سخنرانیTED: فناوری حمل و نقل فردا چگونه خواهد بود؟

در حال حاضر با نگاهی به برخی از پیشرفته‌ترین وسایل نقلیه می‌توانیم آینده‌ی بسیار جذابی را انتظار داشته باشیم، آینده‌ای که کمتر به خودرو وابسته است. در این مقاله با نظرات Alex Moura آشنا می‌شوید که پیشرفت‌ها و تغییرات سامانه‌‌های حمل و نقل آینده را پیش‌بینی می کند. او این تغییرات را به چهار دسته‌ی عمده تقسیم بندی کرده و شرح می‌دهد. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

سخنرانیTED: فناوری حمل و نقل فردا چگونه خواهد بود؟Alex Moura متصدی فناوری در سخنرانیTED گفت« بیایید با رها کردن خود از یک نواختی حمل و نقل با وسایل نقلیه‌ی چهار چرخ، به وسایل نقلیه و دستگاه‌های در حال توسعه توجه کنیم و تصور کنیم که چه قدر خوب می‌توان با استفاده از آن‌ها در شهر جابه‌جا شویم.»

بشریت یک راه طولانی را از سفر با اسب آمده است، اما هنگامی که ما در مورد آینده‌ی حمل و نقل در شهرها می‌اندیشیم، بسیاری از ما همچنان در قرن هجدهم گیر کرده‌ایم. هم‌چنان خیابان‌های ما مملو از ارابه‌های چهارچرخ است (البته بدون اسب) و هم‌چنان آینده‌ی ما به خودروها و وسایل نقلیه مشابه آن وابسته است؛ زیرا این تمام چیزی است که ما می‌دانیم. اما این کوتاه اندیشی برای چیست؟ برای بسیاری از خودرو سازان و شرکت‌های حمل و نقل پیوستن به وضع موجود سودآورتر از کسب تجربه‌های جدید است. مدل‌های کسب و کار آن‌ها، حتی برای آینده پژوهانی مانند تسلا (Tesla)، به جلب مشتریانشان از طریق ارائه‌ی خدمات و تعمیرات وابسته است. سازندگان و طراحان شهری آموخته‌اند که به دلیل وجود قوانین و فرآیندهای سیاسی سنگین که تا حدودی دستیابی به نوآوری را غیر ممکن کرده است، تفکرشان را محدود سازند. در نتیجه ما در حال طرح کردن پایه‌هایی برای حمل و نقل آینده هستیم به طوری که راه حلی برای مسائل گذشته باشد.

اما می‌توان از راهکار دیگری برای پیشرفت بهره برد. یک چشم‌انداز جدید از حمل و نقل که مدل ارابه‌ی چهارچرخ را دگرگون می سازد و در حال حاضر نشانه‌هایی از آن در سراسر چشم‌انداز نمایان است. با نگاهی به برخی از پیشرفته‌ترین وسایل نقلیه و دستگاه‌ها (نه تنها خودروهای که هنوز در مرحله‌ی ایده هستند و نمونه‌های اولیه بلکه آن دسته از وسایل نقلیه که اکنون در حال استفاده هستند و یا در دنیای واقعی در حال آزمایش شدن هستند) می‌توانیم آینده‌ی بسیار جذاب‌تری را انتظار داشته باشیم، آینده‌ای که کمتر به خودرو وابسته است. بر اساس این دسته‌بندی جدید از وسایل نقلیه، چهار پیشگویی به شرح زیر ارئه می‌شود:

سخنرانیTED: فناوری حمل و نقل فردا چگونه خواهد بود؟

۱- خودروها کوچک و کوچکتر خواهند شد

در سراسر جهان با کاهش قیمت گازوئیل فروش خودروهای SUV و کامیون‌ها رو به افزایش بوده است. البته با توجه به پایان‌پذیر بودن منابع سوخت فسیلی این روند زمانی پایان خواهد یافت. هر چه به سمت جلو پیش می‌رویم، استفاده از وسایل نقلیه‌ی شخصی برای حمل و نقل شهری افزایش می‌یابد. شرکت تویوتا در سال ۲۰۱۵ آزمایش بر روی یک وسیله‌ی نقلیه‌ی سه چرخ الکتریکی را آغاز کرد که شبیه یک موتور سیکلت سربسته است و تنها برای یک راننده و شاید یک مسافر کوچک اندام جا دارد. این آزمایش از طریق شبکه‌ای از ایستگاه‌های مشترک در توکیو انجام گرفت. این پروژه در سراسر ژاپن در حال توسعه یافتن است. کشوری که در آن ایستگاه‌های شارژ الکتریکی خودرو بیشتر از پمپ بنزین است. حتی مقامات دولتی ژاپن در حال تلاش برای ایجاد استانداردهای بین‌المللی شارژ خودرو هستند تا این کشور را به اولین کشوری که سامانه‌های حمل و نقل هوشمند را با آغوش باز پذیرفته است تبدیل کنند.

۲-حضور وسایل نقلیه‌ی جدید در پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه سواری

در دهه‌های بعد دوچرخه همچنان یکی از گزینه‌های ما برای رفتن حمل و نقل شهری خواهد بود. اما در حالی که بسیاری از مردم به استفاده‌ از دوچرخه که ضامن سلامتی‌شان است، ادامه خواهند داد، ممکن است فناوری‌های جدید با ارائه‌ی را‌ه‌های بهتری برای پیمودن فواصل کوتاه شهری از آن‌ها پیشی بگیرند. اسکوتر(Scooter) و سگ‌وی (Segway) بسیار کمتر از دوچرخه دست و پا گیر هستند. این وسایل نقلیه تک سرنشین نیازی به فرمان یا فضای پارکینگ ندارند و قادرند در پیاده‌روها، مسیرهای سنگفرش و مسیرهای دوچرخه سواری حرکت کنند. Uni-Cub ساخته‌ی شرکت هوندا یک دستگاه الکتریکی جمع و جور با فناوری خود متعادل شونده (self-balancing) است که در فرودگاه‌ها، مراکز خرید، موزه‌ها و سایر مکان‌های سرپوشیده در ژاپن مورد آزمایش قرار گرفته است. این دستگاه بر خلاف دو چرخه یا اسکوتر به گونه‌ای طراحی شده است که ضمن حرکت، دست‌های راننده آزاد است و می‌تواند حین پیمودن مسیر کار دیگری نیز انجام دهد. حمل و نقل فعال که شامل دستگاه‌هایی که به جای این که توانایی‌های طبیعی ما را محدود کنند موجب افزایش به کارگیری آن‌ها می‌شوند، می‌شوند بخش مهمی از آینده خواهند بود.

سخنرانیTED: فناوری حمل و نقل فردا چگونه خواهد بود؟

منبع: تصاویر آزاد Homda Uni–Cub

۳- حمل و نقل علاوه بر جابه‌جایی خودمان جابه‌جایی کالاهایمان را هم دربر خواهد گرفت

امروزه اکثر مردم از خودرو استفاده می‌کنند زیرا برای حمل مواد غذایی، تخته‌ی کار، لوازم ورزشی و…به آن نیاز دارند. در آینده ما از ربات‌های کوچک چرخ‌دار که قادرند ما را تعقیب کنند استفاده خواهیم کرد. ربات‎‌هایی شبیه Gita که یک خدمتکار متحرک ساخته‌ی شرکت Piaggio است و در ایتالیا در حال آزمایش است. Gita توسط گروهی از مورخان، طراحان و معماران با این تصور که چگونه می‌توانیم از خیابان‌هایمان بهتر استفاده کنیم، ساخته شد. مزیت افزوده‌ی طراحی این فناوری این است که ما قادر خواهیم بود این هم‌یاران متحرک را به کار بگیریم تا به طور خودکار حرکت کرده و به تنهایی برای تحویل یا انتقال وسایل ما حرکت کنند.

۴- وسایل نقلیه‌ی خودران از میان خیابان‌های نامرئی اطلاعات با سرعت حرکت خواهند کرد

چه چیزی در همین لحظه ما را از داشتن یک سامانه حمل و نقل عظیم و مستقل محروم می‌کند؟ سامانه‌های قدیمی. نه تنها خیابان‌های قدیمی بلکه شبکه‌ی اطلاعات ضعیف هم در این محرومیت دخیل است. در حال حاضر تعداد زیادی خودروهای خودران و هزاران پهپاد در حال استفاده هستند. اما در آینده‌ای نزدیک هر کدام از آن‌ها همراه سایر فناوری‌های جدید به میلیون‌ها عدد خواهند رسید و قابلیت برقراری ارتباط با همدیگر را خواهند داشت. به منظور فراهم کردن حجم زیادی از اطلاعات، شبکه‌های اطلاعاتی فوق‌ سریع، قابل اعتماد و در دسترس مانند ۵G و وای‌فای فوق سریع مجهز به شبکه‌ی آنتن دهی بزرگ مقیاس و فناوری موج میلیمتری مورد نیاز است. در حال حاضر هیچ کشوری در جهان زیرساختی برای فراهم کردن این جریان ندارد. شبکه‌های پیشرفته توسط شرکت‌هایی مانند کوالکام (Qualcomm)، نوکیا (Nokia) و سامسونگ (Samsung) در حال توسعه هستند و تا پیش از سال ۲۰۳۰ به مرحله‌ی بهره برداری خواهند رسید و زمانی که این فناوری‌ها به بهره‌برداری برسند، خواهید دید که چگونه رفت و آمد و روند زندگی را متحول خواهند کرد.

من می‌دانم که ممکن است برخی از مخالفان گمان کنند این پیش‌بینی‌ها خیالی به نظر می‌رسند. اما بیست سال پیش من به همکارانم گفتم که ما در آینده با گوشی‌های همراه خود بازی خواهیم کرد و آن‌ها همگی خندیدند. بیایید برای آن‌چه در بیست سال آینده پیش خواهد آمد منتظر باشیم.


در زمینه‌ی فناوری‌های حمل و نقل بخوانید:

>>Jeff Bezos، رییس آمازون، از آغاز حمل و نقل بسته به کره‌ ماه میگوید

>>آینده نگری: قوانین حمل و نقل ربات های تاکسی ویژه توانیابان در آمریکا

>>معرفی جدیدترین فناوری های حوزه ی حمل و نقل


منبع: ideas.ted

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *