ربات ها به کارخانه می آیند

یک کارخانه‌ی چینی در شهر Dongguan اخیرا ۹۰ درصد از نیروی کار خود را با دستگاه‌ها جایگزین کرده است. این جایگزینی موجب افزایش ۲۵۰ درصدی بهر‌وری و کاهش ۸۰ درصدی نقایص تولید شده است. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات ها به کارخانه می‌آیند

افزایش استفاده از نیروی کار رباتیکی

صحبت کردن بر خلاف اتوماسیون در حالی که دانشمندان به وضوح در حال نشان دادن پتانسیل‌های آن هستند، بسیار مشکل است. جدیدترین شواهد از یک کارخانه‌ی چینی در شهر Dongguan می‌آید. این کارخانه اخیرا ۹۰ درصد نیروی کار خود را با دستگاه‌ها جایگزین کرده است. این جایگزینی موجب افزایش ۲۵۰ درصدی بهر‌وری و کاهش ۸۰ درصدی نقایص تولید شده است.

قبلا تعداد کارکنان کارخانه‌ی Changying Precision Technology، که تلفن‌های همراه تولید می‌کند، ۶۵۰ نفر بود. در حال حاضر محصولات کارخانه به وسیله‌ی ۶۰ بازوی رباتیکی تولید می‌شود که در ۱۰ خط تولیدی مشغول به کارند. تنها ۶۰ نفر از کارکنان هنوز در استخدام این شرکت هستند. از این تعداد سه نفر مسئول کنترل خط تولید و بقیه مسئول سامانه‌های کنترل رایانه‌ای هستند. تحت این شرایط کار دیگری برای انجام شدن توسط انسان باقی نمی‌ماند وسایر وظایف بر عهده‌ی دست‌های توانمند دستگاه‌هاست.

طبق گفته‌های مدیر کل کارخانه، Luo Weiqiang، تعداد کارکنان کارخانه می‌تواند به بیست نفر هم کاهش یابد. با توجه به سطح بالای بازدهی اتوماسیون طولی نخواهد کشید که سایر کارخانه‌ها هم به خودکار کردن خط تولیدشان روی بیاورند.

جابه‌جایی کارکنان

البته قیمت این بازدهی بالا از دست رفتن شغل بسیاری از افراد است. بر اساس مطالعه‌ی مشترک انجام شده توسط دانشگاه آکسفورد و مدرسه‌ی Oxford Martin، تا بیست سال آینده ۴۷ درصد از مشاغل آمریکا در خطر خودکار شدن هستند.

این واقعیت تنها در مورد مشاغل کارخانه‌ای نیست. با سرعتی که رباتیک و هوش مصنوعی در حال پیشرفت هستند دستگاه‌ها قادر به انجام وظایف همانند انسان‌ها،حتی با کیفیتی بسیار بهتر از انسان‌ها، در انواع مختلف صنایع خواهند بود. در حال حاضر ربات‌های وکیل ساخته شده‌اند. هوش مصنوعی می‌تواند بیماری‌ها را به خوبی یک پزشک انسان تشخیص دهد. ربات‌های روزنامه نگار مشغول به فعالیت هستند و درمان‌گران هوش مصنوعی عملکرد بسیار بهتری از همتایان انسانی خود در کسب اطلاعات شخصی از بیمارن دارند.

عدم قطعیت در آینده‌ی اشتغال بشر در عصر اتوماسیون به طور واضحی مشخص است و عملکرد دستگاه‌ها روز به روز در حال بهتر شدن است. خوشبختانه دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی به طور جدی در حال اندیشیدن درباره‌ی این موضوع هستند و به راه‌حل‌های بالقوه‌ای برای رسیدگی به جابه‌جایی کارکنان دست یافته‌اند.
یکی از این راه‌ها درآمد پایه‌ی جهانی (UBI) است. سیستمی که تحت آن همه‌ی شهروندان یک کشور بدون هیچ قید و شرطی مقداری پول اضافه بر درآمدی که از هر شغلی دارند، دریافت می‌کنند. مطالعات مقدماتی در کشورهای کانادا، هند و فنلاند آغاز شده است و نتایج به دست آمده تا کنون امیدوار کننده است. اکنون برای نظر دادن در مورد این ‌که درآمد پایه‌ی جهانی راه‌حل مناسبی برای جبران از دست رفتن مشاغل به خاطر اتوماسیون خواهد بود یا نه بسیار زود است.

منبع: weforum

بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *