ربات اسکلت خارجی ارزانتر از رقبا و دسترسی مردمی به فناوری‌های پزشکی

ممکن است اسکلت‌های بیرونی ساخته شده در انحصار شرکت‌های بزرگی همچون پنج شرکتی که در NASDAQ و یا Nikke ذکر شده‌اند باشد و تنها سه تای آنها محصولات در حال ساختشان به صورت تجاری در دسترس باشد اما چند تن از مخترعان جوان رومانیایی تصمیم گرفتند آنها را به چالش بکشند و یک اسکلت بیرونی مقرون به صرفه‌تر از آنهایی که این غول‌ها ارائه می‌دهند بسازند.

شرکت AXOSUITS : دسترسی مردمی به فناوری‌های پزشکی

Andrew Kapy

Andrew Kapy، مدیر عامل شرکت Axosuits، در مورد اینکه چگونه او و دوستانش به ایده دسترسی مردمی به فناوری‌های پزشکی و بهبود کیفیت زندگی مردم رسیدند، با Justyna Wróbel صحبت کرده است.

گروه Axosuits در چند ماه گذشته درگیر انجام چه کاری بود؟

نخست ما در حال جمع‌آوری پول برای ادامه کار بودیم و در حال حاضر با چند شرکت عمده فناوری پزشکی در حال مذاکره هستیم. اما مهمتر از همه ما درگیر دریافت تأییدیه برای بازار بودیم. این یک فرآیند دشوار اما اجباری برای موفقیت در بازار است.

برنامه شما  در حال حاضر برای پیشرفت چیست؟

مهندسین ما بدنبال انجام و رسیدن به مقررات و بهینه‌سازی هستند. ما بهبود ویژگی‌ها را در سال آینده نیز ادامه خواهیم داد و باید برخی ویژگی‌های کلیدی برای نسخه بعدی را توسعه دهیم؛ مهم‌ترین آنها حفظ تعادل است که یکی از ویژگی‌های لازم برای کاربران مسن است.

در حال حاضر در کدام بازارها حضور دارید و در آینده نزدیک قصد دستیابی به کدام بازارها را دارید؟

تمرکز اصلی روی بازار پزشکی است و قصد داریم فعالیت‌های تجاری را از سال ۲۰۱۷ شروع کنیم. ما روی پیشرفت مورد نیاز برای ورود به بازار زندگی مستقل افراد مسن کار می‌کنیم. موارد استفاده غیر پزشکی مورد بحث قرار گرفته اما در حال حاضر اجازه صحبت در این مورد را ندارم.

چطور ایده اسکلت بیرونی به ذهنتان رسید؟

من در بچگی علاقه شدیدی به فناوری و مهندسی داشتم اما وارد کسب و کار مربوط به نرم افزار شدم. همانطور که دستمزدها افزایش می‌یافت متوجه شدم که این کسب و کار محکوم به فنا است، به ویژه اگر در یک مقیاس کوچک انجام شود. همکار سابق من و نخستین سرمایه گذار در Axosuits، آقای Adrian Gheara، یک روز با من در مورد یک مرد واقعاً باهوش (Dorin Hirte) و آینده همراهی با او صحبت کرد. آدریان گفت: «او یک مرد زیرک است که کارهای قابل توجهی انجام می‌دهد و تو هم باید او را ملاقات کنی». ما با هم ملاقات کردیم و متوجه شدم که کار اصلی وی اتوماسیون و انیماترونیک (شاخه‌ای از رباتیک) است.

من بدنبال چیزی بودم که هنوز به کسب و کار تبدیل نشده باشد چیزی که من بتوانم با شور و شوق آنرا دنبال کنم، چیزی که تأثیر بسیاری دارد و تنها به دست آوردن درآمد نباشد. Dorin در آن زمان در بیمارستان توانبخشی محلی کمک می‌کرد، ما شروع به بحث در مورد کمک به مردم با اسکلت بیرونی پزشکی کردیم. در سال ۲۰۱۳ تنها یک اسکلت بیرونی در بازار وجود داشت. پس از چند جلسه ما تصمیم گرفتیم بر روی دسترسی مردمی به فناوری برای کمک به کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند کار کنیم.

چه زمانی متوجه شدید که ایده شما می‌تواند تبدیل به یک کسب و کار شود؟

خب ما چندین جایزه دریافت کردیم و یکی از معدود بخش‌های خصوصی استارت‌آپ در رومانی بودیم. یک مسئله شخصی هم وجود داشت این که من احساس خوبی داشتم زمانی که افراد ناشناس در خیابان به ما تبریک می‌گفتند و آرزوی موفقیت می‌کردند.

این اسکلت بیرونی چطور کار می‌کند و چگونه موجب بهبود زندگی مردم می‌شود؟

راه‌های گوناگونی وجود دارد که اسکلت بیرونی زندگی افراد را بهبود ببخشد. ابتدا وجود جنبه‌های روانی و اجتماعی است. انسان موجودی دو پا است و باید قادر به ایستادن و راه رفتن باشد. ما این را تضمین می‌کنیم اما نه برای همه بیماران. بیایید واکنش کسی که صندلی ارتوپدی ساده‌ای را برای نخستین بار پس از یک حادثه دریافت کرده است را تصور کنیم. این یک لحظه واقعاً احساسی برای هر کسی که آن را می‌بیند است.

جنبه‌های پزشکی نیز وجود دارد. اگرچه صندلی چرخ‌دار از زمان مصر قدیم وجود داشته است اما در سال ۲۰۱۶ این به اندازه کافی خوب نیست. بیماری‌های ثانویه بیشماری توسط نشستن روی یک صندلی چرخدار به وجود می‌آید. پوشیدن یک اسکلت بیرونی می‌تواند موجب کاهش و یا از بین بردن این بیماری‌ها شود.

در نهایت بیماران باید به سرکار برگردند. بسیاری از بیماران آسیب نخاعی (SCI) بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند. آنها باید فعال باقی بمانند. اسکلت بیرونی تنها یک دستگاه پزشکی نیست، بلکه یک زندگی است.

شما در تارنمای خود گفته‌اید که این اسکلت بیرونی مقرون به صرفه است. چگونه آنرا با دیگر امکانات مشابه در بازار مقایسه می‌کنید ؟

در حال حاضر اسکلت‌های بیرونی موجود بین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار یورو هزینه دارد. هدف ما کاهش قیمت به اندازه یک ماشین متوسط است. زمانی که ما به میلیون‌ها خودرو مانند Dacia Duster نیاز داریم تنها فراری‌ها در بازار وجود دارند.

چه افرادی بیشتر این محصول را تهیه می‌کنند؟

بر اساس پیش فروش‌ها دو گروه عمده: متخصصان پزشکی و کاربران خصوصی وجود دارد. متخصصان پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز توانبخشی به دنبال راه‌هایی برای گسترش نمونه کارهای خدمات خود برای کسب درآمد اضافی هستند. درمان با اسکلت بیرونی یک جایگزین خوب است بنابراین گرفتن یک اسکلت بیرونی گام بزرگی برای آنها است.

از سوی دیگر کاربران خصوصی نیاز شخصی به یک اسکلت بیرونی دارند. دلایل متفاوت است اما بهبود شرایط، استقلال بیشتر و خودکفایی مهم‌ترین دلایل هستند. این همیشه دشوارتر است که با یک بیمار دارای ترومای واقعی و عمیق صحبت کنید تا با یک مدیر بیمارستان.

AXOSUITS : دسترسی مردمی به فناوری‌های پزشکی

Andrew Kapy, Dorin Hirte و اختراعشان

گروه شما از چند نفر تشکیل شده است؟

Axosuits دارای یک گروه کوچک است، چهار نفر اعضای اصلی و چندین مشاور. ممکن است تعدادمان کم باشد اما در حال حاضر از سبک مدیریت شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنیم.

درمورد تقاضا و رقبای موجود در بازار صحبت کنید.

بازار نیاز به ده‌ها میلیون اسکلت بیرونی دارد، در حالی که در حال حاضر فروش سالانه کمتر از ۲۰۰ واحد می‌باشد. این بازی شرکت‌های بزرگ است. پس چگونه انتظار دارید که یک استارت‌آپ رومانیایی با بودجه غیر قابل مقایسه‌ای کمتر وارد این کسب و کار شود؟ خب ما مغزی داریم که عدم وجود بودجه و یا کمک‌های مالی دولت را جبران کند.

حقیقت این است که تمام شرکت‌های بزرگ فعالیت خود را با بودجه نظامی، دولت و یا دانشگاهی آغاز کرده‌اند. آنها هیچ انگیزه‌ای برای پایین نگه داشتن هزینه‌ها و رسیدن به بیشترین با کمترین نداشتند. از سوی دیگر ما فعالیت‌هایمان را با پول خود و پس انداز شخصی خود آغاز کردیم. این ما را مجبور کرد تا بیشتر فکر کنیم و خلاق‌تر باشیم.

ما با استفاده از اجزای تجاری آماده مصرف (COTS) و نرم افزارهای هوشمند، طراحی را آغاز کردیم. ما همه طراحی را از ابتدا با ابزار و مواد موجود در مرکز و شرق اروپا ایجاد کردیم. من مزایای فناوری نظامی و مواد پیشرفته را انکار نمی‌کنم اما زمانی که نسبت هزینه به عملکرد را در نظر بگیریم ما کمترین هزینه و بیشترین عملکرد را ترجیح دادیم.

چه توصیه‌ای برای شرکت‌هایی که می‌خواهند بازارشان را گسترش دهند، دارید؟

من یک پیش زمینه نرم‌افزاری و امنیت مالی داشتم. با این همه می‌دانستم که دیر یا زود در رومانی به پایداری و ثبات می‌رسیم. با این حال ورود به این عرصه که هنوز یک کسب و کار در هیچ بازار رسمی نبود، خطر داشت.

توصیه من به نسل بعدی کارآفرینان این است که اگر آنها شور و اشتیاق لازم را دارند و در صورتی که این شور و اشتیاق را می‌توان به یک کسب و کار تبدیل کرد پس آنها باید تنها رو به جلو حرکت کنند.

توسعه و پیشرفت شرکت در چند سال آینده را چگونه می‌بینید؟

دو یا سه سال آینده باید به پیروی از مقررات و راه‌اندازی شبکه فروش بپردازیم. بازار هنوز در حال توسعه است پس فضای کافی برای رشد وجود دارد. در ده سال آینده احتمالاً یک شرکت بزرگ فناوری پزشکی چند ملیتی که هیچ نشانی از اسکلت بیرونی در سبد محصولاتش نیست، ما را بدست آورده است.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد شرکت Axosuits و محصولاتش به این تارنما مراجعه کنید.

 

منبع: emerging-europe.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *