ساخت رباتهای کنترل شونده با ذهن: تحقق رویاهای علمی تخیلی

تصور کنید که بتوانید با یک ربات از طریق کنترل ذهنی در ارتباط باشید. بدون نیاز به فشار دادن یک دکمه و یا حتی صحبت کردن: تنها فکر کنید و پاسخ‌های اندروید را دریافت نمایید.
ساخت رباتهای کنترل شونده با ذهن: تحقق رویاهای علمی تخیلی
این تصور دیگر مربوط به دنیای علمی تخیلی نیست. گروهی از آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی(CSAIL) دانشگاه MIT و دانشگاه Boston، در حال توسعه‌ی یک سامانه هستند که به اپراتورهای انسانی این امکان را می‌دهند که تنها با به کار گیری ذهن‌شان تصمیمات ربات‌ها را در زمان واقعی تصحیح کنند. پژوهشگران از اطلاعات ذخیره شده در یک دستگاه کنترل نوار مغزی که فعالیت مغز را ثبت می‌کند استفاده می‌کنند. این دستگاه این قابلیت را دارد که اگر اپراتور انسانی وقوع خطایی به وسیله‌ی ربات را متوجه شد در کمتر از ۳۰ میلی ثانیه واکنش نشان دهد.

Daniela Rus، مدیر CSAIL گفت «این روش ساده ممکن است توانایی‌های ما برای سرپرستی ربات‌های کارخانه‌ای، خودروهای خودران و سایر فناوری‌هایی که هنوز اختراع نشده‌اند را افزایش دهد.»

پژوهش‌های قبلی برروی رباتیک کنترل شونده با ذهن افراد را ملزم می‌کرد که از بین پاسخ‌های از پیش تعیین شده، پاسخی را انتخاب نمایند. اما مطالعه‌ی کنونی به شرکت کنندگان این امکان را می‌دهد که بدون دنبال کردن الگوهای از پیش تعیین شده بیندیشند. سیگنال‌های ضعیف مغزی که « error-related potentials » نامیده می‌شوند و هر جا که مغز وقوع خطایی را متوجه شد تولید می‌شوند، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین ثبت می‌شوند.

دکتر روس می گوید: «وقتی شما یک ربات را تماشا می‌کنید همه‌ی کاری که باید انجام دهید این است که از نظر ذهنی با آن چه انجام می‌دهد موافق یا مخالف باشید. شما مجبور نیستید برای فکر کردن به روش خاصی آموزش ببینید، دستگاه‌ها با شما سازگار می‌شوند و راه دیگری وجود ندارد.»

تا کنون این سیستم تنها قادر است فعالیت‌هایی که شامل یک انتخاب دوتایی(binary choice) است را مدیریت کند. اما این مطالعه پیشنهاد می‌کند که انسان‌ها به زودی قادر خواهند بود که با ربات‌ها به روش‌های شهودی‌تری ارتباط برقرار کنند. این قابلیت به افرادی که توانایی برقراری ارتباط کلامی را ندارند یک انتخاب خواهد داد.

Wolfram Burgard، که دانشمند کامپیوتر در دانشگاه Freiburg است، گفت «این مطالعه ما را به توسعه‌ی ابزارهای موثر برای ربات‌های کنترل شونده با ذهن نزدیک‌تر می‌کند. با توجه به این که ترجمه‌ی زبان انسانی به یک سیگنال بامعنا برای ربات‌ها چه قدر می‌تواند مشکل باشد، کار کردن در این حوزه می‌تواند تاثیر به سزایی بر آینده‌ی همکاری ربات- انسان داشته باشد.»

این نوشتار برای نخستین بار با عنوان «ساخت رباتهای کنترل شونده با ذهن: تحقق رویاهای علمی تخیلی» در مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی منتشر شده است.

منبع: theworldweekly

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *