ربات پوشیدنی جدیدی که برای شرکت در المپیک سایبورگ ها طراحی شده است

یک استاد مؤسسه علم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) و یک پزشک بیمارستان Severance بطور مشترک اسکلت بیرونی جدیدی را برای افراد مبتلا به پاراپلژی توسعه داده‌اند. اسکلت بیرونی WalkON Suit 4 از یک الگوریتم استفاده می‌کند تا تشخیص دهد کاربر قصد دارد چه کاری را انجام دهد. توسعه دهندگان معتقدند این ربات می‌تواند مناسب‌ترین الگوی گام برداشتن را برای کاربران انتخاب و اجرا کند. این اسکلت بیرونی به کاربران برای ایستادن، راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله‌‌ها، نشستن و اجرای دیگر حرکات کمک می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات پوشیدنی جدیدی که برای شرکت در المپیک سایبورگ ها طراحی شده است

این ربات به نام Walkon Suit 4 با همکاری Kong Kyeong-cheol، استاد مؤسسه علم و فناوری پیشرفته کره و Rha Dong-wook، استاد بخش توانبخشی بیمارستان Severance ساخته شد. Kong  شرکت Angel Robotic را تأسیس کرد. این شرکت ربات‌های پوشیدنی برای افراد مبتلا به پاراپلژیک ایجاد می‌کند.

اسکلت بیرونی WalkON Suit 4

این پروژه از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و برخلاف مدل‌های پیشین، WalkON Suit 4 از فناوری پروتزها و دیگر فناوری‌هایی که توسط KAIST و بیمارستان Severance توسعه یافته است، بهره می‌برد. بنابر گفته Kong، این اسکلت بیرونی، با وزن ۲۵ کیلوگرم، بسیار سبک‌تر از مدل‌های پیشین احساس می‌شود. همانطور که بدن یک فرد به طور طبیعی وزن را متعادل می‌کند، این اسکلت بیرونی با استفاده از مرکز ثقل موجب می‌شود که وزن ربات به میزان قابل توجهی کمتر احساس شود. Kong گفت: «اسکلت بیرونی WalkON Suit4 برای توزیع کارآمد وزن طراحی شده است. اگرچه وزن آن با نسخه‌های قدیمی متفاوت نیست، اما کاربران در آن آزادتر هستند و در نتیجه خستگی کمتری احساس می‌کنند».

توانیابان با پوشیدن Walkon Suit 4 می‌توانند بیش از ۴۰ متر در دقیقه مداوم قدم بزنند. این سرعت پیاده‌روی شبیه به افراد غیرمعلول است. این بیشترین سرعتی است که در سراسر جهان برای افراد دارای معلولیت پاراپلژی گزارش شده است.

ربات پوشیدنی جدیدی که برای شرکت در المپیک سایبورگ ها طراحی شده است
کیم بیونگ ووک و لی جو هیون WalkON Suit 4، یک اسکلت بیرونی ویژه افراد پاراپلژی را آزمایش کردند. / KAIST

Kong اظهار داشت، WalkON Suit 4 به دلیل قیمت و زمان لازم برای ساخت سفارشی آن، با تجاری شدن فاصله دارد. وی گفت: «هدف من از ساختن اسکلت‌های بیرونی، استقلال بیشتر افراد دچار معلولیت است. اسکلت بیرونی باید برای هر کاربر به صورت سفارشی طراحی شود».

المپیک سایبورگ‌ها: Cybathlon 2020

تاکنون، WalkON Suit 4 برای دو بیمار که در Cybathlon 2020 رقابت خواهند کرد، ساخته شده است. Cybathlon 2020 یک رقابت بین‌المللی اسکلت بیرونی است که به میزبانی ETH زوریخ، دانشگاه علم و فناوری سوئیس در زوریخ برگزار می‌شود. این دو نفر که اسکلت‌های بیرونی WalkON Suit 4 برای آنها ساخته شده، کیم بیونگ ووک و لی جو هیون هستند. آنها پس از آزمایش‌های مقدماتی که توسط KAIST از سپتامبر تا فوریه ۲۰۱۹ روی هفت نفر برگزار شد، انتخاب شدند.

۶۶ تیم از ۲۵ کشور جهان به رقابت‌های Cybathlon 2020 اعزام خواهد شد و کره جنوبی یکی از این کشورها خواهد بود. با توجه به بیماری همه‌گیر کووید۱۹، رقابت امسال با تأخیر برگزار می‌شود. هر یک از تیم‌های شرکت کننده در این رقابت دارای یک فناوری خاص برای کمک به کاربران توانیاب در انجام کارهای روزمره است. این رقابت شامل شش دسته است: رابط کاربری مغز و رایانه (BCI)، تحریک الکتریکی عملکردی (FES)، پروتز فعال دست، پروتز فعال پا، اسکلت بیرونی برقی و صندلی چرخدار برقی.


بیشتر بخوانیم:

>> WalkON Suit دارنده مدال برنز رقابت اسکلت های بیرونی فعال در Cybathlon

>> پایان یک رقابت منحصر بفرد: Cybathlon 2016 المپیک سایبورگ ها


منبع: The Korea Times

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *