رقابت با فناوریهای خودکار برای به دست آوردن شغل

با پیشرفت روز افزون علم و فناوری، اتوماسیون به طور قابل توجهی تبدیل به یک نیروی مخرب در بازار کار شده است. برای به دست آوردن یک موقعیت شغلی در فضاهای کاری خودکار امروزه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشیم؟
رقابت با فناوریهای خودکار برای به دست آوردن شغل خودروهای خودران امنیت شغلی میلیون‌ها راننده‌ی کامیون در آمریکا را تهدید کرده است. در بانک‌ها استفاده از خودپردازها بسیار رایج است و در شرکت‌های مدیریت ثروت، مشاوران رباتیکی (robo -advisers) در حال گرفتن جای انسان هستند.

Yisong Yue ، استادیار موسسه‌ی فناوری کالیفرنیا به Business Insider گفت « شغل‌های روزمره و یکنواخت از خطر خودکار شدن دور هستند.» Yue که در گروه آموزشی محاسبات و علوم ریاضی در Caltech تدریس می کند، افزود: با این که به نظر می‌رسد مشاغل کم مهارت با بیشترین خطر جایگزین شدن با اتوماسیون مواجه هستند، اما مشاغل پیچیده که نسبتا روزمره و عادی هستند با بیشترین احتمال در معرض خطر خودکار شدن قرار دارند. برای مثال در حرفه‌های حقوقی، وکلا و مشاوران برای یافتن لغات کلیدی باید در اسناد زیادی به جست و جو بپردازند. در حالی که امروزه فناوری وجود دارد که می‌تواند این کار را انجام ‌دهد.

خلاقیت و مهارت‌های تفکر نقادانه ویژگی‌های مهمی هستند که یک نیروی کار خودکار باید داشته باشد. کارشناسان می‌گویند اگر دانشجویان مهارت‌های تفکر نقادانه را بیاموزند به طوری که بتوانند به گونه‌ای عمل کنند که برای ربات‌ها امکان پذیر نیست، می‌توانند آموخته‌ها و مهارت‌های دانشگاهی خود را برای رقابت با نیروی کار خودکار به کار گیرند.

Yue گفت: «من فکر می‌کنم مشاغلی که نیاز به خلاقیت و تطبیق الگو ندارند، از خطر خودکار شدن دور هستند». او معتقد است دانشجویانی که توانایی کار کردن با رایانه را دارند و دست کم از بعضی از برنامه‌های رایانه‌ای سر در می‌آورند، می‌توانند با نیروهای کار خودکار رقابت کنند.

Shon Burton ، مدیر عامل شرکت HiringSolved، می گوید «قطعا داشتن درکی از علوم رایانه بسیار ارزشمند است.» شرکت HiringSolved با به کار گیریی فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در تلاش است تا بازده استخدام نیروی کار را افزایش دهد. برتون افزود افرادی که توانایی درک فناوری را دارند از محدودیت‌ها و قابلیت‌های فرآیندهای خودکار آگاهند و بنابراین می‌توانند از این آگاهی برای هوشمندانه کار کردن استفاده کنند.

البته آن چه بیان شد به این معنا نیست که تنها افراد فعال در مشاغل مربوط به رشته‌های علوم پایه، فناوری، مهندسی و ریاضیات می‌توانند در آینده جز نیروهای کار موفق باشند. بلکه افرادی که مهارت‌های فردی کافی برای ارتباط موثر و سازگار با دیگران دارند، می‌توانند نسبت به سایر نیروهای کار شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند.

برتون گفت «دانشجویان باید بیندیشند که در بیست سال آینده بشر چگونه و در چه زمینه‌هایی می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.» او افزود همیشه حوزه‌هایی وجود خواهد داشت که بشر را به تعامل با دیگران وا دارد. برای مثال شاید هوش مصنوعی بهتر بتواند یک بیماری را تشخیص دهد. در حالی که انسان هنوز هم ترجیح خواهد داد که با یک دکتر در تعامل باشد تا درباره‌ی چگونگی تشخیص بیماری‌ها آموزش ببیند.

بر اساس نظر برتون بهترین کاری که دانشجویان می‌توانند انجام دهند تا موفقیتشان در یک فضای کاری خودکار تضمین شود، انتخاب صنعتی است که به آن علاقه‌مند هستند. به علاوه دانشجویان باید بر روی یادگیری مهارت‌های ارتباطی و پرورش خلاقیت خود تمرکز کنند.

منبع:weforum

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *