ده ساختمان با معماری مناسب کاربران دارای مشکلات جسمی و شناختی

امروزه معماران به دنبال راه‌های جدید برای طراحی‌های جهان شمول هستند. این طراحی‌ها چیزی بیشتر از سطوح شیبدار برای ویلچر است. فضای مناسب برای حرکت، معماری آرامبخش، استفاده از عناصر بصری برای درک صداهای اطراف یا استفاده از زبری سطح و الگوها در سطوح برای جهت یابی همگی جزئی از این معماری جدید است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به ساختمان‌هایی در سراسر جهان اشاره می‌کنیم، که متناسب با نیاز کاربران دارای مشکلات جسمی طراحی شده است.

کتابخانه Fleet Library برای معلولین که توسط Ofice dA طراحی شده است

امروزه از هر پنج نفر آمریکایی، یک نفر با نوعی نقص فیزیکی دست و پنجه نرم می‌کند. این میزان برابر پنجاه میلیون نفر در آمریکاست. معماران زیادی هستند که معتقند قوانین شهروندی به خوبی از حقوق بیماران محافظت نمی‌کند. یا قوانین معماری برای برآوردن نیازهای این افراد به طور کامل اجرا نشده است. با توجه به اینکه بیماری می‌تواند روی رفتار شناختی نیز اثرگذار باشد، معماران به دنبال راه‌های جدید برای طراحی‌های جهان شمول هستند. این طراحی‌ها چیزی بیشتر از سطوح شیبدار برای ویلچر است.

به عنوان نمونه در طراحی اتاقک‌ها مطالعه کتابخانه Fleet Library در Rhode Island School of Design هیچ دو ساختاری مشابه نیستند. اختلاف ارتفاع و عرض باعث می‌شود حداقل یکی از این اتاقک‌ها برای همه با هر مشخصات فیزیکی قابل استفاده باشد. این کتابخانه توسط Office dA طراحی شده است. شرکتی واقع در بوستون که توسط شرکای تجاری مانند Monica Ponce de Leon و نادر تهرانی اداره می‌شود.


Villa T-Extension واقع در لیوبلیانای اسلوونی

Villa T-Extension واقع در لیوبلیانای اسلوونی

Villa T-Extension به سفارش شهروندی با محدودیت های فیزیکی خاص طراحی شده است. وی از OFIS architects خواست تا قسمتی مناسب نیازهای وی به ساختمان اصلی اضافه کند. کلیه سطوح کف با شیب مناسب و دسترسی‌پذیر برای کاربر یک ویچلر طراحی شده است. در نتیجه فضایی به عنوان غذاخوری و اتاق نشیمن. یک انبار برای چرخ و تراس سقفی نیز برای استفاده کل خانواده افزوده شد. پوشش چوب صنوبر سفید شده به همراه شیشه‌های وسیع ظرافت‌های معماری جدید را در این نما به نمایش می‌گذارد.

Villa T-Extension واقع در لیوبلیانای اسلوونی

مدرسه Hazelwood در Glasgow

مدرسه Hazelwood برای دانش‌اموزان نابینا و ناشنوا طراحی شده است. هدف این است که این قشر به آموزش‌هایی مشابه سایر همسنان خود دسترسی داشته باشند. در این مدرسه دیوارها با پوششی از چوپ پنبه ریل مانند پوشیده شده است. در این پوشش مشخصه‌ها و بافت‌هایی تعبیه می‌شود که نشانگر مکان‌های مختلف مدرسه است. این دیوارها در سراسر مدرسه گسترده شده است. بافت دیوار به دانش‌آموز امکان می‌دهد در مکان‌یابی و حرکت مستقل و خبره شود.

مدرسه Hazelwood  در Glasgow  برای ناینایان و ناشنوانیان

CachalotesHouse واقع در Lima

خانه CachalotesHouse طرحی از چوب و سیمان است. این منزل توسط Gonzalez Moix Arquitectura طراحی شده است. در این خانه موانع دسترسی‌پذیری برای یک کاربر ویلچر را به حداقل ممکن می‌رساند. در نقشه کف برای چرخش ویلچر آزادی کافی درنظر گرفته شده است. سطوح شیبدار خارج منزل دسترسی مناسب به ورودی و اتاق خواب اصلی در طبقه همکف را فراهم می‌کند.

CachalotesHouse واقع در Lima

مدرسه شبانه روزی ویژه ناشنوایان در Gradignan واقع در فرانسه

به جز راهنماهای بصری یا وسایل خودکار برای افراد ناشنوا، نوعی تحریک کننده دیداری نیز در این بنا به کار رفته است. Goutti-Louilot-Architectes از ساقه‌های بلند بامبو و سطوح فلزکاری شده سوراخ دار در خارج بنا استفاده کرده است. این طراحی امکان درک بازتاب‌های صوتی را مواد فراهم می‌کند.

مدرسه شبانه روزی ویژه ناشنوایان در Gradignan واقع در فرانسه

De Zeester واقع در Noordwijk در هلند برای افرادی با مشکلات شناختی

ساختمانی آجرنما با فضای داخلی چوبی و آرامبخش، فضای سبز و پنجره‌هایی مانند پنجره‌های کشتی ویژه افرادی است که از مشکلات شناختی رنج می‌برند. در این ساختمان تاکید بر نیازهای مقیاس‌های کوچک است. طراحی این فضا برهم‌کنش ساکنان آن با محیط را تسهیل می‌بخشد. این ساختمان توسط Architectenbureau Marlies Rohmer طراحی شده است.


House on Mount Anville واقع در دوبلین

طبقات همکف این مکان با سرویس بهداشتی و اتاق خواب کاملا در دسترس کاربرانی است که مشکلات فیزیکی دارند. از جمله ویژگی‌های دیگر این مکان طراحی هوشمندانه برای کاهش تولید دی اکسید کربن است. در این مکان عایق بندی قوی و درزگیری فضا با دقت بسیار انجام شده است. طراح این خانه‌ها Aughey O’Flaherty Architects می‌باشد.

House on Mount Anville واقع در دوبلین

Paisano Green Community Senior Housing واقع در El Paso، تگزاس

این مکان ۷۳ خانه کم هزینه برای سالمندان است. طراحی این مکان برای سالمندان با حساسیت‌های خاص روی فضا و با هدف تقویت روابط اجتماعی صورت گرفته است. این فضا کلیه استانداردهای لازم برای افراد دارای مشکلات فیزیکی را دارد. همچنین با افزایش سن به راحتی با نیازهای افراد تطبیق می‌یابد و قابل تغییر است. در این مکان میزان انرژی تولیدی در سال با میزان مصرفی کاملا برابر است و به اصطلاح یک ساختمان انرژی-صفر(Zero-energy building) است. این ساختمان بدون هیچ سوخت فسیلی  با سطح LEED Platinum (جایگاه برتر طراحی انرژی و محیط زیست)، نخستین ساختمان در نوع خود در ایالات متحده است. طراح این ساختمان‌ها WORKSHOP8 بوده است.

Paisano Green Community Senior Housing واقع در El Paso، تگزاس

Sheep Stable Almere واقع در هلند

مداوا به کمک ارتباط با حیوانات خانگی به لحاظ تقویت مهارت‌های اجتماعی، شناختی و احساسات در افراد دارای بیماری‌های شناختی موثر است. بنابراین شرکت ۷۰f Architectur اقدام به ساخت یک استبل برای گوسفندان در Almere نمود. مکان این مزرعه برای اقامت بیماران خاص مناسب است. به علاوه امکان مشارکت انان در نگهداری از گوسفندان به سادگی فراهم می‌شود.

Sheep Stable Almere واقع در هلند
Sheep Stable Almere واقع در هلند

House Sonnengarten واقع در Schreibersdorf، اتریش

این مکان نوعی هتل چهارستاره برای افرادی است که مشکلات فیزیکی خاص دارند. شش اتاق در طبقه همکف این مکان با سطوح شیبدار مناسب و پنجره‌هایی هم ارتفاع با کف وجود دارد. این اجزای ساده گشت زدن را برای کاربران ویلچر ساده می‌سازد. این مکان را RAUMKUNST ZT GMBH طراحی کرده است.

House Sonnengarten واقع در Schreibersdorf، اتریش

بیشتر بخوانیم:
معماری و طراحی برای کاربران دارای محدودیت جسمی
مشکلات سلامت کاربران صندلی چرخ دار
معماری جهان شمول برای برآوردن نیاز بیماران و افراد دارای محدودیت جسمی


منبع: architizer

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *