdrive ممکن است این دستکش هم از شما تمرد کند و انگشتانتان را خرد کند.

دست دادن با دستکش RoboGlove جنرال موتورز و ناسا

این دستکش عملکردی مشابه دست انسان دارد وبا وجود سبک بودن، قدرت و چابکی دست را بهبود می‌بخشد. این فناوری می‌تواند کمک زیادی برای کارگران باشد و تحول بزرگی در صنعت ایجاد کند. این محصول نه تنها توانایی کارگران را افزایش می‌دهد، بلکه از خستگی ناشی از انجام کارهای تکراری و آسیب‌دیدگی آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

تا کنون حدود ۱۵ تا ۲۰ دستکش در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ ساخته شده است. جنرال موتورز قصد ندارد استفاده از RoboGlove را محدود به استفاده در صنعت خودروسازی کند. مجوز فروش این دستکش به BioServo داده شده و فروش آن از سال آینده شروع خواهد شد و به احتمال زیاد برای کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار گیرد اما هنوز هیچ قیمتی برای آن اعلام نشده است. جنرال موتورز اقدام به همکاری با دیگر شرکت‌های رباتیک از جمله ربات‌های صنعتی شرکت ژاپنی فانوک در شغل‌های سنگین کرده است.


در همین زمینه بخوانید

>> دستکش اسکلت بیرونی RoboGlove جنرال موتورز برای کارگران کارخانه


منبع: theverge.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *