آشنایی با دستگاه های کمک حرکتی برای توانبخشی سکته مغزی

سکته مغزی علت اصلی ناتوانی است. در گزارشی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منتشر شده است، سالانه حدود ۷۹۵۰۰۰ نفر در ایالات متحده دچار سکته مغزی می‌شوند که ۶۱۰۰۰۰ نفر نخستین سکته و نزدیک به ۱۸۵۰۰۰ نفر سکته‌های مکرر را تجربه می‌کنند. سکته منجر به کاهش تحرک، تعادل و هماهنگی می‌شود. همچنین تعامل اجتماعی و فعالیت‌های زندگی روزمره (ADLs) را به دلیل اختلال در تحرک و تعادل محدود می‌کند.

در دوران نقاهت پس از سکته مغزی، به طور کلی چند هفته تحت توانبخشی بستری قرار می‌گیرید که هدف از آن بازیابی استقلال فرد در انجام فعالیت‌های شخصی است. پس از توانبخشی در بیمارستان، بسته به پیشرفت و بهبودی شما، مرخص می‌شوید و از عصا، بریس، واکر یا ویلچر استفاده می‌کنید.

اسکلت بیرونی چگونه از افراد پاراپلژیک پشتیبانی میکند ؟

دستگاه‌های کمک حرکتی پس از سکته مغزی

دستگاه‌های کمک حرکتی دستگاه‌هایی هستند که از تحرک کاربر پشتیبانی می‌کنند و به او کمک می‌کنند حرکت کند. این دستگاه‌ها شامل واکر، عصا، ویلچر و حتی ارتز هستند. آنها ممکن است به افزایش استقلال، کاهش ناتوانی و کاهش سرعت از دست رفتن عملکردهای خاص کمک کنند.

۱- واکر چرخدار

واکر دارای چرخ (رولینگ واکر) با ایجاد تعادل و حمایت از ماهیچه‌های پا به تحرک کمک می‌کند. برای حرکت رو به جلو، با بازوهای خود نیرو وارد کنید و در مسیر دلخواه، قدم بردارید. دو نوع واکر وجود دارد: واکر ۲ چرخ و واکر ۴ چرخ. برخی از واکرها صندلی‌هایی دارند که به شما امکان می‌دهد در هر جایی استراحت کنید.

واکر یک وسیله حرکتی عالی برای افرادی است که به طور کامل بی‌حرکت نیستند. با این حال، هنگام استفاده از واکر، بدن به جای مچ پا از باسن برای حفظ تعادل استفاده می‌کند. این به طور ناخواسته منجر به کاهش نوسان مچ پا می‌شود که درنهایت منجر به کاهش قدرت و انعطاف‌پذیری مچ پا و کاهش تحرک می‌شود.

۲- عصا یا عصای چهار چرخ

عصا برای ثابت نگه داشتن بدن حین حرکت استفاده می‌شود که به بهبود تعادل و کاهش خطر افتادن کمک می‌کند. عصای چهارچرخ بهترین گزینه برای افرادی است که به کمی حمایت نیاز دارند. عصای چهار چرخ حمایت بیشتری از شما می‌کند و حفظ تعادل را بهبود می‌بخشد. هنگامی که در حال حرکت هستید، مرکز ثقل شما در جهت عصا تغییر می‌کند. این موجب کاهش نوسانات وضعیتی می‌شود که به تحرک و حفظ تعادل کمک می‌کند.

۳- ویلچر

اگر به طور کامل بی‌حرکت هستید یا به راحتی خسته می‌شوید، ویلچرها وسایل حرکتی عالی هستند. طرح‌ها و گزینه‌های مختلف صندلی چرخدار در بازار وجود دارد، اما مهمترین چیز این است که اطمینان حاصل کنید صندلی چرخدار به طور ویژه برای نیازها و محیط شما طراحی شده است. راحتی فردی که از ویلچر استفاده می‌کند بسیار مهم است زیرا تناسب ضعیف می‌تواند منجر به ناراحتی شود. همچنین می‌تواند موجب آسیب‌های کمر، کاهش تحرک و شکستگی پوست شود و بر حرکت صندلی تأثیر بگذارد. بنابراین، همیشه با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید تا ویلچری تهیه کنید که نیازهای خاص شما را برآورده می‌کند.

۴- ارتز

ارتز یک وسیله پوشیدنی است که برای حمایت از مفصل یا قسمتی از بدن ساخته می‌شود. به طور معمول برای ارائه پایداری، محافظت و پشتیبانی به کاربر استفاده می‌شود. ارتز بسته به ناحیه‌ای از بدن که پوشیده می‌شود متفاوت است و می‌تواند به صورت سفارشی ساخته شود. ارتزهای مچ پا به طور معمول برای افرادی که پس از سکته بهبود می‌یابند تجویز می‌شود. ارتزها برای بهبود راه رفتن از طریق حمایت از زانو و مچ پا استفاده می‌شوند و کمک می‌کنند انگشتان پا در هنگام نوسان پا روی زمین کشیده نشوند و هنگامی که وزن خود را روی پا وارد می‌کنید، شما را ثابت نگه می‌دارند. عملکرد اصلی ارتز این است که به شما کمک می‌کند تا با فعالیت‌های روزمره زندگی (ADL)  و تحرک، مستقل‌تر شوید. درست مانند یک ویلچر، انتخاب دستگاه مناسب برای دریافت بهترین پشتیبانی و نتایج ضروری است.

ارتزهایی نیز وجود دارد که در صورت سفت شدن عضلات می‌توان از آنها استفاده کرد. دو نوع ارتز ممکن است به شما در کشش و بازیابی دامنه حرکتی از دست رفته کمک کند:

ارتز استاتیک: نمی‌تواند حرکت کند و به طور معمول برای اعمال نیرو به مفصل و نگه داشتن آن در یک موقعیت برای افزایش دامنه حرکت غیرفعال استفاده می‌شود.

ارتز دینامیک: متحرک است و برای حمایت از حرکت مناسب مفصل استفاده می‌شود.

در صورت تجویز، ارتزها برای حفظ دامنه حرکتی، مدیریت درد، جلوگیری از انقباضات، محافظت از بافت‌ها، حمایت از عضلات ضعیف‌تر، جلوگیری از حرکت ناخواسته و افزایش عملکرد استفاده می‌شوند.

اسکلت بیرونی برای توانبخشی سکته مغزی

واکر، عصا، ویلچر و ارتز وسایل بسیار خوبی برای تحرک هستند. با این حال، همه افرادی که پس از سکته بهبود می‌یابند نمی‌توانند راه رفتن را تمرین کنند یا از این تجهیزات در زندگی روزمره خود استفاده کنند، به ویژه اگر به کمک بیشتری برای حرکت نیاز داشته باشند. این جایی است که اسکلت بیرونی وارد می‌شود. اسکلت بیرونی یک دستگاه رباتیک آموزش راه رفتن است که برای پشتیبانی از حرکت اندام تحتانی از طریق تمرین مکرر راه رفتن روی زمین استفاده می‌شود.

یکی از این اسکلت‌های بیرونی که سازمان غذا و دارو برای توانبخشی افراد پس از سکته مغزی، آسیب مغزی، آسیب نخاعی و ام‌اس تأیید کرده است، EksoNR است. این اسکلت بیرونی با حصول اطمینان از اینکه طبیعی‌ترین الگوی راه رفتن در طول توانبخشی به دست می‌آید، مغز و ماهیچه‌های کاربر را در مورد شیوه راه رفتن دوباره آموزش می‌دهد.  EksoNRاکنون برای استفاده در بیش از ۴۰۰ مرکز توانبخشی در سراسر جهان در دسترس است.

ویژگی ها و مزایای EksoNR

رونمایی از لباس توانبخشی EksoNR ساخت شرکت Ekso Bionics

EksoNR دارای ویژگی‌های ویژه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا تحرک را سریع و مؤثر به دست آورید. آنها عبارتند از:

۱- ابزارهای پیش از سرپا شدن: این مجموعه‌ای از برنامه‌هایی است که به شما کمک می‌کند پیش از راه رفتن، چمباتمه بزنید، تعادل داشته باشید و وزن خود را تغییر دهید. به شکل‌گیری پایه و اساس حرکات ضروری کمک می‌کند.

۲- آموزش راه رفتن تطبیقی: EksoNR شامل حسگرها و نرم افزاری است که حرکات پا را برای کاهش الگوهای راه رفتن جبرانی نظارت و اصلاح می‌کند.

۳- نرم افزار Smartassist: فیزیوتراپ شما می‌تواند میزان پشتیبانی ارائه شده توسط EksoNR را در مراحل نوسان و ایستادن در راه رفتن، بسته به سطح آسیب شما، سفارشی کند.

۴- کنترل بالینی: با EksoNR، می‌توان اهداف تمرینی را تعیین کرد و سطوح کمک را برای هر پا بر اساس اهدافی که تعیین کرده‌اید و بازخورد پس از جلسه تغییر داد.

۵- پشتیبانی از وضعیت: برای کمک به بیشتر شدن تأثیر جلسات توانبخشی، EksoNR  با اطمینان از هم ترازی وضعیت مناسب در حین حرکت، پشتیبانی ارائه می‌دهد.

۶- جمع‌آوری داده: فیزیوتراپ شما می‌تواند به تمام داده‌های جلسه و تجزیه و تحلیل در داشبورد مبتنی بر ابر دسترسی داشته باشد که پیشرفت و داده‌ها را در لحظه ذخیره می‌کند.

فواید اسکلت بیرونی

تأثیر اسکلت‌های بیرونی بر بهبود سکته مغزی غیرقابل انکار است. آنها می‌توانند به آموزش راه رفتن و بهبود انگیزه کمک کنند.

۱- بهبود تحرک

اگر در حال بهبودی پس از سکته مغزی هستید، ممکن است نقص در راه رفتن مانند کاهش تحرک، سرعت و الگوهای راه رفتن نامتقارن را تجربه کنید که بر توانایی شما در حرکت کردن تأثیر می‌گذارد. اسکلت بیرونی رباتیک به اصلاح نقص راه رفتن کمک می‌کند. آنها برای تمرین راه رفتن، هدایت تغییر وزن و بهبود الگوهای گام و آهنگ استفاده می‌شوند.

در مطالعه‌ای که به بررسی اثرات اسکلت‌های بیرونی رباتیک بر حرکت عملکردی در بزرگسالان مبتلا به سکته می‌پرداخت، گزارش شد اسکلت‌های بیرونی به افزایش حرکت عملکردی کمک می‌کنند. افزون بر این، این یک روش مؤثر برای ارائه درمان با دوز بالا بدون افزایش مدت زمان تمرین است.

۲- توانبخشی راه رفتن

به طور سنتی، تمرین راه رفتن شامل ورزش روی تردمیل با کمک فیزیوتراپیست است. از سوی دیگر، اسکلت‌های بیرونی با تمرین حرکات راه رفتن به طور مکرر و صحیح با موتورهایی که از نظر آناتومیک هم تراز هستند به شما کمک می‌کنند راه رفتن خود را بهبود ببخشید. این همچنین به تقویت و بازیابی عضلات پا کمک می‌کند و هماهنگی را بهبود می‌بخشد.

بر اساس یک مطالعه اخیر، ترکیب اسکلت‌های بیرونی و روش درمانی معمول راه رفتن ممکن است منجر به نتایج بهتر و راه رفتن کارآمدتر شود.

۳- بهبود انگیزه

جلسات توانبخشی با اسکلت بیرونی شامل زمان راه رفتن است که روحیه و انگیزه را تقویت می‌کند، به ویژه اگر نمی‌توانید حرکت کنید. حرکت و مکالمات چشم در چشم با اسکلت بیرونی به بهبود اشتیاق شما کمک می‌کند. این می‌تواند منجر به گام‌های بیشتر در هر جلسه و افزایش استقلال عملکردی شود.

۴- بار فیزیوتراپیست را کاهش میدهد

توانبخشی گاهی اوقات برای درمانگران سخت و طاقت فرسا است. درمان سنتی به طور معمول شامل دو یا سه فیزیوتراپ است که به صورت دستی اندام آسیب‌دیده بیمار را برای دنبال کردن و تقویت مسیرهای مورد نظر هدایت می‌کنند، که می‌تواند بسیار کار فشرده و حتی ناایمن باشد. این امر نتایج را محدود می‌کند زیرا فیزیوتراپیست‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی تمرین راه رفتن تکراری با دوز بالا و خاص در طول مراحل حاد بهبودی ارائه دهند.

با اسکلت بیرونی، شما تنها به یک فیزیوتراپیست نیاز دارید که شما را در انجام یک تمرین راهنمایی کند. این به فیزیوتراپیست‌ها اجازه می‌دهد تا به افراد بیشتری رسیدگی کنند. به‌علاوه، اسکلت‌های بیرونی می‌توانند تعداد زیادی تکرار راه رفتن را در مرحله حاد بهبودی انجام دهند که به نتایج مثبت توانبخشی کمک می‌کند.

سخن آخر

وسایل حرکتی بسیاری برای افراد پس از سکته وجود دارد. با این حال، آنها راهکار بی‌خطری در توانبخشی حرکتی نیستند. برای نمونه، ویلچر نمی‌تواند به شما در تمرین مهارت‌های راه رفتن کمک کند. در واقع، نشستن تمام روز ممکن است بر مهارت‌های حرکتی تأثیر منفی بگذارد. اسکلت‌های بیرونی برای توانبخشی ساخته شده‌اند و می‌توانند به شما در توسعه تحرک، قدرت و تعادل کمک کنند.


>> اسکلت بیرونی چگونه از افراد پاراپلژیک پشتیبانی میکند ؟


منبع: eksobionics.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *