پایان یک رقابت منحصر بفرد: Cybathlon 2016 المپیک سایبورگ ها

نخستین رقابت Cybathlon یا به عبارتی المپیک سایبورگ ها در جهان هشتم اکتبر برگزار شد. همه بلیط‌های این رویداد به طور کامل فروخته شد و ۴۶۰۰ تماشاگر در ورزشگاه SWISS Arena شهر کولتن نزدیکی زوریخ برای حمایت از ۶۶ تیم از کشورهای مختلف حضور یافتند. کاربران با مهارت‌های خود در شش حوزه به رقابت پرداختند و فناوری‌هایی که موجب بهبود زندگی معلولان می‌شود را به نمایش گذاشتند.

پایان یک رقابت منحصر بفرد: Cybathlon 2016 المپیک سایبورگ ها

شادی برندگان رقابت دست مصنوعی

انجام مسابقات یک روز کامل به طول انجامید. همانطور که کاربران مشتاقانه روی کار خود تمرکز کرده بودند حاضران در ورزشگاه SWISS Arena با شور و شوق فراوان آنها را تشویق می‌کردند. هر کاربر در Cybathlon به همراه یک تیم بود و حدود ۴۰۰ شرکت کننده در این رقابت حضور داشتند.

رقابت در شش حوزه برگزار شد: ۱۲ کاربر برای مسابقه پای مصنوعی فعال (LEG)، همین تعداد برای مسابقه صندلی چرخدار برقی (WHEEL)، تحریک عملکردی الکتریکی (FES) و مسابقه رابط مغز و رایانه (BCI). ده کاربر توانایی خود را در دست مصنوعی فعال (ARM) نشان دادند و ۸ کاربر در رقابت اسکلت بیرونی فعال (EXO) شرکت کردند. با توجه به قوانین مسابقه همه‌ی تیم‌های شرکت کننده در بخش‌های گوناگون را نمی‌توانستند با هم مورد ارزیابی قرار دهند. هفت تیم از سوئیس در این رقابت شرکت کردند که دو تیم از آنها از مؤسسه فناوری فدرال (ETH) زوریخ بودند. در پایان روز، یک تیم به عنوان برنده هر یک از دسته‌ها اعلام شد (به جدول زیر نگاه کنید).

فناوری‌های بدست آمده

عملکرد ورزشی قابل توجه و مؤثر بود و این رویداد به هدف خود که تشویق پژوهشگران و توسعه دهندگان برای پیشرفت در فناوری‌های کمکی بود، دست یافت. در پایان یک روز موفق Lino Guzzella مدیر ETH گفت:

«آنچه که آغاز شده همان چشم اندازی است که پروفسور رابرت رینر برای یک رویداد بزرگ بین‌المللی انتظار داشت. امروز، Cybathlon تماشاگران سراسر جهان را هیجان زده کرد و فناوری‌های کمکی تأثیرگذار را به نمایش گذاشت». وی تأکید کرد: «هدف ETH زوریخ، توسعه راهکار‌هایی است که موجب پیشبرد جامعه می‌شود».

جلب توجه بین‌المللی

رابرت رینر، آغازگر Cybathlon و استاد سامانه‌های حسی و حرکتی در ETH زوریخ نیز بسیار خوشحال بود:

«برندگان واقعی رقابت Cybathlon افرادی هستند که ناتوانی جسمی زندگی روزمرشان را محدود کرده است. همانطور که امروز دیدیم، چیزهای بزرگ را زمانی می‌توان به دست آورد که آن نیازها خود به طور مستقیم توسعه فناوری‌های کمکی جدید را تحت تأثیر قرار دهند! من به این تیم‌ها افتخار می‌کنم و خوشحالم که Cybathlon مورد توجه افراد سراسر جهان قرار گرفته است.»

حدود ۱۵۰ نماینده از رسانه‌های بین‌المللی در نخستین رقابت Cybathlon حضور داشتند. آنها به تماشاگران (از جمله ۱۲۰ مهمان با صندلی چرخ‌دار) ملحق شدند و به تحسین تیم‌ها پرداختند. رادیو و تلویزیون سوئیس (SRF) به طور کامل و زنده این رویداد را پوشش داد.

وفور نمایشگاه‌ها و داوطلبان

رویداد المپیک سایبورگ ها یا Cybathlon همچنین فرصتی برای حدود ۴۶۰۰ بازدید کننده بود تا به جست‌وجو در بین فناوری‌های کمکی مدرن بپردازند. آنها می‌توانند با یک صندلی چرخدار روی سطح ناهموار حرکت کنند و یا یک بازی رایانه‌ای را با ذهن خود کنترل کنند. نمایشگاه بیشتر تاریخ لوازم فنی کمکی را پوشش داده بود.

حدود ۶۰۰ داوطلب و تعداد زیادی از کارکنان ETH زوریخ در تلاش برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد بودند. برنامه‌ریزی شده تا دومین رقابت Cybathlon چهار سال دیگر برگزار شود.

برندگان شش بخش

  • Robert Radocy با تیم DIPO Power پیروز رقابت دست مصنوعی فعال (ARM)
  • Mark Muhn با تیم Cleveland پیروز رقابت دوچرخه‌سواری تحریک عملکردی الکتریکی (FES)
  • Florian Hauser با تیم HSR Enhanced پیروز رقابت صندلی چرخدار برقی (WHEEL)
  • Andre Van Rueschen با تیم ReWalk پیروز رقابت اسکلت بیرونی فعال (EXO)
  • Numa Poujouly با تیم Brain Tweakers پیروز رقابت رابط مغز و رایانه (BCI)
  • Helgi Sveinsson با تیم OssurRheoKnee پیروز رقابت پای مصنوعی فعال (LEG)

درباره رقابتهای المپیک سایبورگ ها Cybathlon بیشتر بخوانید

>> آماده شدن معلولان برای شرکت در نخستین المپیک سایبورگ های جهان
>> یک محک جدی برای سازندگان: برگزاری رقابتهای اسکلتهای بیرونی Cybathlon – اکتبر ۲۰۱۶، زوریخ
>> رقابت‌های Cybathlon نشان دهنده مزایای فناوری زیستی برای میلیون‌ها معلول
>> تلاش فرد معلول برای شرکت و پیروزی در نخستین رقابت جهانی Cybathlon
>> آشنایی با تیم‌های شرکت کننده در بخش اسکلت بیرونی رقابت Cybathlon
>> دیدار با کاربری که خود را برای رقابت‌ فناورانه معلولان Cybathlon آماده می‌کند

منبع: ethz.ch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *